/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
el guitar -
Fra : cobran
Vist : 403 gange
100 point
Dato : 30-06-05 21:48

Hey.

For 2 år siden købte jeg en el guitar som jeg syntes var/er veldig fed, og på den er der 1 volume og 1 rumklang som jeg kan skrue op og ned på guitaren...

men har set mange andre kendte guitarrister hvor deres guitarer lyder virkelig godt til rock ... de har både "volume, rumklang og 2 tone," som de kan skrue op og ned på, "som f.eks kirk fra metallica har, og det lyder ret fedt med masser a sustain og rock i det.! så er det en guitar af den type jeg skal skaffe mig med 2 tones ... som skaber den fede rock lyd? ( fed lyd som man f.eks kan høre på metallicas soloer"

Eller hvad er egentlig de 2 Tone.. til for??

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-05 23:04

Dybest set er det meget få, for ikke at sige ingen der anvender tonekontrollerne på en guitar, undtaget måske lige nogle få jazz'ere og eksperimentrende guitarister. Rumklang på en guitar har jeg ikke hørt om, ikke prøvet og ikke set (indbygget i guitaren forståes).

Din sound afhænger af forstærker up-set, strenge, pedalen og naturligvis spaden. Sammensætningen af disse ting skaber lyden. Studiet og lydfolkende fikser resten.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-06-05 23:47

ja ok! Vil det sige at det så afhænger meget af hardwaren i guitaren der bestemmer meget om der er meget sustain og rock i som AC DC eller Metallica ... fordi jeg har både en Marshall og en Fender forstærker, og det lyder meget ens når jeg spiller på min Ibanez, og de er ret dårlige til de fede soloer med også meget sustain og ... ja rock... så kan det være at det er min ibanez guitar der i høj grad ik kan det rock som jeg ønsker... "det var min første el guitar jeg købte så den gang var det ret nyt for mig"

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-06-05 23:48

Rettelse *og de er ret dårlige til de fede soloer

= og guitaren er ret dårlig...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-06-05 23:48

Rettelse *og de er ret dårlige til de fede soloer

= og guitaren er ret dårlig...

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 01-07-05 00:37

Elektronikken i en guitar er så simpel, at man næsten bliver skuffet. Pick-ups er det mest komplekse. Det, der afgører sustainen i selve guitaren er nok ikke så meget elektronikken (bevares: gode pick ups betyder meget), som det er træet og håndværksmæssige kvaliteter.
Distortion og overdrive giver mere sustain. Kan ikke give dig en tilpas korrekt forklaring på hvorfor, så der står jeg over.
Man når kun så langt med "det rigtige" udstyr alene. Noget nær størstedelen af den sound en musiker har kommer fra hans m/k fingre. Måden man spiller sit instrument har uendeligt meget at sige.
Ibanez laver udmærkede guitarer. Men hvis du vil ha en hård lyd, skal du nok ha fat i noget med humbucker-pickups. gibson SG eller ditto Les Paul (og listen kunne fortsætte ad infinitum). Men det kan være ret pebrede sager.

Prøv dig frem. Sprg din guitarkollega/underviser whatever.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-05 09:27

Ibanez plejer at være en ok spade. Husker at Ken Hammer (Pretty Maids) i de første maaaange år stort set udelukkende brugte hans Ibanez. Hans setup var såvidt huskes en stabel 50W mashall toppe + 2 kabinetter pr amp. For at gasse dem ekstra brugte han en Boss Heavy Metal distortion (blandt andet). Han legede også lidt med forskellige preamps.

Men du kan søge søge søge..... Du kan altid finde et eller andet der er federe. Spiller selv Kramer, men sustainen er alligevel bedre på min 25 år gamle Aria. Gamle Fender rørslæder har det med at fnidre og sovse, hvilket ikke er så ringe igen, men til f. eks . Heavy er det måske lige snasket nok.

Men se hvad de spiller med, de forskellige: Hiwat, Orange, Fender, Marshall, Vox osv osv. Alle har hver sin lyd og hver sin sound. Der er ingen facitliste, andet end dine ører (og en tilhørende fed tegnedreng). Så er det bare med at komme i det lokale musiksupermarked og prøve sig frem. Og som Thurø skriver - fingrene og hjernen bag, betyder uhyre meget for "out-put'tet".

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 01-07-05 21:07

ja ok!

Jeg øver og øver også meget så outputtet bliver da lidt bedre hver dag :)

Men forresten når jeg spiller på de tynde strenge så er der ikke meget sustain og lyder ikke helt som jeg vil have det - med en skærende lyd og god sustain. Der findes jo masser af pedaler, så kan det være min løsning, nu når jeg ikke lige har råd til en ny forstærker " har lige fået min marshall AVT 150"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-05 13:58

Korrekt at tyndere strenge ikke har den samme sustain (og heller ikke holdbarhed) som tykkere strenge. Til gengæld "hærger" de fingrene mindre og er meget nemmere at vibrere. Skal du spille heavy, er dette et must. Dem jeg har været guitar-roadie har spillet 0.08 strenge.

Iøvrigt skal du ikke forvente at kunne købe dig ud af sound-problemerne med pedaler. Tværtom, forsøg at skabe dig en lyd vha så få virkemidler som muligt. Et forslag kunne hedde en god rørslæde (eller flere, hvis man er rig). Personligt kan jeg god lide Fender, eller kopi'en Guyatone. Fedest VOX AC30, 50W Marshall rørtop eller lignende "gamle" konstruktioner. Pust amp'en med en kompressor/sustainer og lad PA'et klare ekko, reverb mv.

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 04-07-05 15:34

Det er helt sikkert, at jo færre "led" - pedaler etc. - desto bedre. Bedre signalforhold, mere overskueligt, mindre kaos og færre ting der kan gå galt. Meeen... en enkelt lille dist. ped. kan man da godt snige ind. Er også meget godt, hvis man ikke kan klare at øve med en forstærker, hvor alt står i øst (selvom det afgjort lyder bedst!). Eneste catch er, at der er så mange muligheder. Et par gode bud vil være carl martins hot drive & boost (som også laver en fortrinlig compressor/sustainer), Ibanez' tubescreamer (en klassiker!) eller Elektro Harmonix Big Muff. Tjek dem ud, det er alle gode pedaler, og så er det bare op til dit temperament.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-05 15:52

Yeah, Ibanez'en er fed nok!!!! Men foretrækker stadig en Twin, der får nogle klø på gain'en!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-05 16:08

Havde nær glemt Mesa Boogie. Knaldhamrende fed amp, der overflødiggør pedaler. Har det dejligste smæk, som var der en herregod kompressor/sustainer indbygget og den fedeste tube-scream.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 04-07-05 22:22

fedt det var egentlig lige det jeg ville vide 3773!!!! TAK! jeg har gået i lang tid og tænkt over at det var pedaler der var løsningen" hvis ik en Mesa Boogie famp" men nu er jeg sådn sikker på hvad jeg vil have så jeg vil tage ned i byen og snakke videre om det med gutterne i rocksound :)

TAK

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 04-07-05 22:23

fedt det var egentlig lige det jeg ville vide 3773!!!! TAK! jeg har gået i lang tid og tænkt over at det var pedaler der var løsningen" hvis ik en Mesa Boogie famp" men nu er jeg sådn sikker på hvad jeg vil have så jeg vil tage ned i byen og snakke videre om det med gutterne i rocksound :)

TAK

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 04-07-05 22:23

fedt det var egentlig lige det jeg ville vide 3773!!!! TAK! jeg har gået i lang tid og tænkt over at det var pedaler der var løsningen" hvis ik en Mesa Boogie amp" men nu er jeg sådn sikker på hvad jeg vil have så jeg vil tage ned i byen og snakke videre om det med gutterne i rocksound :)

TAK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 08:52

Roger over, Cobran.

Hvis du vil acceptere svaret, trykker du på accepter kommentar som svar til højre over den kommentar du kunne bruge!

...PS andre fede forstærkere, Orange, Hiwatt og maaaaaaaange andre.

Iøvrigt kan du få specielle high out-put pickups (antagelig humbuckere). Disse er sammen med netop rørslæder og godt med gain brugbare til at producere den fedeste overdrive. Netop Kramer Guitars markedsføres som rockguitar med high output osv.

Jagten på den fede lyd, tja læs lidt om Boston. Sære mennesker, der er vegetarer og frelst sådan lidt iøvrigt.

I deres spæde år, reproducerede de netop lyde vha stakkevis af Marshall. Tom Scholtz lavede derefter en bette pedal "Rock-man" der kunne eftergøre dette. Den var slet ikke så ringe, hvis man holdt af Boston-sounden. Den er efterfølgende kommet i flere versioner. Om den importeres til DK ved jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-05 08:56
Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 05-07-05 13:18

Tak for svaret 3773.

:) så har du lige nogle extra point her :) tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-05 13:22

Velbekomme