/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købte et hus hvor kloakken ikke er lovli~
Fra : luxenburger
Vist : 2230 gange
150 point
Dato : 22-06-05 09:51

For 3 år siden købte vi en ejendom på landet, som netop var blevet tilsluttet offentlig kloak. Ejendommen blev klart markedsført af ejendomsmægleren som "tilsluttet offenltig kloak". Nogle år efter viser det sig, at sælger har haft en "sort" kloakmester til at lave tilslutningen på egen grund, og så har man jo "glemt" at få en færdigmelding/mestererklæring på arbejdet. Derfor vil kommunen ikke afslutte kloaksagen på ejendommen.

Det er lidt af et problem, for den kloak kan ikke færdigmeldes uden en ret kostbar undersøgelse - enten opgravning, eller måske kan vi nøjes med TV-inspektion.

Mit spørgsmål er nu, hvem vi skal gå til. I ejendomsoplysningerne fra kommunen ifm salget stod der, at der var en igangværende kloaksag. Ejendomsmægleren svarede på dette spørgsmål at det bare var en formalitet og ikke betød noget for os. Men det undrer mig så nu, at vores daværende advokat ikke har undersøgt det og bare godkendte handlen. Hans biks er lukket nu, ellers havde jeg ringet til ham.

Er der nogen der ved hvor man skal starte?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-05 09:58

Jeg ville starte hos teknisk forvaltning som jo mangler en tilmelding fra autoriseret kloakmester. Da det jo tydeligvis er forrige ejer som "er i gang" må det være ham som afslutter sagen (betaler)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 09:59

Da I allerede før købet var gjort opmærksom på at sagen ikke var afsluttet og jeres advokat er rejst til Rio (eller hvor han nu er). så er der vist ikke mange muligheder andet end selv at betale.
I skal have fat i en aut. kloakmester og få ham til at råde jer om det videre forløb.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-06-05 10:00

Er du blevet tilbudt en ejerskifteforsikring og har sagt nej tak til den, kommer du selv til at betale. Er der lavet en attest inden købet? Er du ikke blevet tilbudt en ejerskifteforsikring (ej erhvervbolig), kan du rejse krav hos den tidligere ejer - hvis han ellers ejer noget.

Hel og lykke. Hej fra alka

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 10:04

Da det allerede er oplyst ved købet, tror jeg ikke den tidligere ejer kan gøres ansvarlig.
At man har sagt det bare er en formsag, kan jo ikke bruges til så meget da det vel ikke kan bevises.
Men det kan da være det bare er en formsag - det kan en aut. oplyse dig om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-05 10:13

Ingen må lave/sælge noget der er ulovligt, med mindre der er skrevet at den nye ejer bringer tingene på plads. Kloak uden godkendelse/anmeldelse er ulovlig.

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 22-06-05 11:53

Ja, jeg mener da selv at rådgivningen fra vores advokat er for ringe, når han ikke fanger sådan noget i papirerne. Vi var nybagte huskøbere dengang, og det var jo netop derfor at vi brugte en advokat.

Men det lyder på ovenstående som om jeg evt skulle henvende mig via ejerskifteforsikringen?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 22-06-05 12:03

Nu er der jo ingen der siger det er ulovligt, det der er lavet - det er blot ikke blevet godkendt endnu.
Snak da i første omgang med en aut. kloakmester i området - det kunne jo være han kendte til problemet.
Omtalte der har lavet det har måske lavet flere andre steder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-05 12:20

Refi - en kloak godkendes i princippet altid inden der dækkes til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 12:31

Helt enig - men derfor er der ingen der siger den IKKE ville have været godkendt fra start.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-05 12:33

Nåe ja - sådan ja ja.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 12:42

Min filosofi er blot at arbejdet måske er OK, men bare aldrig blevet godkendt.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 22-06-05 13:59

Tak for svaret refi. Jeg har snakket med nogle kloakmestre i området og det viser sig at de måske kan klare det vha en TV-inspektion. Hvem der skal betale, det må vi så se...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 14:03

Selv tak - Lad det nu ikke lave "sort"

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 22-06-05 14:09

Du kan lige tro nej. Jeg tror nu også at de andre naboer fik det lavet uden det der moms, men de var så kvikke at få en mestererklæring fra manden. Tanken har strejfet mig at lave en erklæring selv og efterligne mandens underskrift for at få fred, men det er vist ude på overdrevet...