/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blomstring af have iris?
Fra : Bragesvej
Vist : 942 gange
50 point
Dato : 28-06-05 20:31

Jeg har et par store Have iris i min have, de har blomsteret, nu har de sat sådan noget der ligner ærtebæljer??? kommer de igen, og skal disse ærtebæljer klippes væk?

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 60 point
Dato : 28-06-05 20:52

Iris gør som alle andre planter - de sætter frøstande. Det er det som du beskriver som ærtebælge. Det ville være godt om du klippede frøstanden af - sådan godt nede - det giver en stærkere plante næste år, da den ikke skal bruge kraft på frøsætning.
Ved at klippe frøstanden af opnår du at rhinzomet (det der ligger vandret i jorden - og ligner en rod) - sætter flere sideskud næste år.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-06-05 21:01

Kan det passe de kun blomstrer 2 til 3 ugere?

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 28-06-05 21:07

Ja, iris blomstrer ganske kort tid - desværre.
Jeg holder selv meget af iris - men jeg kan ikke få dem til at trives her i min sønderjydske fede jord.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-06-05 23:16

Der findes remonterende Svær-Iris, som du vil kunne få glæde af lidt senere, hvis du fjerner selve frøstanden.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 29-06-05 01:02

Hvis i klipper frøstandene af medens de er grønne er de velegnede til at trørre og meget fine til dekorationer, men hæng dem i skygge så bliver de pænest.
Hilsen Nanahund.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-07-05 08:26

Tak for svaret wolffi.