/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Triax parabol ??
Fra : bong
Vist : 748 gange
200 point
Dato : 27-06-05 14:56

Jeg har lige overtaget et sommerhus, hvor der på taget er monteret en Triax-parabol og i stuen er der et antennestik. Via dette kan vi se DR1, TV2 og TV-Danmark. Der er ingen receiver i huset.
Hvordan kan jeg trække flere kanaler ind ? Og kan man købe en receiver "løst" ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-05 15:02

Der er som regel masser af brugte receivere i den blå avis og lignende steder.

Men de eneste kanaler du kan se uden at skulle have et kort og betale for det, er de tyske kanaler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-06-05 15:11

Hej Bong
1. Hvis du vil købe en "løs" receiver, så vær sikker på at den kan modtage digitale signaler. Flere og flere analoge signaler annuleres for tiden (Satellitten Hotbird 1, er vist på på ud)
2. Du skal sikre dig, at LNB'en er "universal"
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-05 15:17

Jeg tror så ikke, at det stik der er i stuen er fra parabolen, for det er ikke magen til det som skal sættes fra parabolen og bag i receiveren.
Gad vide om der ikke sidder en almindelig tv-antenne på loftet eller noget, for jeg tror ikke parabolen i sig selv kan fungere som antenne, så du kan se de kanaler du nævner der, via en parabol uden reciever,

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 15:24

Stikket i stuen kan ikke være fra parabolen hvis du kan se TV2. Den er ikke over satelit.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 15:28

Hvis skålen 8parabolen) og hovedet (LNB) er intakt behøver du blot en reciecer - hvilke kanaler du så kan tage er et spørgsmål om retningen. Næsten alle recievere er digitale i dag, så det burde ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-06-05 17:36

Ja, med LNB skal altså være universal ellers vil du ikke knn ta noget på en digital reciever, da frekvenserne ligger højere oppe end på analog.

Der er nødt til at være en antenne på loftet eller et andet sted.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 27-06-05 20:21

Vi har en parabol med 2 hoveder til 1 grad vest og 5 grader øst og med et gratis smartcard fra Viasat og Canal Digital har vi 70 kanaler inde - og det uden at betales abonnementer. TV2 tager vi stadig på den almindelige antenne.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 08-07-05 14:19

Hej Dova!

Der må absolut sidde en flok alm. antenner et eller andet sted, da Parabol-antennen overhovedet ikke kan opfange frekvenser fra alm. sendere...

Ledningen fra parabolen må derfor gå et andet sted hen, men kan også ske at være samlet med de alm. antenner og dermed være i antennestikdåsen i din stue.

Jeg syntes at du enten skal investere i en reciever eller gå den dyre vej, og få en el-installatør eller lign. til at komme og måle det for dig!

MVH

Lasse Kristensen