/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
neddrosling af 45 kmt scooter?
Fra : tannrt
Vist : 6024 gange
20 point
Dato : 02-07-05 13:30

har lige købt en 45 kmt scooter men vil have lavet den om til en 30 kmt da jeg ik har kørekort! har en 30 kmt motor som jeg vil sætte på er det lovligt? mvh mark

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-05 14:13

Det kan du ikke , da køretøjet er typegodkendt som en 45 scooter og dermed skal køre med nummerplade.

Så er det bedre at sælge den igen og købe en der er godkendt som alm. 3o km knallert.

mvh dova

Kommentar
Fra : kuurd

Dato : 02-07-05 14:13

ja hvis du lige kører en tur omkring synhallen med den. så de kan registre at den kun kan køre det som den må

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-05 14:17

Det er ikke nok kuurd, den skal have en ny typegodkendelse for det, og det kan slet ikke betale sig økonomisk med en knallert.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 15:50

dova har helt sikkert ret MEN: Min CPI Oliver City 45 afviger af udseende kun fra den tilsvarende 30'er ved at den første del af udstødningsrøret fra cylinderen til den store del af udstødningssystemet er væsentligt tyndere. Man kan altså udskifte dette rør og så kan ingen se forskel på de to modeller. Knallerten kan sikkert stadig køre mere end 30 km/t, men det er en væsentlig neddrosling. Den lidt ældre model Popcorn ligeså. Om dette også gælder for den du har købt kan jeg ikke vide da du ikke oplyser Modellen. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-05 16:04

Lad det være slået fast med syvtommersøm, en 30 og en 45 knallert kan ikke ændres, det siger lovgivningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 13-07-05 21:20

Palle og dova har helt ret. maskinen kan ikke ændres.
Bøden hvis du bliver stoppet er temmelig stor så det kan slet ikke svare sig. Hvis du bliver stoppet for at køre lidt for stærkt får du 3 TRE bøder 1 for hastighed, 1 for at køre på et uindregistreret køretøj og 1 for at køre uden kørekort.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:32

kennethskou - Hverken DU, dova eller palle har ret. Maskinen/Knallerten KAN ændres. Men det er ulovligt, det har Palle og dova ret i.

I øvrigt er det ligegyldigt, da knægten ikke har tænkt sig at komme ind igen.

Kommentar
Fra : tannrt

Dato : 14-07-05 07:14

ja selvfølgelig kan den ændres, men der er da ikke meget ved hvis det er ulovligt vel?? skal selvfølgelig være lovligt ellers gider jeg da ik og lave den om!! køber nok bare et 30 kmt stel og sætter på istedet..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 17:46

Det bliver den da ikke mere lovlig af, så kan du da lige så godt neddrosle din som en 30 knallert, og forsikre den som en 30, selvom begge dele er ulovlig.
30 og 45 knallerter har jo som regel samme motor og stel, forskellen er typenummeret og neddroslingerne i udstødning og skiver i varioen.
Men jeg syntes da det er dumt du køber en 45, når du skal bruge en 30, syntes du ikke selv det? Og har du i det hele taget papirene (Indregistreringsattesten)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tannrt

Dato : 15-07-05 00:56

ja jeg har selvfølgelig attesten... jeg købte den fordi den var meget billigere, end jeg kunne finde en 30 kmt til!! ham jeg købte den af sagde at man kunne neddrosle den og få den indregistreret som en 30... men det kan man åbentbart ik!! øv bøv.. pallebhansen ,vil det sige at man nok kan lave den om eller?? mvh mark

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 15-07-05 06:13

Det kan være der er en mulighed for at få den lavet om. Jeg arbejder selv i øjeblikket med at få tilladelse til at ændre en typegodkendt 65 km/t Buggy til en 45 km/t til en handicappet kunde, der kun har tilladelse til 45 km/t.
Jeg har lige været på synshallen og chefen mener det er ok hvis man får en speciel tilladelse fra færdselsstyrelsen. Man skal sende en speciel ansøgning og den er jeg ude efter nu. Jeg skal snakke med dem senere idag. Men det er ikke sikkert der kommer svar det første lange stykke tid, der er jo ferie alle steder. Det kræver helt sikkert også en tur forbi synshallen for at kunne få ændringerne godkendt.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 15-07-05 14:27

kennethskou: Det er helt rigtig færdselsstyrelsen som kender og styrer reglerne.
Men det er en helt anden sag med en Buggy og indvalideknallert, og de ser meget mere posetivt på det, men da der i loven er helt klare regler for 30 og 45 knallerter er her ikke mulighed for dispension.

http://www.fstyr.dk/sw23101.asp
CITAT:
Må man bygge sin knallert om, eller ændre fra knallert 45 til 30?
Det er ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og drivhjul.

Fordi det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert er det ikke tilladt at ændre en registreringspligtig knallert (45 km/t knallert) til en ikke-registreringspligtig knallert (30 km/t) eller omvendt.
CITAT SLUT

tannrt: Da der ikke er nogen væsentlige forskelle på en 30 og en 45, kan de jo let ændres til den ene eller anden type, men ikke lovlig. Men du kan jo bare gå ned til en knallertforhandler og sige du vil have sat begrænsningerne i, dem har han liggende fra alle de 30 knallerter som han ulovlig har lavet om til 45 knallerter.

MEN; når/hvis det så bliver opdaget, så får du en bøde som kan blive rigtig stor:
http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-900/b900-178.html&val=knallert
Desuden kan der ved en ulykke, ske det at forsikringen forlanger at du betaler feks. en millionerstatning hvis du kendes skyldig i invaliditet eller død, eller andre store beløb ved skade på biler eller lign.
Så stadig en dårlig ide, med den ændring.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tannrt

Dato : 15-07-05 14:36

nå men tak for svarene!! mvh mark

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-05 14:47

Hvis du har fået besvaret, så luk spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tannrt

Dato : 15-07-05 19:01

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : gumuk

Dato : 01-05-06 21:07

ok
det lyder lidt underligt at du har en 45 som skal om til en 30
men det er da meget engelt , du finder en der har samme scooter som dig, får den ring han har fjernet ind sæt den i varioatoren find ud af nedroslingerene i udstødningen og evt. dyse
så har du en 30 scooter
vi andre plejer at fjerne den , de kommer som 45 scooter men bliver nedroslet til dk det er jo eu scooter
du skal bare finde begrensingerene og sætte dem på
ja det lyder åndsvagt vi andre fjerner dem