/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forbrænding af spiritus.
Fra : Jimmy17
Vist : 921 gange
50 point
Dato : 24-06-05 23:03

Hvor meget spiritus er det egentlig, man kan forbrænde i timen?
Hvordan udregnes mængden af alkohol, i gram, af en øl?

Eks. En dåse på 330ml med 5,6%

Personligt får jeg det til noget med ca. 18 g alkohol...

Gerne med link

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-06-05 23:04

Måske ikke lige madlavningsspørgsmål, men kunne ikke finde et bedre sted.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 24-06-05 23:10

Du kan prøve at se her

http://www.webopskrifter.dk/135/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 23:21

En dåse med 330ml 5,6% indeholder nøjagtigt 18,48ml ren alkohol. IKKE Gram. Alkohols vægtfylde er ca. 80 så det giver ca. 14,784 g.

Hvor mange gram ren alkohol et menneske kan forbrænde i timen kan man ikke sige noget præcist om, idet det afviger stærk fra menneske til menneske, dog således at mænd kan forbrænde væsentligt mere end kvinder og store mennesker væsentligt mere end små.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 23:26

Vrøvl. Milligram IKKE gram. Sorry, det er ved at være sent.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 23:38

Mere vrøvl. Jeg prøver lige igen. Mit første svar var korrekt. 14,784 g (gram).

1 liter vand = 1000ml = 1000g og 1 liter Alkohol = 1000ml = 800 g derfor 1ml Alkohol = 0,8g og 18,48ml = 14,784 g.

Godnat

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-05 00:09

Du kan ikke regne ud præsist, hvornår du har forbrændt en genstand. Hvis du er et stort menneske, påvirker alkohol ikke din krop så meget, som hvis du er en lille splejs. Hvis du er deprimeret, ked af det, træs o.s.v., bliver du hurtigere påvirket, end hvis du er glad, mæt, o.s.v.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 25-06-05 08:44

Man forbrænder i gennemsnit, en genstand på 5 kvarter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 08:53

En stor mand mand på 125 Kg kan måske forbrænde en genstand på 5 min. mens en lille kvinde på 48 Kg vil være en time om det samme, så et gennemsnitstal er ligeså brugbart som en bums på næsen. Hvorvidt man er ked af det, deprimeret eller træt, har absolut heller ingen inflydelse på hvor hurtigt man bliver påvirket eller hvor hurtigt alkoholen forbrændes i kroppen. Det har indflydelse på hvor lidt eller meget alkohol der skal til, før man ændrer sin adfærd, men alkoholpromillen er en ren fysisk ting helt upåvirkelig af mental tilstand.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-05 10:26
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-05 10:27
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-05 11:56

Er du vågnet nu Arne.Jacobsen?? :)

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-05 12:00

Nå - spøg til side...

Der må da et eller andet sted være et skema over, hvad man kan forbrænde.
Måske fordelt ud over mænd/kvinder og vægt.

Skal være en, man kan skrive ned eller kopiere over i eks word.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 12:02

Yes Jimmy, jeg blev lidt træt i aftes og det afstedkom nogle vrøvlede indlæg, det må du undskylde. Jeg har nu været oppe siden kl. 07:30

P.S.: Jeg står dog stadig fast på min første kommentar.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 12:03

rotw's første kommentar linker til en side hvor det kan beregnes.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-05 12:05

Jo, men det er jo ikke direkte et skema.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 12:06

Det har du da ret i, men dit spørgsmål er besvaret.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-05 12:08

Hov, havde sQ da ikke fået tjekket ans's link endnu.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-05 12:09

Tak for svaret ans.

Samt jeg takker Arne.j for interessen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-06-05 12:11

Det var da så lidt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-05 12:12

Tak

Fakta om alkohol
Hvor meget er en genstand:

En genstand er 12 gram ren alkohol. (1,5 cl)
Det svarer stort set til indholdet i

1 pilsner
1 glas vin (12 cl)
1 glas hedvin (8 cl)
1 glas spiritus (4 cl)

1 flaske vin (75 cl) indeholder ca 6 genstande
1 flaske spiritus (70 cl) indeholder 18-20 genstande

http://www.alkohol.dk/

Hilsen ans