/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Brændning på DVD-RW CD
Fra : kjeldgaard
Vist : 484 gange
50 point
Dato : 05-10-02 15:15

Jeg har en alm. brænder på 16* og jeg ville høre om jeg kan brænde på DVD-RW cd?

Og et tillægsspørgsmål: På www.edb-priser.dk m.fl. står der nogen steder DVD-RW ved nogle produkter og ved andre DVD+RW. Hvad er forskellen på dem?

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-10-02 16:12

Hej Kjeldgaard,

til det første spørgsmål er svaret nej... du ka' ikke brænde dvdskiver med en alm. brænder der har du brug for en dvd-brænder...

til det andet spørgsmål... så er det forskellige formater... (ialt er der 3 formater)... der er lidt om det i denne artikel... "Dvd-brænder til både DVD-RW og DVD+RW"... -->
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3664

og lidt her på Karbo's Guide... "DVD mediet"... -->
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul4c3a.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-10-02 16:16

Hej kjeldgaard

Jeg er ked af at skuffe dig, men din cd-rom brænder kan ikke brænde DVD af nogen art.

Grunden er den at der i en DVD-brænder benyttes en laserdiode med en anden bølgelængde end den der benyttes i en almindelig CD-brænder.

En anden grund er den at de brændte spor ligger tættere på en DVD-rom end på en CD-rom, og teknologien der er krævet for at brænde disse spor derfor er dyrere, så desværre.

Forskellen på de to standarder DVD-RW og DVD+RW er set fra forbrugerens side de firmaer der står bag standarderne.

DVD-RW er udviklet af Pioneer. Drev der understøtter dette er pt. de mest udbredte. DVD-medierne til denne standard er en del billigere end medierne til DVD+RW standarden. DVD brændere til denne type er pt. også de billigste. Microsoft
har valgt ikke at understøtte denne standard i deres produkter. I praksis betyder det ikke det store da producenterne af DVD-RW, er flinke til at levere drivere.

DVD+RW standarden understøttes af en lang række firmaer herunder Microsoft, HP og SONY. Fælles for dem alle er dog at de benytter RICOH-drev i deres produkter.

Flere firmaer, ikke mindst SONY påstår at de snart er klar med et drev der understøtter begge standarder. Men ind til da kan du kigge her for at se hvilke drev der understøtter hvilke DVD afspillere:

http://www.dvdplusrw.org/resources/compatibilitylist_dvdvideo.html

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 16:13

<----------------->
> Jeg har en alm. brænder på 16* og jeg ville høre om jeg kan brænde på
> DVD-RW cd?
<----------------->
Nej, du skal bruge en DVD brænder som understøtter DVD -RW

<------------------------>
> Og et tillægsspørgsmål: På www.edb-priser.dk m.fl. står der nogen steder
> DVD-RW ved nogle produkter og ved andre DVD+RW. Hvad er forskellen på
> dem?
<------------------------>
Det er 2 forskellige standarter lige som VHS & Betamax

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 17:20

On Sat, 05 Oct 2002 13:14:35 GMT, "kjeldgaard"
<kjeldgaard.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har en alm. brænder på 16* og jeg ville høre om jeg kan brænde på
>DVD-RW cd?

nej,

men du kan "rippe" indholdet at en DVD skive over på harddisken, med
et kvalitetstab til følge,

derefter kan du ved hjælp af brænderprogrammet
NERO http://www.ahead.de

brænde som VideoCD, evt. kan brændingen deles over to CD'er

disse CD'er kan afspilles i en DVD afspiller

kvaliteten kan blive som på et VHS videobånd

(der er en artikel om emnet i bladet "Komputer for alle")

tror nok det er i blad nr 13 dette år

--
girls and sex
can't beat
binary and hex

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-10-02 21:36

> Nej, du skal bruge en DVD brænder som understøtter DVD -RW

Jeg er også blevet nysgerrig!

Er der nogen som kan give en lidt længere forklaring?

Hvilken standard er bedst?
Hvilken standard ser ud til at vinde?
Hvilken er dyrest?
osv.

--
Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 06-10-02 00:30

strarup >> til det første spørgsmål er svaret nej... du ka' ikke brænde dvdskiver med en alm. brænder der har du brug for en dvd-brænder
hvorfor ikke det for jeg har da lige brændt 2 gb data med en memorex godtnok ikke film men almindelig data

så det kan sgu lade sig gøre ( men det er jo også ud over jeres viden for der skal der hackes og pilles lidt )

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-10-02 10:14

<-------------------->
> Hvilken standard er bedst?
> Hvilken standard ser ud til at vinde?
> Hvilken er dyrest?
> osv.

<------------------->

For mig (efter at ha læst en masse) ser det ud til -R, -RW standarten er
den bedste da den er kompatibel med alm DVD afspillere, det er også den
standart som har de billigste medier....

Sony, Nec og sikkert flere kommer med en ny DVD brænder (sikkert i denne
måned) som under støtter både -R, -RW & +R, +RW

Kommentar
Fra : eagle111

Dato : 11-05-04 15:10

jeg har en dvd-brænder men skal man virkelig ud og købe nero 6.0 til 5-600,- er der ikke en billergere løsning selve softwaren er næsten ligeså dyr som hardwaren det virketr omsosnt. Kan man ikke bruge PowerDVD XP 4.0? er der nogen der ved noget om det?