/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bærekugle på fordsierra
Fra : elcid
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 24-06-05 15:04

Jeg har en Fordsierra hvor bærekuglen er hoppet ud på højre forhjul, har kigget på den venstre side, er det kun en gummimanchet der holder den på plads?, jeg har fået den sat på plads igen, men uden gummimanchet, bliver den siddende?, bare til jeg har været hos en mekaniker eller til jeg selv har sat den fast med hvad der nu holde på den.
hvorfor er den hoppet ud?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-05 15:14

Nej nej - du må ikke køre en meter.
Gummimanchetten er kun til at holde smørelse inde og grus ude.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 24-06-05 15:19

Den er hoppet ud på grund af slitage, og begge sider bør skiftes samtidig.
Bærekugler er samlet fra fabrikken og det kan man ikke selv. (ikke endgang et aut. værksted kan samle dem.) Men de kan skiftes rimeligt nemt hvis man lige har eller låner et specielt værktøj til at trække de gamle af.

Kig lige efter dine styrekugler samtidig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-06-05 15:50

Bære kuglen hopper ud når den er slidt....
Det er en gugle der er puttet ned i et hul og så er hullet krympet sammen til at holde kuglen nede i hullet...
på samme måde som en hånd lukkes omkring en lille bold.
Styrekugler, Bærekugler er et samlet sæt der ikke kan repereres på.
Du kan da nok køre den til værksted - men lad være med at gøre andet da den hopper ud igen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-06-05 18:07

Hvis du må køre, så kør kun til mekanikeren. Kør meget forsiktig.Du kan ikke sette den fast,som du skriver. Den vil hoppe af igen,og det er farlig at køre med løse bærekugler og styrekugler.Det er ikke sikkert du trenger special værktøy til at demontere dem.Man kan banke hårdt med en hammer udenpå konusen, så løsner de næsten altid. Husk sporing.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-06-05 18:07

Hvis du må køre, så kør kun til mekanikeren. Kør meget forsiktig.Du kan ikke sette den fast,som du skriver. Den vil hoppe af igen,og det er farlig at køre med løse bærekugler og styrekugler.Det er ikke sikkert du trenger special værktøy til at demontere dem.Man kan banke hårdt med en hammer udenpå konusen, så løsner de næsten altid. Husk sporing.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-05 19:49

Ja Alimak - men det kunne jeg ikke li' at fortælle...........men de kan da sidde jækla fast.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-06-05 03:02

Du skal ofre en transport til et værksted, det er nærmest en forbrydelse at køre med en sådan fejl, hvis kuglen hopper ud under kørsel, og i dag kan man ikke køre nogen steder med 15km/ti. i bil, med større fart falder vognen ned på jorden, hjulet slår på tværs og du risikerer at fortsætte ind på fortorvet og slår folk ihjel.

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 28-06-05 20:43

Tak for svaret Eyvind.