/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må arbejdsgiver fastsætte 5 ud af 6 uger~
Fra : the1best
Vist : 736 gange
200 point
Dato : 20-06-05 21:32

Vi har 6 ugers ferie på min arbejdsplads, vi er ansat under funktionærloven. Der er ingen overenskomst.
De 4 uger bruges i Juli og 1 uge mellem jul og nytår.
Det vil sige, jeg har kun 1 uge som jeg selv kan bestemme over, men må ikke holde ferie i januar - februar - juni - august - september pga arbejdspres i den periode.
Jeg har prøvet at læse ferieloven igennem, men kan ikke finde nogen steder, hvor der står hvor meget en arbejdsgiver må fastsætte af ens ferie.

The1best

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 20-06-05 21:34
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 21:34

De 3 uger skal ligge i sommerperioden - resten aftales med arbejdsgiveren(han bestemmer)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-05 21:36

Ingen overenskomst??
Så gælder djungleloven.
Tag hvad du vil ha inden andre tager det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-05 21:37

For øvrigt, funktionærloven er lig med slavekontrakt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-05 21:41

Ferieloven eksisterer da.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-05 21:43

Uden overenskomst er der vist ingen der siger rap
og en fyrreseddel er sikker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-05 21:55

Uden overenskomst????
Arbejdsgiveren bestemmer teoretisk suverent - makker du ikke ret bliver du bare udskiftet.
Er du uundværlig på arbejdspladsen, kan du nok få lov at bestemme en del.
2Regler kan du glemme - det gør din arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 22:03

Du har i teorien kun ret til 3 sammenhængende ferieuger i perioden 1/5 - 1/9 (mener det er 1/9 og ikke 1/10), og hvis ikke virksomheden holder ferielukket i en bestemt periode, kan du heller ikke engang selv vælge hvornår de 3 uger holdes.
Så desværre, resten af ferien og den sidste uge du nævner, har arbejdsgiveren også ret til at bestemme over.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-06-05 22:41

Det er nu ikke helt sådan som der bliver skrevet.

De 3 ugers sommer ferie skal som hovedregel afholdes i sommerferien 1/5 - 1/9 men hvis der er andre foranstaltninger der forhindrer dette kan den godt rykkes. Dette gælder også hvis man bleiver syg så skal man have udbetalt syge penge i stedet for feriepenge.

Det er nu første gang jeg hører om en medarbejder der er så genstridig og ikke vil give sine medarbejder ret til at afholde sin ferie når det passer en selv. Han kender vist ikke tiol godt arbejdsmiljø. Det er jo med et godt arbejdsmiljø man får de bedste medarbejdere.

Hvis ikke der er en overenskomst må der jo foreligge en lokalaftale som også fagforeningen skal godkende, såhan bestemmer ikke det hele suverent selv. Det hedder sig dog at ferien skal áfholdes uden at det forvolder for megen gene for firmaet.

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 25-10-05 10:45

Tak for svaret miritdk. Må vist hellere se at få lukket dette spørgsmål.

The1best

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 10:52

her er noget helt galt - jeg har ikke skrevet det indlæg - selvom det ser sådan ud - hmmmm ?????????

jaja - nogen er dygtigere end andre - lol

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 25-10-05 15:48

miritdk...... din historik fortæller mig du har deltaget, så hvad der er sket........
Det er jo også længe siden, så måske hukommelesen er ikke helt i top hos dig

The1best

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 15:57

whatever - - jeg ved nu bare jeg ikke har skrevet indlægget - men det er egentlig lidt morsomt