/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Kender du til ciao og bagbremse?
Fra : mogens6
Vist : 583 gange
105 point
Dato : 27-06-05 16:20

Hej jeg har en piaggio ciao knallert og den kører udemærket....Ville egentlig langt hellere have en scooter igen men har desværre måttet opgive det da jeg ikke har kunnet have mine scootere i fred ang...tyveri og hærværk....Fik lavet tonsvis af hærværk og stjålet 5 scootere på 1 1/2 år.....Det skal siges at jeg boede i Århus V det meste af tiden,der kan man ikke have scooter,det er simpelthen alt for dyrt og helt umuligt...Hvis man da ikke er den type der sover med sin scooter ved siden af ens seng for at have en minimum af en chance for at beholde den. Men er heldigvis flyttet til et mere oplyst område nu!! Så nu har jeg købt en ciao, den er heldigvis lidt mindre eftertragtet.....Men også næsten 10 gange langsommere,så nu lader jeg forbryderne kører stærkt og uden styrthjelm....Gid de må brække .....

Ihhh hvor jeg snakker..Nu til spørgsmålet!!!!

Mit bagbremse kabel er knækket! Da det skete røg der også et eller andet af ved baghjulet nede ved gribe/fangarmen hvor bremsekablet var på.....(ser ud lidt som en vandret hestesko).....Der skal være et eller andet,sikkert noget møtrik/skrue noget hvor kablet kan sidde fast i????

Har lige købt et nyt kabel hos Thansen men det er kun kabel....?

Så hvordan sætter man bremsekablet fast nede ved bagdækket på fangarmen???

Og hvor køber man?/eller hvad kan man bruge til at sætte kablet fast i gribe/fangarmen?

VH Mogens

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-05 16:45

Der skal sikkert sidde et lille stykke rør med en møtrik på, så man kan justere kablet.
Jeg er sikker på at man kan købe det i løsdele

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 27-06-05 19:24

Det er en lille cyllinder med hul i du skal bruge. Der skulle gerne sidde en lille møtrik i endnen af det kabel du har købt. Løsdelen skulle du også gerne kunne købe hob T.Hansen

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 27-06-05 19:24

hos even

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 105 point
Dato : 27-06-05 21:05

Det er ikke en del der sælges længere.
Kabelet er ikke beregnet til at justere der nede, og systemet er lavet, så man hurtigt kan trække kabelet fri af gribe/fangarmen.
Orginaldelen ser sådan ud:
Et lille kort rør er inddrejet på midten, så det kan sættes ind i gribe/fangarmen.
Der er sat en bolt igennem røret, med en møtrik nederst.
På kabelet er klemt et øje der ender i en "spændeskive".
Spændeskiven er sat ind nederst på bolten mellem røret og møtrikken, som bliver spændt. Så kabelet går altså under gribe/fangarmen.

Du skal enten hen og have drejet et nyt rør, eller sætte en stor bolt med møtrik igennem gribe/fangarmen, hvor kabelet så bliver klemt fast eller går rundt om bolten og sættes fast om sig selv med en kabelsko/klemstykke.
Eller hvis kabelet er langt nok til at gå igennem et hul du borer tværs gennem bolthovedet, og så sætter en kabelsko på enden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 29-06-05 23:47

Hej Pallebhansen

Godt svar du har givet mig der...! Det lyder som om at du kender det originale system meget godt!

Jeg tror også det er det system som jeg kortvarigt har set på andre holdende caio knallerter i by miljøet....Men det er svært og næsten umuligt at lige kigge ordentligt efter da det vil være for pinligt at stå og nær kigge en anden ukendt persons knallert...

Det kabel som jeg har købt hos thansen lyder som et andet slags kabel end det du omtaler eller hvad?

Kabelet kan ses her : http://www.thansen.dk/product.asp?c=509193696&n=282547974&pn=282547994

Hvis kabelet er anderledes end det originale,(det jeg har købt..dvs med en lille knob i den ene ende som må være til grebbet ved styrbremsen.....og kun ren rund stålwire i den anden ende)Kender ikke evt originalt type kabel da mit er sprunget og derved desværre tabte rørsystemet....

Jeg tror desværre at dreje et nyt rør vil blive for besværligt! Og kablet vil ikke sikkert passe til det originale system?

Så din beskrivelse med at klemme kablet fast eller prøve at dreje kablet rundt om bolten er nok bedst.....?

Hvis det kabel som jeg har købt hos thansen ikke er et originalt?? Kan man så egentligt købe originalt kabel til det inddrejede rørsystem nogen steder idag? Hvis ikke så får ciao ejere med rørsystemet da et problem når deres kabel springer?

Men endtil videre tak!!!Forhøjer lige pointet lidt og venter evt på et svar...Men du har sikret dig pointene pallebhansen endtil videre....Lukker og afgiver point om maks et par dage!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-05 00:21

Jeg ved heller ikke hvorfor thansen bare leverer et simpelt kabel, men det er ikke orginalt, selv om det måske er langt nok til at tildannes.
Jeg kender ikke nogen der har de kabler til salg, men måske er der ældre knallertforhandlere der har "fidusen" og kabelet liggende, prøv evnt. Poder i Horsens, de har før haft gl. stumper: 75 62 53 05
Eller må du købe min Ciao for 400kr, (Horsens)da jeg ikke har kørt på den de sidste 2 år, og nu ikke kan starte, og jeg ikke har tid, da jeg leger med Derbi Senda i stedet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 30-06-05 01:11

Tak for svarene Palle Hansen

Ja kvaliteten og produkterne hos thansen er ikke det bedste man kan få......Og mærkeligt de sælger et kabel som egentligt ikke umiddelbart kan bruges originalt men kun ved lidt hjemmebikseri..... Mange tak for tilbudet om din ciao men skal bare holde et så billigt som overhovedet muligt køretøj kørende....Og da jeg bor i Århus kan det være jeg vil forhøre mig hos den forhandler i Horsens om hvad de evt har!!!

Og ja en Derbi senda er af en hel hel anden støbning end en ciao og et meget bedre og lækrere køretøj men det er desværre et for prangende køretøj her i Århus og vil ikke investere i dyre knallerter længere....

Håber på motorcykel eller bil i fremtiden er nemlig vw folkevogn entusiast og har selv for år tilbage haft en type1 1303 vw fra 1973 ombygget med glasfiber osv...Meget lækkert køretøj så må til at spare op....Ha ha ha.......

Tak og hav det godt Palle

Nu har jeg da fået nogle brugbare gode råd af dig!

Hilsen mogens

Kommentar
Fra : Jettison

Dato : 07-12-05 19:40

Hestesko-delen kan købes hos www.scooternet.dk