/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sonic - Tuning!
Fra : Ravensoren
Vist : 1212 gange
100 point
Dato : 17-06-05 18:56

Hej!
Jeg har en Aprilia Sonic fra 2003. Jeg vil gerne tune den lidt, men ikke alt for meget, den må gerne lige køre lidt hurtigere end det den gør nu (45-50), jeg har pillet begge skiver og smidt nogle 6 grams ruller i, det hjalp ikke det store.
Jeg har tænkt lidt på at købe en Hebo 47.6mm cylinder special, (special, så den passer i uden at jeg skal til at fræse i blokken) (http://speed-up.dk/product.asp?product=2078&page=1) Også har jeg tænkt mig også at købe en Malossi Multivar variator. Men den cylinder er jo ret dyr, så har i nogle forslag til hvad jeg ellers kunne gøre? Hvad skal der ellers gøres når man skifter til tuncylinder?
Er der en der kan lave nærmest en slags "guide"? det ville være rart!
Mvh
Søren!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-05 19:27

Du skal være klar over at det nu er dyrt, men meget mere hvis der sker nogen uheld, eller knallerten bliver taget.
Og ved uheld dækker forsikringen ikke.
Så skal du være klar over at orginal er det bedste når det gælder drift, altså rigtig mange har startbesvær, og haveri med deres motor, når den tunes. Så hvis du vil være sikker på at køre hver dag, så lad være at røre den mere.
Så skal du være klar over, at det er næsten sikker at den havererer hvis den kun får cylinder, og ikke også størrer udstødning og karburator.
Så skal du også være klar over at med tuncylinder skal karburator og strålespids justeres ind og du skal have andet tændrør.
Jo voldsommere tuncylinder du sætter på, jo sværere er den at indstille, og samtidig er sandsynligheden for motor haveri størrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 20-06-05 21:58

Hmm.. jeg tror jeg dropper det med at skifte cylinder, også køber jeg den udstødning du viste mig, og nok også en malossi multivariator, det har jeg hørt hjælper godt.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-05 23:48

Ja, det er også klogt. Der er jo heller ikke ret meget ved at ofre formuer på at kunne køre 85, når en orginal klarer 75km/t, når man samtidig tænker på at den bliver slidt meget mere med tun.
Hvis du ikke har mere at spørge om, kan du jo lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Ravensoren

Dato : 21-06-05 12:43

Tak for svaret pallebhansen.