/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Allergi overfor kød.
Fra : Innocent
Vist : 4840 gange
500 point
Dato : 01-07-05 01:30

Ikke alle slags kød,ikke fjerkræ (heller ikke fisk), men okse-, kalve-, svine- og lammekød.
Symptomer ses efter et par timer, røde plamager, der vokser sig sig større og større, og flytter sig rundt på krop, arme og ben. Det klør ubeskriveligt, og min ven ligner næste dag en der har været i slagsmål med et rovdyr. Sår og rifter overalt på gund af kløen.
Læger har ingen forklaring, laboratorieundersøgelser heller ikke. Han har ingen andre former for allergi/intolerans. Han undlader derfor at spise, hvad han ved fremkalder reaktionen, men fx Pastasauce, der indeholder minimale mængder kød, er tilstrækkeligt til give symptomerne.

Mon der dog ikke er andre, der har mødt noget tilsvarende og kan belyse problemet?
Det har stået på i årevis.

Hilsen fra Innocent

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 02:12

Umiddelbart kunne symptomerne minde om nældefeber.

men jeg har på den anden side aldrig hørt om nogen, der på den måde skulle være allergisk over for alle de kødtyper der.
Det er jo typisk de typer kød som vegetarer o.lign. ikke spiser, så spørgsmålet er din vens indstilling til at spise kød, om han generelt har modvilje mod at spise kød ( altså ligefrem en psykisk reaktion) eller om han gerne ville kunne spise det.

mvh dova

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 01-07-05 02:29

Ja det lyder som nældefeber... jeg får selv reaktionen når jeg spiser en del forsk. madvarer da jeg er multi allergiker.
Det kommer også som røde kløende eller sviende plamager... men hvis han ikke tåler pastasauce (er det ikke lavet med fløde eller ost?) så forstår jeg reaktionen...det tåler jeg nemlig heller ikke. Sig at han skal få lavet en prik test hos hans læge... En fødevareallergitest... så får han nøjagtigt at vide hvad han tåler rent fysisk og hvad han ikke tåler.

Jeg har været på en diet i 6 uger nu...min egen! Og det har virkelig hjulpet! Har simpelthen skrevet alt ned jeg ikke kan tåle og undgår det 100%.

MVH Fidusen

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 01-07-05 09:49

Det er nældefeber ingen tvivl, især svinekød som fyldes med medicin ( Penicillin ) ud over alle grænser giver mig problemer som nævnte symptomer, af samme grund spiser jeg kun fjerkræ. Kan han ikke tåle Penicillin er det helt sikkert grunden.

Mvh. Bonto

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 10:19

Tak for kommentarer. Ja, symptomerne er lig nældefeber. Psykisk modvilje, nej, han ser længselsfuldt på en steg og en stor bøf, men afstår. Vover han en lile bid går det galt næsten hver gang. Pastasauce tåles generelt fint, blot ikke af typen "a la Bolognese", der indeholder lidt kød. Storspiser ost og flødeskum og 38% creme fraiche.
(er et lykkeligt asen uden vægtproblemer - superslank - i høj alder)
Har kunnet spise alt, indtil for ca 10 år siden, hvor han begyndte at reagere på oksekød. Tåler fortsat alt udover de nævte firbenede dyr. Min mistanke retter sig mod holdbarhedsmidler, "gasser", nitrit ol.
Test resultatløse, læger hovedrystende, anser ham som hypokonder, eller hvem ved, måke dement?

Altså fortsat ?????????? -masser.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 10:20

Tak for kommentarer. Ja, symptomerne er lig nældefeber. Psykisk modvilje, nej, han ser længselsfuldt på en steg og en stor bøf, men afstår. Vover han en lile bid går det galt næsten hver gang. Pastasauce tåles generelt fint, blot ikke af typen "a la Bolognese", der indeholder lidt kød. Storspiser ost og flødeskum og 38% creme fraiche.
(er et lykkeligt asen uden vægtproblemer - superslank - i høj alder)
Har kunnet spise alt, indtil for ca 10 år siden, hvor han begyndte at reagere på oksekød. Tåler fortsat alt udover de nævte firbenede dyr. Min mistanke retter sig mod holdbarhedsmidler, "gasser", nitrit ol.
Test resultatløse, læger hovedrystende, anser ham som hypokonder, eller hvem ved, måke dement?

Altså fortsat ?????????? -masser.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 10:23

Tak for kommentarer. Ja, symptomerne er lig nældefeber. Psykisk modvilje, nej, han ser længselsfuldt på en steg og en stor bøf, men afstår. Vover han en lile bid går det galt næsten hver gang. Pastasauce tåles generelt fint, blot ikke af typen "a la Bolognese", der indeholder lidt kød. Storspiser ost og flødeskum og 38% creme fraiche.
(er et lykkeligt asen uden vægtproblemer - superslank - i høj alder)
Har kunnet spise alt, indtil for ca 10 år siden, hvor han begyndte at reagere på oksekød. Tåler fortsat alt udover de nævte firbenede dyr. Min mistanke retter sig mod holdbarhedsmidler, "gasser", nitrit ol.
Test resultatløse, læger hovedrystende, anser ham som hypokonder, eller hvem ved, måke dement?

Altså fortsat ?????????? -masser.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 10:25

Tak for kommentarer. Ja, symptomerne er lig nældefeber. Psykisk modvilje, nej, han ser længselsfuldt på en steg og en stor bøf, men afstår. Vover han en lile bid går det galt næsten hver gang. Pastasauce tåles generelt fint, blot ikke af typen "a la Bolognese", der indeholder lidt kød. Storspiser ost og flødeskum og 38% creme fraiche.
(er et lykkeligt asen uden vægtproblemer - superslank - i høj alder)
Har kunnet spise alt, indtil for ca 10 år siden, hvor han begyndte at reagere på oksekød. Tåler fortsat alt udover de nævte firbenede dyr. Min mistanke retter sig mod holdbarhedsmidler, "gasser", nitrit ol.
Test resultatløse, læger hovedrystende, anser ham som hypokonder, eller hvem ved, måke dement?

Altså fortsat ?????????? -masser.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 10:33

Undskyld gentagelserne, min PC lukkede ned - al den sikkerhed - puuuuh!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 10:58

Innocent - jo der kan være tale om en form for intolerance i den grad. Jeg har kendt til det og er faktisk selv begyndt at få en smule dog ikke som beskrevet - men spiser jeg oksekød for ofte ender det med muskelkramper - hvorfor ??? Tjahhh - ingen forklaringer da det er sjældent.
Der er jo så lige det ved læger at de jo ikke kan vide alt - men nogen er vel mere åbne end andre - hvad jeg så lige oplevede hvad det angik.
Jeg kan sagtens spise oksekød - men ikke for ofte og ikke for tæt på hinanden så går det galt.
Det samme sker forresten når jeg spiser vindruer - her er heller ingen løsning at hente.

Det underlige overfor netop de to madvarer er at jeg er allergiker og reagerer på flere ting - men kun lige oksekød og vindruer giver tilmed muskelkramper.

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 01-07-05 11:03

Hej,

Jeg lider af nældefeber og er multiallergiker. For et par år siden fik jeg også lavet en priktest, som ikke viste noget. Men så efter, at jeg blev indlagt på Holbæk sygehus ifølge med et afalytisk chok p.g.a. min nældefeber, fik jeg efterfølgende taget en blodprøvetest, som så viste forskellige ting som jeg ikke kunne tåle. F.eks. lammekød, kylling, gås, fisk og skaldyr og hvis jeg skal spise alm. kød som svin, kalve og oksekød, skal det allerhelst være økologisk, for de må ikke bruge alle de ting som alm. landbrug gør. Og det er det samme med grønsager.

Jeg er simpelthen nød til at læse alle ingredienser igennem, før jeg køber noget i butikkerne. Og hvis der er bouilion i, syntetiske aromastoffer og tilsætningsstoffer som jeg ved jeg ikke kan tåle, kan jeg lige så godt sætte det tilbage på hylden. Man finder virkeligt ud af hvor meget skidt der faktisk er i fødevare, når man begynder at virkeligt læse på, hvad der er i varene.

Det er specielt smagsforstærker 621, som er den værste synder. Det er meget få allergikere som kan tåle, at den er i maden.

Men det er rigtig, det lyder som nældefeber. Men det er heller ikke spor sjovt at ha´.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-07-05 11:06

Nu roder jeg nok lidt rundt emnerne... men here goes

Hvis din ven har fået foretaget diverse tests hos lægen og de ikke viser noget, har han mulighed for at gå til en alternativ behandler, der tester intolerance overfor en masse madvarer via hans pulsreaktion. Jeg har selv fået lavet sådan en test, og den har hjulpet mig enormt!

Forklarer gerne mere, hvis du er interesseret. Desuden kan jeg sikkert finde en behandler, der kan det i nærheden af din ven, hvis han har lyst til at prøve det.

Vaxen

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 11:10

Tak for svaret Bonto. Han tåler udmærket penicillin i pilleform, hvad der undrer mig. Det tåler jeg derimod ikke, eller rettere, i min grønne ungdom tålte jeg det ikke. Det tog mig 1/2 år at overvinde symptomerne. I dag reagerer jeg ikke på penicillintest, men undgår stoffet. Når vi spiser sammen, får jeg ingen reaktion på kødet. Andre gange, reagerer jeg på sprøjtemidler på grøntsager, især fungicider, mens han ikke reagerer. Min reaktion er analyseret, men det er jo ikke altid muligt at finde økologiske varer. Følgelig er det ret svært at lave en menu, som vi begge kan tåle.

Hilsen Else

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 01-07-05 11:43

Tak Gypige og vaksen
Også jeg læser deklarationer og stiller tilbage på hylderne.
Er nævnte smagsforstærker Monosodiumglutamat? for den tåles.
Alternativ behandling - måske vejen, men produkterne er indkredset, løsning søges.
Tager en grundig diskussion med "ofret" i aften, og vender tilbage - ret sent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 11:52

http://allergi.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=61
Værd at overveje sammenhængen - jeg ved at mange netop døjer med netop de to

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-07-05 12:02

Det lyder fornuftigt Innocent

Formålet med en sådan intolerance-test er at få alle produkterne med. Også dem, men ikke umiddelbart har tydelige symptomer på, men alligevel belaster systemet. Når alle de madvarer, man tåler dårligt er sorteret fra, og man har holdt sig fra dem et godt stykke tid, er der faktisk en chance for, at kroppen lærer at tolere nogle ting bedre. Sådan at man ihvertfald en gang imellem kan "falde i" uden at kroppen reagerer meget voldsomt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 01-07-05 12:50

Hej,

Det tilsætningsstof som du taler om, som hedder Monosodium glutamat er det man også kalder "det tredje krydderi", men det er ikke det samme som E 621 som hedder mononatrium glutaminat. Men det er rigtig, at mange heller ikke tåler "det tredje krydderi" (heller ikke jeg). Men det er også let at tage fejl, for de hedder næsten det samme.

Men E 621 er lige så slemt til at give allergi som "det tredje krydderi".

Jeg har også prøvet alskillige alternative behandlere. Men uden resultat. Lige på nær af én, som er en healer, og eftersom ikke ret mange tror på det når man siger at det virkeligt hjalp, undlod jeg det i mit første indlæg/svar til dig.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-05 14:16

Ja, men nu er der jo ikke "gasser", nitrit og konserveringsmidler i frisk/fersk/råt kød.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 14:19

der er salpetersyre i uanede mængder kød - desværre - gad vide hvad det egentlig gør ved os ?????
Det er uhyre svært at undgå hvis man ikke lige ved hvor det er muligt at købe kød uden - og det er svært for mange der ikke ligefrem kan se det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-07-05 15:34

Nåja, men "sodium" er engelsk for "natrium" -og det 3. krydderi hedder altså mononatriumglutaminat.. Jeg tror, der er tale om det samme produkt, men med trykfejl.

Men det er ikke altid, at man kan finde ud af hvad der er galt ved en priktest, når der er tale om en fødevareallergi.
Tag nogle billeder af fyrens korpus før og efter indtagelse af kød. Og LAD VÆRE MED at krydre kødet med andet end lidt salt..
Tag billederne med til lægen og få en henvisning til en allergspecialist.

---Der findes jo et hav af forskellige antibiotika. Det er jo ikke "penicillin" det hele. Men alle kan give allergi.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 02-07-05 12:13

Tak for mange svar.
Linket til Astma og allergiforeningen siger ingenting. Jeg skrev et langt brev til dem for ca 3 år siden, med en udførlig beskrivelse. Svaret var "larmende tavshed".
Under en indlæggelse i anden anledning på Holbæk Sygehus, gav sygehusmaden den beskrevne reaktion. En læge blev tilkaldt, men han nøjedes med at konstatere, at han aldrig havde set noget lignende........ Mere skete ikke.
Om flere tests giver noget brugbart tvivler jeg på. "Udløseren" er næppe med i testprogrammet. Alt udover kød fra "firbende" tåles. Disses vej fra slagtning til forbruger er vidt forskellig, fjerkræ nedfryses straks efter slagtning. Forløbet i frysedisken er kendt, steg til udløbsdato, så koteletter til udløb, så hakkekød, og til sidst pølser, alt imens den friske nyslagtede farve bibeholdes. Hvordan mon ??? Undervejs mulighed for "marinering" om nødvendigt. Et sidespring - jeg køber det ikke.

Var jeg forsker ville jeg også interessere mig for forskelle i foderet til resp fjerkræ og andre dyr. Massevis af faktorer er involeret, stråforkortere, pesticider, fungicider,genmanipulering, osv osv. Også i økologisk kød er en vis procentdel "ikke økologisk" foder lovligt.

Længere kom vi ikke.

Hilsen fra Innocent.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 02-07-05 15:04

Til miritdk

Salpetersyre, det må være det samme som nitrit. Jeg ved at det bruges i hamburgeryg, så den fylder og vejer mere, og tillige i pølser.
Anvendes den også sk fersk kød, og i så fald hvordan?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-05 13:00

Jeg har ikke fået læst alle trådene, men vil lige tilføje, at man desværre ikke kan regne 100% med testresultaterne hos egen læge, da de ikke udfører test lige så ofte som på allergiklinikkerne, så derfor vil jeg anbefale dig, at blive henvist til en allergiklinik (jeg ved godt din alm. praktiserende læge vil protesterer hvis du siger, at hans allergener er forældede, men det er hvad jeg har fået oplyst på hospitalet, af "vores" overlæge. "Vores" første overlæge opgav også vores søn, da han var så voldsom allergisk, så han henviste os "Riget", der har de mangel flere resourser at gøre godt med, så hvis du bare bliver ignoreret, ville jeg stampe i gulvet til jeg blev henvist til først en alm. allergiklinik og hvis de så heller ikke kan hjælpe, så ville jeg henvises til "Riget"

Kommentar
Fra : safarisari

Dato : 22-10-05 00:39

Hej

min tanker var protein allergi prøv, at spise en masse avokado, bønner og soyaprodukter, og se om det er det samme der sker. Hvis ikke ved du/i næsten med sikkerhed, at det er noget der er i kødet og ikke proteinen.

Jeg kan anbefale, at tjekke netdokteren. Søger, du på google under Urticaria.(nældefeber) Jeg lider selv af Kulde urticaria, det kommer når det regner og blæser eller hvis jeg bader om sommeren. Det er kronisk. Der er prøvet, at desensibilisere folk både i Odense og Århus ved jeg. Fandt en læge afhandling, om kronisk nældefeber på nettet. Det var for mig, en stor hjælp. Men pas på man kan hurtigt finde noget, hvor symptomerne passer. Det man evt. kan få, at vide ved egen læge. Hvad han vil kalde den form for allergi, som din ven har, og bruge det navn i søgemaskinen.

Det var i øvrigt først, da jeg viste min læge hvor slemt det var når jeg slog ud, at jeg fik en henvisning til allergiafdelingen. Men det er ikke sikkert, din vens læge er sådan.

Held og lykke med jagten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-05 10:18

ofte er det sådan at der er sammehæng - bla mælkeallergikere kan reagere på oksekød og kalvekød - og æg-allergikere på kylling og hønsekød.

Kan svinekødet ikke tåles - jamen så ville jeg mistænke tilsætningsstofferne.

Håber da inderligt din ven den hjælp der skal til - det er da en ulidelig affære !!!!!

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 22-10-05 11:16

tak for svarene mirit og safarisari.

Henvisningen til netdoktoren gav nogle tip, der er værd at overveje og følge op.
Da udbruddene er så klart definerede, altså alene henføres til dyr på 4 ben, tror jeg også, at det kan henføres til tilsætningsstoffer eller præparater, der er brugt undervejs i fødekæden.

Tilgiv, at spørgsmålet ikke lukkes.

Hilsen Innocent

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 13:51

Hej Innocent. Du skal da sørme ikke be' om tilgivelse for ikke at lukke spørgsmålet. Ikke alle spørgsmål lukkes. Og hvis du lukkede det nu, hvor der faktisk ikke rigtig er nogen svar, som kan bruges, -så ville det koste 50 points for en anden kandubruger at "købe" svaret. Ikke særlig fair, da der jo ikke rigtig ER noget svar.

Hvis du holder spørgsmålet åbent, så kan du fortælle os hvordan det går, og om I selv er nået længere.
Allergi er jo noget, som så godt som alle kender til -på en eller anden måde.. Så vi har allesammen brug for at blive klogere.

Nu har jeg læst tråden igennem igen... Og jeg kan ikke rigtig se, om den arme sjæl overhovede HAR været henvist til en allergi-specialist??? Du skriver bare at "læger" ikke kan finde ud af det...

Hvis ikke, så start med en henvisning fra hans praktiserende læge til en allergi-specialist. "Almindelige" læger, -eller læger med andre specialer ved ikke nødvendigvis ret meget om allergier...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 13:51

Hej Innocent. Du skal da sørme ikke be' om tilgivelse for ikke at lukke spørgsmålet. Ikke alle spørgsmål lukkes. Og hvis du lukkede det nu, hvor der faktisk ikke rigtig er nogen svar, som kan bruges, -så ville det koste 50 points for en anden kandubruger at "købe" svaret. Ikke særlig fair, da der jo ikke rigtig ER noget svar.

Hvis du holder spørgsmålet åbent, så kan du fortælle os hvordan det går, og om I selv er nået længere.
Allergi er jo noget, som så godt som alle kender til -på en eller anden måde.. Så vi har allesammen brug for at blive klogere.

Nu har jeg læst tråden igennem igen... Og jeg kan ikke rigtig se, om den arme sjæl overhovede HAR været henvist til en allergi-specialist??? Du skriver bare at "læger" ikke kan finde ud af det...

Hvis ikke, så start med en henvisning fra hans praktiserende læge til en allergi-specialist. "Almindelige" læger, -eller læger med andre specialer ved ikke nødvendigvis ret meget om allergier...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-05 14:18

hørt !!!

Kommentar
Fra : wapfrc

Dato : 22-10-05 17:43

Hvorfor skal vi absolut vide årsagen og have en diagnose.
Din krop fortæller dig tydeligt, at den ikke vil have disse kødarter.
Jeg kan kun anbefale dig at lytte til din krops signaler og rette dig efter dem. Det er et kæmpe arbejde, men det kan betale sig.

Jeg ønsker dig held og lykke fremover.
Hilsen Wapfrc

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-05 18:28

wapfrc - måske fordi det kunne tænkes at det kunne afhjælpes

Bortset fra det - så kan man jo ikke meget andet i den situation (indtil videre) - end netop at lytte til kroppens signaler og sørge for at tage det til efterretning.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 22-10-05 19:06

Signalerne er klare nok, men det er lidt trivielt kun at leve af fjerkræ og fisk, når man meget hellere vil ha´en bøf.

Hvis man stiltiende accepterer alt hvad levnedsmiddelindustri og landbrug forgifter vore fødevarer med, så accelererer det bare.

Kommentar
Fra : wapfrc

Dato : 23-10-05 10:41

Tjaa du kan jo vælge hvad du vil -:)) det er helt op til dig selv.
Jeg er selv blevet vegetar pga. at min krop ville noget andet end hvad jeg selv ville.

Du er dog heldigere end så mange andre. Nyd det du kan og se ikke for negativ på det du ikke kan.

Venlig hilsen Wapfrc

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-10-05 11:03

Innocent - dit indlæg taler helt for sig selv - bravo - det er netop det !!!!!!!! Der skal råbes op så vi bliver fri for alt det skidt der puttes i vores madvarer og gør os syge