/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nyt digitalkamera
Fra : DingoSan
Vist : 737 gange
50 point
Dato : 23-06-05 15:36

Jeg står overfor at skulle udskifte det gamle "alm"kamera, har desuden haft et nikon coolpix (kan ikke huske nummeret, men det er tre år gammelt.
Og har i gennem den sidste tid fulgt med på diverse sites, for at danne mig et indtryk af hvad er godt og hvad er skidt.

Jeg har max 5000kr til disposition....
Krav/ønsker:
Hurtig opstart (tiden det tager mig at få kameraet frem tæller ikke)
Hurtig autofokus (det er r...ireterende at motivet er væk når billedet bliver taget)
Nem og overskuelig interface, gerne med mulighed for at bruge forskellige forudindstillede "scenes", når det ikke lige lykkedes med den manuelle indstilling.
Gerne med en ordentlig optisk zoom min 4-5x
Helst ikke for stort og uhandy.... ved godt at det ikke harmonerer med zoom-kravet.

Kameraet skal bruges til ferie, sport og hverdagsbilleder.

Håber I kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 23-06-05 17:48

Hvad med at købe et fra Konica Minolta Dimage Z serien. Jeg har det der hedder Z 3, og er på 4 mill.pixel og har 12 x optisk zoom. prisen jeg var heldig at få det til var 2.000,- kr.
Hvis du ikke vil have så meget zoom og du gerne vil bruge dine penge godt, vil jeg anbefale at du køber et Canon produkt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-05 18:48

Dit camera findes ikke endnu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-06-05 20:52

Kan forslå: KonicaMinolta Dimage Z5 til den pris du vil give. Jeg har selv lige købt det til afløsning for mit gamle Minolta SRT-101.

Jeg tror ikke du vil blive skuffet!

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 23-06-05 20:54

Hej DingoSan

Jeg har lige købt et Canon ixus 50 med 5 megapix, et meget lækkert lille kompakt kamera. Har hurtigt autofokus som du ønsker. Kan fås til en pris af ca 2.500, 00
Er yderst tilfreds med kameraet

Du kan tjekke det ud her http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital/digital_ixus_50/index.asp

Syllemus

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-06-05 21:23

Hej
Jeg har en sony DSC P73, Den er bedste digital kamera. Gode kvalitet af billdrene.
mvh
Farhan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-05 21:25
Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-06-05 22:38

Canon PowerShot S2 IS (5 megapixel, 12 * optisk zoom, billedstabillisator mod rystede billeder osv. osv) pris ca. 3700kr.
Kig på;
http://www.edbpriser.dk
under "Foto & Video"
under "Digitalcamera"
Her kan du se stort set alt, hvad der er på det danske marked. Du kan også sortere efter pris.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : DingoSan

Dato : 24-06-05 19:21

>Fra : Eyvind Dato : 23-06-05 18:48

>Dit camera findes ikke endnu.

Det kunne godt se sådan ud, men alle indput er velkomne

Accepteret svar
Fra : Cartman

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-05 08:47

Hej. Jeg mener kun der er et der opfylder dit krav: Panasonic FC5 se siten: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/
Det har en fremragende zoom, er rimeligt handy og har den hurtigste autofocus af alle megazoomkameraerne.
Prøvt at søge på kameraet på nettet og du vil se mange fremragende billeder.
Jeg skal ha det når jeg får råd.
Og tro mig jeg køber ikke noget uden at undersøge tingene meget grundigt.
Held og lykke med dit valg.
Hilsen
Cartman

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-05 15:49

Denne panasonic FC5 minder utroligt meget om Konica-Minolta Dimage Z5, både i data og tildels også i udseende, så det skulle ikke undre mig om de har noget til fælles, da de begge er japanske.

Kommentar
Fra : DingoSan

Dato : 26-06-05 20:46

Jeg har snævret det ned til Canon PowerShot S2 IS og Panasonic DMC-FZ5, men kan ikke rigtigt bestemme mig.

Er der nogen der kan liste nogen fordele/ulemper op så beslutningen bliver nemmere.

Tak

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-05 21:18

De fleste digitale kamera's i denne prisklasse, er af god kvalitet. Dog kan der være funktioner på det ene som ikke er på det andet. Så det er jo et spørgsmål om hvor den enkelte brugers behov ligger.
Jeg er og bliver mere og mere glad for min Minolta Z5, jo mere jeg arbejder med den, da den kan så meget - også af de ønsker du selv har omkring et digital kamera.
Man er ofte tilbøjelig til at holde sig til et mærke, som man kender i forvejen, så her er det nok svært at flytte grænser.
http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/dimage/dimage-z5/index_nf.html

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-05 22:11
Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 26-06-05 22:22

Jeg kender ikke meget til Panasonic. Jeg har altid brugt Canon, og er måske derfor ikke helt neutral. Så vidt jeg kan se rundt omkring, er Panasonic'en en anelse hurtigere end Canon i autofocus'en, til gengæld skulle Canon så være lidt mere præcis på lange brændvidder. Ellers er det svært at sige, hvad forskellen er på dem. Canon er 2. generation (det er Panasonic'en muligvis også - som sagt kender jeg ikke mærket i foto sammenhæng) med alt hvad man deraf kan forvente af udbedringer af børnesygdomme.
Canon'en har dog een force, som alene burde kunne gøre udslaget; deres svingbare LCD-panel. Du kan tage billeder i stort set enhver vinkel, uden at skulle vride kroppen af led. Jeg bruger selv denne funktion meget på mit Canon G3. Prøv f.eks at tage børnebelleder i børnehøjde. Eller ved sport, hvor der altid er en eller enden, der for stukket et halvt hoved ind foran dig, lige når du forsøger at tage et billede. På Canon drejer du skærmen, så du kan se den nede fra, holder kameraet op over fjolset foran dig, og tager billedet. På de fleste andre kameraer, må du finde noget at kravle op på først, da skærmen kun kan betragtes bagfra - sådan Canon. Når du er færdig med at bruge det store LCD-panel på en Canon, drejer du det bare, så det vender ind mod kamera huset. Her sidder det så godt beskyttet til næste gang du får lyst til at bruge det. Det slukker i øvrigt selv, når du pakker det væk - det sparer en del strøm.
Derfor ville jeg vælge Canon i din situation.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-06-05 20:53

Hvis det er et af dine kriterier, så forstår jeg godt dit valg. - Sådan kan man jo sige "for" og "imod" de forskellige modeller, og du skal da også vælge den model, som du mener opfylder dine ønsker og behov.
Det er jo svært idag, da man ikke får den gode faglige betjening, ret mange steder; en service der desværre er gået i glemmebogen hos de fleste forhandlere.

Kommentar
Fra : DingoSan

Dato : 27-06-05 22:45

Jeg har lige bestilt panasonic'en, efterlange overvejelser, så tak for tippet Cartman det havde jeg ikke set før du nævnte det. Også tak til jer andre for de konstruktive indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : DingoSan

Dato : 27-06-05 22:47

Tak for svaret Cartman.

Kameraet er hermed bestilt sammen med diverse tilbehør og kontoen er 5000 lavere...

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 28-06-05 10:24

Held og lykke med dit valg DingoSan.
Får vi nogle af dine billeder at se??
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 28-06-05 10:33

Hej igen DingoSan
Tak for dine point, det glemte jeg.
Vartman

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-06-05 16:17

Hej Dingosan.
Tillykke med dit nye kamera. Jeg er sikker på, at du får meget glæde af det. Det er trods alt kun marginaler, der skiller de enkelte modeller fra hinanden i denne klasse.
God fornøjelse.