/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nybagte ejere af en Weber-Grill
Fra : svemone
Vist : 1581 gange
20 point
Dato : 21-06-05 14:37

Hej.
Er der nogen der ved om en Weber-grill skal være helt kold før man kommer overtræk på, eller er overtrækket mon brændsikkert??? Hvis man sidder og er færdig med at grille, og det bliver regnvejr, er det ikke sikkert at grillen er helt kold, og så er fidusen med overtrækket gået fløjten.
Der er divergerende meninger om hvorvidt man altid skal bruge låget. Nogle siger altid, og andre siger at man ikke skal hvis man f.eks. steger pølser, hakkebøffer og andre småting. Hvad er det rigtige og bedste at gøre?

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 21-06-05 14:58

Du skal vente til den er kold med at sætte overtrækket på, er det et gråt eller er det det sorte.
du skal ikke bruge låget til at stege pølser og bøf og andre småting det er kun til kyllinger og and, ribenssteg mørbrad og altmuligt andet man griller som skal værer i grillen i længer tid og som skal have den varmluft der jo bliver i weber
Ellers syntes jeg at du skulle købe Kogebogen Brug låget 1 eller gå på nettet www.bruglaaget.dk der er alt hvad du behøver. Samtidig kan du melde dig ind i weber klubben
God fornøjelse

Hvilken har du købt ( nysgerig)

Kommentar
Fra : svemone

Dato : 21-06-05 15:31

Hej igen.
Det er en one touch 57 cm. Overtrækket er sort. Tak for tippene. Jeg synes stadig det er irriterende at den skal være helt kold før overtrækket kan komme på. I går varede det mere end 4 timer før grillen var helt kold.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-05 16:07

Jamen du skal kvæle ilden, når du er færdig med at bruge den; så har du lidt kul til næste gang. Og ilden kvæler du ved at lukke helt for trækken både i bunden og i låget. (Må ikke gøres inden døre p.g.a. kulilte.) Så dør ilden hurtigt, og så kan du gi den tøj på. Og det vand, der falder på den varme kugle fordamper hurtigt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : svemone

Dato : 21-06-05 16:12

Jeg synes ikke det hjalp at lukke for trækken. Er den tæt, når der hænger tilbehørs-dimser på grillen? Vi har en "knagerække" til palet, gaffel o.s.v.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-06-05 16:12

Ud over at lukke top og bund, skal du være OBS på, at låget er sat rigtigt på! Det er sket for mig et par gange, at grillen var brændende varm efter et par timer pga. låget ikke var sat rigtigt på. Hej fra alka

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-06-05 16:59

Som zita30 foreskrev er det en god idé med bøgerne Brug Låget 1 og 2.

Med hensyn til at stege med og uden låg så kan man faktisk godt stege pølser med låg, og de bliver dejlige sprøde.
Det drejer sig nemlig om 2 stegemåder indirekte og direkte. Med indirekte har man kullene ude i hver side og ingenting på midten, på den måde bliver stege og lign. større ting ikke branket og grillen fungerer som en varmluftovn. Direkte er ligesom i en traditionel grill.
Køb et stegetermometer med lang føler som du putter ned igennem hullerne i det øverste luftspjæld

I lørdags stegte jeg en and med fyld af fars. 3½ time og den var bare perfekt. (3400 g. indirekte). På torsdag Sankthansaften vil jeg lave en ribbensteg, uhm glæder mig allerede.

Selvfølgelig skal grillen være kold før du kommer overtræk på, ellers smelter den evt.

Held og lykke med din weber og bare prøv dig frem.

Fijala

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 21-06-05 18:25

Jeg syntes nu det er hyggeligt at sidde ude og nyde varmen fra min Weber, og så glemme alt om de dyre tarassevarmere vi kan købe. Med hensyn til overtrækket så gavner det faktisk kun mod at grillen ikke står og bliver snavset når den ikke bruges over flere dage, men det kan jo så komme efter morgenkaffen dagen efter.
God sommer og grillyst.
MVH Nanahund.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 21-06-05 20:04

Er det one touch gold eller Silver sidder der en arm ud til at lukke eller skal du ned og lukke et lille lem med fingerne.
Det der er ved den sorte er at den er kraftiger, den grå er bare plastik.
det med at den skulle stå ude i regn pyyt med det den kan sagtens holde, ellers ville de ikke give 10års rust garenti hvis ikke det er et sted hvor emaljen er slået af. Det er gennemtæring, det er den eneste grill der gør det.
Derfor pyt med et døgn i regn jeg har haft min Weber One Touch Gold 57 cmi 4år nu førden havde jeg en 57cm silver der fik mine forælder den er idag ca 9 år pæn og nydelig.
God Fornøjelse