/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
strandsand
Fra : snusi
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 25-06-05 22:39

Hej

Jeg har lige set det sejeste havebed. Det er et højbed med lyst sand. Der ligger forskelllige sten og andet som er hentet på stranden (tror jeg)
Desuden ligger og står der forskellige krukker med blomster, og i den ene krukke er der boret hul i bunden og lavet et lille vandfald.
Kan det være strandsand, hvad jeg ikke kan tro, fordi der jo ikke rigtig kan gro noget i strandsand. Hvad kan det ellers være for noget sand?
Jeg må simpelthen til at lave sådan et bed

snusi

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-06-05 22:50

det kan det godt, det kunne være et alm. bed bare med sand ovenpå, og for i øvrigt gror der da masser i sand ved de danske strande, bla. marehalm...

mvh. Melander

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 110 point
Dato : 25-06-05 22:53

Det kommer jo an på hvilke planter det er. der kan sagtens gro noget i strandsand, bare det får vand. Det kan også være strandsandsom er vasket og renset for salt o.l. Det kan man købe i de fleste byggemarkeder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 22:54

Er der også sand i krukkerne? Det melder din historie intet om. Som Melander siger, er der masser af planter der har det godt i ren sand. Du siger også at der er mange forskellige sten i bedet og der er også mange planter der udelukkende vokser i sådan et stenbed.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 25-06-05 23:06

Tak for svaret anyway.

Det ser ud som om der er sand i krukkerne også, men det kan selvfølgelig være snyd, så der ligger jord nederst, det kan jeg jo ikke se.
Jeg vidste ikke at jeg kunne købe vasket strandsand, det ved jeg nu
Mange tak

snusi

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-06-05 23:37

hmm

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-06-05 00:04

Hvis du har mulighed for at komme der igen, så se ( i lup eller mikroskop) og mærk på det. Bakkesand er kantet, og er formstabilt, hvor i mod strandsand er afrundet, og mister derfor hurtigt sin facon. (Som at stable ærter).

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 26-06-05 09:32

Et af 100-vis af steder man kan købe vasket strandsand: http://www.bigbag.dk/group.asp?group=49

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-05 10:18

Har selv lavet et lignende bed i haven, faktisk flere.
Der er det hele startet med at vi har lavet faconen og "bakkerne" med alm muldjord og gravet en murebalje ned til vandbeholder til vandkunst. Derefter er der 10 cm. alm. sand der er dækket med fibertex som forhindrer ukrudt. Tilsidst er det hele dækket af norske skærver. Hele bedet er omkrandset af natursten og vi har selv fundet en kæmpe stor flot sten som jeg har boret hul ret igennem 60cm. Der pibler så vand op igennem. Rund omkring i bedet står der så forskellige stenbedsplanter og små opstammede træer og buske.
Når der skal plantes skal der bare laves et lille hul i fibertexen så er det nemt at plante. Det er så meget vigtigt at beskære alle træer og buske sirligt så de ikke tager overhånd, men kan holdes nede lidt i retning af bonsai.

God fornøjelse med dit bed

Fijala

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-08-05 20:57

Hej Fijala.

Har du ikke taget billeder af de bed du har lavet i haven? Kunne vildt godt tænke mig at se nogle af dem

snusi