/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Cykel-størrelse
Fra : MSS
Vist : 15838 gange
100 point
Dato : 29-06-05 08:58

Hej

Hvad svarer en 12" cykel til i alder ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 29-06-05 09:05

Kan ikke lige finde 12" Er det stelstørrelse eller hjulstørrelse du mener?

Har fundet flg.:
Stelstørrelse junior
Ca. alder 6-8 år 7-9 år 8-10 år 9-12 år 10-14 år
Skridtlængde 53-63 cm 58-70 cm 68-76 cm 75-82 cm 70-86 cm
Cykelstørrelse 34 cm 38 cm 44-48 cm 52 cm 48 cm
Hjulstørrelse 20" 24" 26" 26" 26" MTB

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 110 point
Dato : 29-06-05 09:10

Denne størrelse er for mindre børn, i alderen ca 4-7 år. Jeg har fundet en hjemmeside til dig her,

http://www.paacykel.dk/?pid=235&mnuid=221

Størrelsen på den ethjulende cykel :

Hjulets størrelse bestemmer størrelsen på cyklen. Valget af den ethjulede cykels størrelse beror på flere faktore, frem for alt hvd man vi anvende cyklen til. Nedenfor giver vi en meget hurtig og forenklet oplistning af størrelserne på de ethjulede cykler. Er du usikker på hvilken størrelse du skal vælge, så send os en mail.

For nybegyndere anbefale vi to modeller Dodger og Trainer.

12" = 30 cm i diameter: Denna størrelse er for mindre børn 4-7 år. (Under ca. 130-135 cm i højden)

16" = 40 cm i diameter: Passer til børn mellem 6-9 år. Højde ca. op til 140-145 cm (benlængde (50)/60-74 cm)

20" = 50 cm i diameter: Den mest almindelige størrelse. Hvis man har en højde på over ca. 175-180 cm må man bestille en ekstra lang saddelstolpe. (Standard cykel benlængde (62)/72-84 cm)

24" = 60 cm i diameter: Anvendes af personer over ca. 175-180 cm i højden og for cykling i terræn (Muni).(benlængde (69)/80-93 cm)

26" = 66 cm i diameter: Dette er den største og hurtigste af terræncyklerne (Muni). Den kræver mere muskelkraft i benene end en 24".(benlængde 80-92)

28" = 70 cm i diameter: Denne størrelse anvendes af personer der vil cykle langt og hurtigt (Road model).

36" = 90 cm i diameter: Kun for den erfarne cyklist som gerne vil opnå en hastighed på op mod 30km/t. (benlængde 75-103 cm)

Benlængden måles fra skridtet til gulvet med sko på. Målene angivet i parantes er mindste belængde med saddelen helt nede. Ekstra lang saddel stolpe kan bestilles, helt op til 70 cm, hvilket gør det muligt for en person på 2 m, at cykle på et 12" hjul, hvilket faktisk er meget sjovt.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 29-06-05 09:16

Hej timeglas

Kom lige i tvivl - men tjekkede - det er hjulstørrelsen.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-05 09:16

På denne side (side 13) kan du regne ud om en cykel 12" er den rigtige

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/sikker_cyklist_saadan_laerervejled.pdf

Ingen kan med sikkerhed sige hvad en 12" svarer til i alder, men barnets højde/skridtlængde.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bne

Dato : 29-06-05 09:20

PRØV cyklen - og det er naturligvis svært hvis det er en gave, men så må man bruge fantasien (og en lille hvid nødløgn....) - men det er den eneste fornuftige måde at afgøre om en cykel passer til brugeren.
Vær især opmærksom på om barnet kan nå jorden med begge samtidigt - det er dit barns sikkerhed vi snakker om (arhh, han/hun vokser hurtigt - GÆLDER IKKE).
Vær også opmærksom på at barnet sidder med næsten lodret overkrop, når begge hænder er på styret - så er der mest 'magt over tingene'.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-05 09:23

Hvilken type cykel er det. Det er jo stelhøjden det kommer an på.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 29-06-05 11:19

Hej Ans

Det er en børnecykel, jeg har set på Nettorvet, og der er ikke så vældigt mange oplysninger, så tror vi dropper det, bne har ganske ret i, at det er en god ide at prøve først.

mvh
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 29-06-05 11:20

Tak for svaret pipzi.

Lige hvad jeg søgte.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 29-06-05 11:24

MSS, det var da så lidt. Det var i hvert fald også det bedste jeg kunne finde og synes det forklarer meget godt, med enlængden :)

Kommentar
Fra : WooX

Dato : 04-12-08 14:53

Prøv at besøg www.bikesize.dk
Det er en guide til at finde sin cykelstørrelse, som er udarbejdet af flere cykelforhandlere.