/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Ung i huset
Fra : pipzi
Vist : 394 gange
50 point
Dato : 24-06-05 11:41

Jeg har hørt om det her job, det er kun for en uge, da de holder ferie, og har behov for hjælp, og derfor søger en barnepige, som kan være hos dem den uge.

Jeg har meget overvejet, om jeg skal tage det eller ej. Men hvad ville lønnen være for en uges arbejde ? Jeg skal bo hos dem...

Jeg sidder lige og tænker, ca 1000 kr, men vil det være helt forkert ? Det er trods alt en uges arbejde, selvfølgelig alt efter antal timer, men er det 37 timer jeg skal arbejde, jamen så synes jeg egentlig selv det er meget fair, hvis det kun er fx 25 timer, så 750 ?

Jeg ved det virkelig ikke. Jeg kan huske jeg på et andet tidspunkt gjorde det på samme måde, der fik jeg nemlig 1100 for en uges arbejde.

Hvad synes i andre ?

Det skal nok hellere lige siges, at jeg er over 21 år

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-06-05 12:10

Hejsa
Et er , hvad man gør for venner. Et andet er hvad man gør for at leve.
At arbejde er noget man betaler skat af og derfor ska lprisen være der efter.
Hvis du har indkomst skal du betale skat af dette som B-skat det vil sige at du selv ved årets udgang skal oplyse hvad du har tjent på arbejder som arbejdsgiver ikek har betalt skat af.
Om du bor ved dem eller ej har intet med prisen at gøre - da du jo har en lejlighed / bolig et andet sted der også skal betales.
Prisen skal svare til det samme arbejde som hvis du skulle leve af det altid.
Du kan jo lave alt muligt andt som du kan tjene penge penge på i den uge - så det koster jo også noget for dig at vælge at arbejde til en måske lavere pris....
En måneds løn divideret med antal dag du arbejder for dem.
Jeg vil mene at 3000-4000 for 7 dage er mere rimeligt.
Dem du arbejder trækker det sikkert far i skat alligeve. ha ha
Men da du jo selv bestemmer er det jo helt op til dig at afgøre.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 12:28

En hel måneds løn for ung i huset, ligger jo ofte på 3-4000 og ikke kun for en uge...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 12:35

Jeg er enig med Benjamin. Det er jo et 24-timers job du påtager dig samt et stort ansvar for såvel hjem som børn. Så en 3-4000 kr er absolut ikke en øre for meget. Tænk på at du jo skal betale skat af pengene, så der er reelt set kun ca. 50% til dig selv. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 12:36

pipzi

Kontakt familien og tal med dem om det de forlanger du skal lave i den uge.

Er de selv hjemme, så du er der som aflastning eller er du alene om at passe børnene, mens forældrene rejser på ferie.

Lad "familien" komme med et udgangspunkt til lønnen. Så kan du lægge lidt til.

Men hved du hvad du skal lave?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 12:36

Som alm. Ung i huset har man kun ca. 37 timer på en uge og IKKE et total-ansvar for hus og børn. Derfor den større løn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 12:37

Hvor står det, at det er skattepligtigt? de fleste børnefamilier opgiver ikke en uges arbejde, hvis de skal have en barnepige.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 12:46

Det er ikke skattepligtigt, hvorfor jeg egentlig også synes, at 1000 kr for en uges arbejde er rimeligt.

Det er ikke kun mit ansvar, forældrene er der også, men de vil gerne have mulighed for, at tage afsted, uden børn. Og så skal jeg bare hjælpe til, at ugen fungerer for dem !

Jeg ville aldrig drømme om, at tage 3-4000 for en uges arbejde, når jeg ved, at det er en hel månedsløn :-/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 12:49

Hvorfor spørger du så om andres mening når du HAR besluttet dig?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 12:54

Arne, jeg HAR ikke besluttet mig. Det var MINE overvejelser.

Ville bare høre, om man som forældre, ville betale det ?

Jeg ville selv ja, hvis jeg skulle have en barnepige. Men ville nok ikke betale 3-4000 for en uges arbejde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 12:55

Skal du bo hos familien? Hvis ja ville jeg starte med 1.500 kr, så har du lidt at forhandle på.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 13:06

OK Pipzi. Mine 3-4000 var også under forudsætning af, at du var alene om ansvaret 24 timer i døgnet i 7 dage og at der skulle betales skat. Selvfølgeligt kan det da godt gå hen og blive en hyggelig uge, men man bør alligevel stå fast på en ordentlig aflønning. Som ans siger: start med 1500 kr (sort). Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-05 13:28

Gu er det da skattepligtigt, det er det altid når man tjener penge for at udføre et stykke arbejde.
Ellers hedder det sort arbejde

Men spørg da hvad de har tænkt sig at betale, 1000,-synes jeg nok vil være lidt i underkanten.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-06-05 19:52

Hvis du betragter det som en ferie sammen med familien, hvor du skal passe børnene ind imellem er det vel rimeligt med 1000-1500 for en uge. Det vil ligge tæt opad hvad en au pair-pige får, og det er jo nok dit sammenligningsgrundlag.

Go' ferie.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 19:55

Altså jeg vil jo nok ikke betragte det helt som ferie, eftersom jeg skal arbejde den uge...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 19:59

Netop derfor bør du også ha' en ordentlig løn. De kan jo stadig stille krav til dig uanset hvor meget I evt. kommer til at hygge jer.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:01

Tror egentlig, at vi fik os forhandlet frem til 1000 kr for en uge, for ca 25 timers arbejde. Så hvis der kommer ekstra, så vil jeg få timeløn. Nu er jeg så i tvivl, og jeg kan være bekendt at sige 60 kr i timen, som jeg får alle andre steder..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:07

Hvis du allerede HAR været i forhandling med dem og er nået frem til 1000 kr for 25 timers arbejde, er det jo afgjort. En sort timeløn på 60 kr. er ikke for meget. for 10 år siden gav jeg 50 kr/t for noget sort rengøringshjælp.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:08

Arne, ja NU er vi kommet frem til det, at det vil jeg godt gå med til.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:09

hov, så nu mangler vi bare timelønnen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:11

Som sagt er 60 kr. rimeligt i betragtning af at 50 kr var rimeligt for 10 nej nærmere 15 år siden. Det mener jeg ihvertfald.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 20:14

Det lyder da meget rigtigt det du har fået forhandlet dig frem til.

60 kr. i timen er rimeligt, hvis du skal være der i mere end 25 timer på en uge.

Du kan være sikker på at forældrene nok skal holde sig indenfor de 25 timer. på en uge.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:18

Forresten er det jo bare et overarbejdstillæg på nøjagtigt 50%. Det er da vist meget normalt i alle timelønnede jobs.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:23

det havde jeg så ikke lige regnet ud

Men ville i selv som forældre betale det ? Eller er jeg helt hen i vejret ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:27

Ja da, helt sikkert. Nogle timer for sig selv, er vel noget de fleste forældrepar drømmer om i ferien. Det vil de fleste vist gerne betale for. Og set i det lys synes jeg ikke at de 1000 kr. er én kr. for meget.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:32

Tror lidt problemet med dem er, at de bor i England, det er jo nogle HELT andre priser de kører med derover.

Hun sagde at deres ugeløn er ca £56 som jo svarer til lige knap 650 kr pr uge ? kost og Logi..

I DK er den jo så meget forskellig. Nogle giver 2500 pr mdr, andre giver knap 7000.... Da hun hørte det blev hun meget overrasket.

Så nu må vi se, når hun læser min mail, om mit forslag til 1000 kr pr uge og så 60 kr i timen ud over de ca 25 timer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:39

Ok. Held og lykke med det. Hun må lære at: When you'r in Russia, do as the Russians. Og at hun får hulens svært ved at finde andre der vil gøre det billigere. Jeg tror også at hun er tiltalt af at du er en voksen og ansvarsbevist person. Det vil man også gerne betale for. Jeg tror forresten ikke at hun har sagt at DERES ugeløn er £56/uge men at det er hvad de betaler i ugeløn derovre. Tror du ikke det?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 24-06-05 20:42

Alle familier i UK sagde hun, at de havde en fælles takst for, som var £56 om ugen..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:46

Ja som DE betaler i ugeløn til en Ung pige i huset. Absolut ikke hvad de selv tjener, for det kan en familie i England squ ikke klare sig for.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 20:52

Citat
Forresten er det jo bare et overarbejdstillæg på nøjagtigt 50%. Det er da vist meget normalt i alle timelønnede jobs.

Det er jo ikke et normalt timelønnet job.

pipzi

Det lyder meget fornuftigt.

Lønnen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 20:53

Hvis hun vil vide noget om det generelle lønniveau i DK, kan jeg da fortælle at iflg. Danmarks Statistik var gennemsnitslønnen for danske lønmodtagere pr. 1/9-2003 £2.225/md.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-05 21:00

arne.jakobsen

Det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre.

Her er tale om en ferieafløser i en uge. Måske 25 timer.

De tal du kommer med er skattepligtige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 21:03

Ævle-Bævle. Har ikke tid mere nu. Monty Python på DR2.

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 25-06-05 12:00

Har selv været ung pige i huset både i thailand og liechtensten. begge gange var lønnen 5000 om måneden. det ene sted arbejde jeg ca 20 timer om ugen og det andet sted 65 timer. generelt er det t arbejdsområde der er pisse uretfærdigt behandlet

Pipzi hvis de også betaler rejsen, så se det som en forhåbentlig fed oplevelse...god tur

Kommentar
Fra : Nitalo

Dato : 28-06-05 13:45

Den gang for 10 år siden hvor jeg var i huset... hos en familie der fik tilskud fra kommunen var minimumsbeløber 2500 om måneden, skattefrit for en arbejdsuge på max 48 timer om ugen.

Sidste år var beløbet 3000 for max 48 timers arbejde skattefridt hos en familie der fik tilskud af kommunen til en ung ii huset (oplysning fra min mands tidligere arbejdsgiver)

Skal jeg være ærlig sys jeg at 1000 kr er lige i overkanten, når man tænker på at det offentlige ligefrem har sat et beløb på 750 kr pr uge (kun for at passe og lege ikke for rengøring madlavning osv, så skal man have mere) hvor mad osv er betalt (som det også er i dit tilfælde) dette er ligegyldigt hvilken alder man har. Jeg sys spitelt at det er meget når nu forlælderene er der også, så står du ikke med det fulde ansvar, er det så oven i børn over ble alderen, sys jeg at 1000 kr er svinerri, da de stort set kan passe sig selv.... der er der stort set kun leg, altså rent hygge (næsten da)

De 1000 kr er kun lommepenge, som du kan bruge på lige hvad der passer dig, jeg kender ikke ret menge der har 1000 kr pr uge til sjov og balade, alle dine udgifter er dækket... her i huset har 2 voksne og 2 børn lige knab 1000 kr pr md til andet end nødvendighedder (dvs tøj gaver slik osv)

Selv kunne jeg ikke finde på at forlange 1000 kr for et så læt job, og ville aldrig i mit liv give så meget kun til sjov og balade + tøj pr uge.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 28-06-05 13:53

Jeg skal selv betale transporten derover. Det er ca 400 kr det koster med toget.

Hvis jeg så trækker det fra de 1000 kr, jamen så er det kun 600 jeg tjener. Og der ER rengøring, madlavning osv med i jobbet, IKKE kun børnepasning. Og et barn på to år, er ikke renlig...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 05-07-05 17:29

Hej Pipzi.

1000 minus 400 = 600, fuldstændig rigtigt.

Og hvad koster det dig så ud over de 400 ?

Det koster vel også ekstra at spise og drikke i toget, samt der går en del timer med hele din rejse,
fra dit hjem til din "arbejdsgiver", som du ingen løn får for.

For mig at se ser du dig selv som en der gerne vil udnyttes af andre, eller også er du meget forhippet på at få en udflugt til England.

mvh.
DkwM327

Annuller spørgsmålet
Fra : pipzi

Dato : 18-07-06 21:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål