/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
mjav
Fra : meyerbeyer
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 02-07-05 08:24

Hjælp jeg er flyttet i lejlighed med min kat desværre må man ikke have katte her, og jeg holder derfor katten inde som ellers har været vant til at gå ud og ind.
Er der nogen der har et fif til at stimmulere en frustreret kat, eller SKAL han bare have lov til at komme ud ??????

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 02-07-05 08:47

Hej Meyer. Det kommer meget an på kattens alder, om han kan vænnes til, lige pludselig til at være inde. Hvis det kun er en killing, du har, kan du prøve følgende: Lav eller køb en ordentlig stor kattehule/kradsetræ, som han både kan gemme sig i eller klatre i, en masse bevægeligt legetøj (f.ex noget der hænger i en snor, som han kan "jagte". Forsøg at vænne ham til at gå i snor og så tag ham med et sted hen, hvor han godt må være ude. Hvis han kommer når du kalder, kan han godt være løs der. Men hav under alle omstændigheder, snor på ham det første stykke tid og gå altid det samme sted hen med ham, så han vænner sig til det område. håber, at du kan bruge svaret.
Venligst Vivi

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 02-07-05 09:09

han er 7 år så han har været vant til udelivet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-05 09:58

Det er dyrplageri, kort og godt, især for så gammel en kat. hvordan ville du selv have det med at komme i "fængsel"

Enten skal du finde et godt hjem til din gamle kat, eller tage konsekvensen af flytningen og få ham aflivet.

og det går også kun indtil hvis nogen får ondt i R.... af at du har ham, så får du en kort frist til at komme af med den, eller bliver smidt ud af lejligheden.

Og det er jo ikke nemt at smugle en kat ud og ind dagligt for at lade den komme ud, når du ikke må have den hvor du bor.

mvh dova

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 02-07-05 10:25

Jeg synes det er synd at lade en kat som har smagt friheden...det at kunne hoppe rundt og fange sommerfugle og ligge og vride sig på græsset....blive lukket inde. den er 7 år, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver rådet til aflivning. Katte er deres egen, javist knytter de sig til menneskene, men jeg har haft katte altid og de kan blive tudsegamle - så afliv IKKE det skønen kræ. Er sikker på at du jo også tog den med fordi du elsker den!!
Find hellere et godt nyt sted til katten... og gør de nye plejere opmærksom på at den første måned helst ikke skal være udenfor hjemmet da den skal vænne sig til den nye familie og deres lugte. Så skal det nok lade sig gøre... og ja, det bedste ville måske ovenikøbet være hvis det var nogen du kender i forvejen.
Jeg kender masser mennesker der har måtte afleve deres dyr til nye familier pga. flytninger.... og det skader altså ikke dyrene så meget som vi tror. Havde katten dog været meget gammel havde det nok været lidt synd, for det tager jo tid for katten at vænne sig til de nye forhold.

Behold ikke katten for som der før er blevet sagt så får du pludselig en kort frist!

Held & lykke...

Fidusen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-07-05 11:25

Hej meyerbeyer.
For det første er katten ikke gammel som 7-årig, for den kan snilt blive 12-14-16 år gammel. For det andet, hvis du skal give den et nyt hjem og den skal være indenfor det første stykke tid for at tilpasse sig, - kan du lige så godt lade den tilpasse sig hos dig til indelivet, hvor den har kendte lugte og personer omkring sig, - som at gøre det ekstra svært for den ved både nye mennesker samt indeliv det første stykke tid i et nyt hjem! Der er mange som har kat selvom de ikke må. Nogle søger dispensation og andre lader tiden gå "i det stille" og håber på det bedste. Hvis katten ikke er larmende og hyler så andre kan høre den, eller ødelægger lejligheden med kradsen og tisseri, burde der ikke være noget galt i at prøve at beholde den. Mange steder er detr lovligt at have fugl, og en kat kan være mere fredelig end en fugl. Mit forslag er, at du lader den blive hos dig, hvis du selv mener den er fredelig og ikke larmer eller ødelægger noget i lejligheden. Naturligvis skal du "gå stille med dørene" vedr. naboer mm. samt indkøb af kattegrus osv., for at undgå klager - for så er det sket! Skulle det gå helt galt, så er det mest humant at få den aflivet, fremfor at give den et nyt hjem. Når du er hjemme skal du naturligvis aktivere, hygge og lege meget med katten. For øvrigt sover de fleste katte, når man ikke er hjemme. Jeg ønsker dig trods "ulovligheden" held og lykke! Afgørelsen er helt din egen.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-05 11:39

Hej igen Meyer..

Hvem har dog magt til at bedømme at det er mere humant at aflive katten end give den et nyt dejligt hjem???
Nonsens... Jeg er sikker på at du selv synes at det er synd at lade ham blive inde de næste 10 år... ellers havde du vel ikke stillet spørgsmålet. Derfor må du gøre det du føler for og ikke hvad vi siger er det rigtige.
Og tro mig... en frustreret kat er næsten det værste for den kan tilegne sig vaner (dårlige) som den ikke har haft inde før...! Den glemmer jo ikke sådan lige at den har været udekat i 7 år...det er længe for en kat!
Desuden er det eneste rigtige p.t imens den stadig er indelukket, at aktivere den så meget som muligt. Kattene bruger jo deres sanser meget og indenfor er der ikke mange lyde eller lugte som der kan stimulere den.

Pøj pøj igen...

P.S.
Ja, de fleste af os ville vel beholde katten inde ulovligt uanset...men det er jo ikke det der er spørgsmålet hér...det er
hvordan man bør takle den frustrerede kat.... aktivering eller at den bare SKAL ud!!! Jeg synes jo det sidste....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-05 11:59

læg lige mærke til at der det nye sted IKKE MÅ HOLDES KAT......

derfor - jeg synes frk. fidus´s råd om at forsøge at finde en god familie til den vil være løsningen - det er langt værre pludselig at blive opdaget og få en meget kort frist til at komme af med den stakkels kat - og ikke have tid til andet end aflivning.

Godkendelse af svar
Fra : meyerbeyer

Dato : 02-07-05 12:28

Tak for svaret frk.fidus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-05 14:00

Ja, men nu var rådet ang. aflivning, kun udledt af, at det kunne være svært at finde et nyt hjem til så gammel en kat, for de fleste foretrækker jo killinger, og så ville det være bedre at aflive end spærre den inde.

Og de katte vi har siddende på internaterne rundt omkring, der er det tydeligt, at det er killinger og unge katte der er nemmest at finde hjem til.

mvh dova