/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Forebyggelse af vabler
Fra : Helle13
Vist : 2211 gange
200 point
Dato : 19-06-05 13:23

Jeg skal til Berlin på byferie.
Det var jeg også sidste sommer,men havde nær fået ferien ødelagt pga vabler på fødderne.
Det gjorde bare SÅ ondt.
Nu vil jeg høre om der er noget man kan gøre for at FOREBYGGE vablerne?
Håber meget på nogle gode tips.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 13:33

undlad nye sko

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-05 13:37

Citat
Vabler
Forebyggende
Sæt et stykke Tensoplast 5 cm bredt over det udsatte sted.
Efter turen tag plastret af og giv eventuelt fødderne et koldt bad.
Nyt plaster til hver dag.

Når skaden er sket.
Sørg for at huden er ren og tør.
Kom lidt Decubal faktor 22 med fysisk filter af zink på vablen.
Klip en éngangs vaskeklud i strimler og fold en strimmel til en lille pude og sæt den på salven på vablen.
Hold det hele fast med et stykke Tensoplast.
Efter turen tag plastret af.
Giv fødderne et koldt bad, der får væsken til at trække væk fra vablen.
Hvis der er hul, så dæk med et stykke sterilt kompres efter vask.
Lad fødderne hvile.

http://www.dvl.dk/755/511

Men jeg ville nu også gå i et par udtrådte sko, som jeg i forvejen vidste at jeg kunne holde ud at have på.

Jeg har tidligere brugt Compeed plaster når skaden var sket. Tag Compeed mod vabler med og når du har sat det på vablen, kan du ikke mærke den.

Hilsen ans og god gå/travetur i Berlin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 13:39

nemlig ans - eller man kan lade være med at tage på lange gåture

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 13:46

Vabler får man af forkert fodtøj, det er den absolut primære årsag.
Og derudover, er det vigtigt, at man sammen med det gode fodtøj har ordentlige strømper (bomuld) der kan absorbere evt. fodsved.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-05 13:48

http://www.tepi.dk/shop/

I søgefeltet skriver du tensoplast, så kan du se hvordan det ser ud.

Ja, men jeg kender godt det, når man tager på ferie vil man gerne se pæn ud og have nye sko på, men men hvis de ikke er gået til, så kan det komme tl at gøre av av

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 13:49

Som gammel Fodslaw-mand vil jeg sige flg.:

1.: Gode sko der er godt gået til
2.: Tørre fødder gnedet med talkum
3.: Gode tynde svedtransporterende sokker inderst og
4.: Gode lidt tykkere svedabsorberende sokker yderst

Jeg brugte altid selv ydersokker af Ren Uld.

God tur. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 19-06-05 15:54

Ja, brug kun sko der er gået til.

Hav også altid en nål og plaster med. En begyndende vabel punkteres tværs igennem med nålen (altså to hulller), og al væsken presses ud. Lad endelig løs hus blive siddende.
Plaster beskytter mod yderligere vabeldannelse på stedet.

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 19-06-05 19:21

Jeg kunne ikke drømme om at tage nye sko på,jeg har været på mange byferier gennem årene,såe jeg bilder mig ind at jeg ved lidt om det - men intet hjalp sidste sommer.

Helle

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 20:20

Godt ord igen Helle, vi siger det jo kun for fuldstændighedens skyld. Læg mærke til de andre 3 punkter på min liste.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-05 10:59

Helle13

Tag noget tensoplast og compeed med.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 20-06-05 11:49

Kan man købe tensoplast på Apoteket el matas?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-05 11:54

Begge steder vil jeg tro.

Hvis du ikke kan få det der, kan det købes i sports og spejderforretninger.

Hilsen ans og god ferie

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-07-05 22:09

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-05 22:14

Der står ikke skrevet nogen steder i kandus regler at et spørgsmål skal lukkes.

Så se bort fra det ovenstående fra arne.jakobsen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-07-05 10:32

Hej Helle13

Hvis du har mulighed for at have strømper på, vil det være bedst med to par. Ved at bruge to par, undgår du gnidninger - bruges især i sport (badminton for mit vedkommende) og er en billig løsning. Jeg har selv prøvet plastrene der netop skulle afhjælpe problemet, men har aldrig været tilfreds med dem (almindelige plastre synes jeg faktisk er bedre).

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-05 17:18

jeg har altid haft problemer med vabler på fødderne, uanset fodtøjet og strømper, problemet har jeg afhjulpet ved inden jeg skal på gåtur, at påsmører usynlig compeed, en halvdyr fornøjelse, men har fuldstændig løst mit store problem, så alt i alt alligevel en billig løsning, plasteret kan sidde på i flere dage, holder også selv efter en tur under bruseren, da det nærmest skal slides op.