/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
"bange"
Fra : mille_pigen
Vist : 298 gange
100 point
Dato : 15-06-05 20:38

Jeg har en lille dværgsnavtser på 8 måneder. Hun er rigtig glad og legesyg og elsker mennesker. Problemet er bare at hver gang vi møder en anden hund, bliver hun hunde ræd, og sætter sig ned og finder sig i alt. Hunde i den alder bør nomalt lege med andre hunde og sådan, men hver gang hun ser en hund går hun helt i baglås. Kan det hønge sammen med at da vi fik hende, sagde de at man først måtte lade hende komme i kontakt med andre hunde når hun var vacineret. Det tog os 2 uger inden... og i de 2 uger så hun ingen andre hunde..?
jeg prøver at slås med hende vær aften ( lege på den måde som hunde nu gør) men det hjælper intet... Det er pinligt når jeg går tur og det er søndt for hende... Pleas hjælp mig....!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 20:44

tre måneder er da ikke meget. Fen har jo ikke de store kræfter at møde farerne med. Jeg kan godt forstå at den er lidt usikker og forsigtig, indtil den lærer verden bedre at kende.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 15-06-05 20:56

Find en ligemand din hund kan lege med på nogenlunde samme alder eller lidt yngre så hun kan lære at få tillid til sin hunde kammeratter, nogle gange kan lidt ældre hunde være for dominerende og nogle børster over for en underdanig hund som er, hun er efter min opfattelse meget underdanig, du må ikke holde hende tilbage fra andre hunde, men find nogle som er milde og venlige indtil hun har lært, at lege med dem, så kommer det ganske langsomt at hun også kan lege med lidt ældre hunde, du har efter min menig beskyttet hende for meget. Lær hende at det er ok at lege med andre hunde.
gør sådan:. spørg ejer først om det er ok de leger.
Du snakker nu med den anden hund og bliver ved med det til din egen hund går hen og bliver nysgerrig og kommer hen til den fremmede hund, her støtter du hende ved sige, at det er ok, at lege med hunden og snak forsat med den anden hund indtil de beynder at lege. Så skal du ikke blande dig mere, men træk dig lidt væk fra dem og lad dem lege. Kun hvis de begynder at knurre voldsomt så må du gribe ind.

Håber du kan bruge det til noget.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 21:11

Det er rigtigt, at det, at hun ikke har haft kontakt til andre hunde i de første uger kan præge hende, så hun er bange for andre hunde.
Du må jo også lige tænke på, at hun jo ikke er ret stor, og de fleste hunde, hun møder er da noget større end hende. Og hun har sandsynligvis aldrig mødt andre hunde end hendes familie... Alle små hvalpe vil være forskrækkede når de de første gange møder fremmede hunde.
Større betydning end de 14 dage er nok, hvordan DU har reageret på, at hun bliver bange? Hvis du har taget hende op eller på anden måde beskyttet eller trøstet hende, så har hun fået det indtryk, at hun har ret i, at andre hunde er farlige.

Du kan IKKE lære hende at lege med andre hunde ved selv at "lege" hund. Hun må nødvendigvis udsættes for den ægte vare.

Er der ikke nogen hvalpe af små racer i nærheden, som I kan gå tur sammen med? Meget gerne hvalpe, der er yngre end hende selv. I hvert fald mindre. Hun skal IKKE "lege" med unge hunde af store racer. De kan være for voldsomme og komme til at skade hende, så hun får endnu mere grund til at være bange.

Ældre hunde er næsten altid forsigtige med SMÅ hvalpe, men hun er nu ved at nærme sig teen-ager alderen, så du kan ikke mere regne med deres overbærenhed.. Dog vil de mange ældre hunde fornemme, at hun er bange og ignorere hende.

Du må hurtigst muligt i gang med det, der hedder "hvalpemotivation". DKK har gode kurser, der ikke går ud på at lære en masse, men mere går ud på at lege og have det sjovt... sammen. Desværre er der nok ikke nogen hold før i løbet af efteråret.. Har du slet ikke gået til noget med hende??

Personligt er jeg meget imod rådet med at isolere hvalpen indtil vaccinationerne er overstået.
Selv om der er en risiko for smitte, så vil jeg aldrig isolere min hund. Også fordi de aller-aller fleste hunde da ER vaccinerede, og hvalpen jo endnu har nogen antistoffer fra sin mor.
Min hunds psyke er mindst lige så vigtig som dens fysiske helbred.

(OTTE måneder, valde, hun er 8 måneder... )

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-06-05 21:34

Ok! Jeg læste det som tre- Jeg havde ikk aktiveret min talesyntese

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 15-06-05 21:51

Hejsa
Vi har lige selv fået en hvalp halv labrador/golden retriver fik ham allerede vaccineret som 8 uger, så han kan blive revaccineret inden vi skal på ferie,så han skal med os til sydfrankrig.Snakkede med en af vores gode venner som er træner for scheafferehunde,han sagde ang. hundetræning start så tidligt som muligt,så vi startede da han var 9 uger gl. nu har han været afsted 2 gange får lov at lege med nogle store hvalpe på 4 og en halv månede(efter de har kruttet af) elsker dette + at snuse lege med de voksne hunde.De store tager meget hensyn da han jo er lille det kan de mærke.Mit råd se at komme i gang så den kan få kruttet af med andre hunde,ellers kan den gå hen og blive aggrevsiv.Den er jo ved at blive voksen .P.S træningen er mest leg men meget vigtigt.
Eskild

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-05 23:38

Nu er der jo masser af hunde, der sjældent kommer i kontakt med andre hunde, uden de af den grund er bange, så de to uger har bestemt ikke noget med din hunds temperament og psyke at gøre.

Men der findes jo hunde der ikke bryder sig om andre, eller er nervøse af sind, selv om det ikke er noget man normalt forbinder med en Dværgschnauzer, der tværtimod har ry for at være en livlig,lidt ilter hund der tidligere blev brugt som rottejægere.

Nu ved jeg ikke om du har gået til noget træning med din hund, men ellers vil det være en god ide, også for at den der kan møde andre hunde, og hvis du vælger et hvalpekursus, er de flete hunde yngre end den selv.
og der lærer du ikke mindst, hvordan du tackler situationen med at møde andre hunde, og det er bestemt ikke ved at træne "slåskampe" med den

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-06-05 00:55

Der er ikke tvivl om den manglende socialisering i de to uger har en betydning for hundens udvikling. Det er et tidspunkt i hundens liv som er meget vigtigt for dens fremtidige adfærd. Det er ikke det samme som at det nu er for sent blot lidt sværere at få hunden socialiseret. Da det er en lille forsigtig hundepige kan du ikke tage hende nok med ud. Bliver hun usikker må du gå i front og dermed vise hende, at det er ok at snakke med måske større hunde, så skal det nok komme. Men en hund man mentalt skal samle op hele tiden, er mere vanskelig at have med at gøre end en hund man skal dæmpe.
Hun vil nok altid være lidt tilbageholdende, men det kan også være et plus.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-06-05 01:40

Inspireret af Birgittas indlæg
Citat
Større betydning end de 14 dage er nok, hvordan DU har reageret på, at hun bliver bange

kan jeg ikke lade være at nævne en oplevelse jeg havde forleden dag.

Jeg var ude med et par hunde på et område hvor de kan færdes løst, imod os kommer en kvinde med en lille westi hvalp i line. Det er i terræn så jeg studser lidt og bekymrer mig et øjeblik over kombinationen af hund i line og mine løse. Men jeg kan se det er en hvalp og jeg kender mine to hundepiger og ved de er søde og fredelige, så jeg slapper alligevel af. En af mine løber derhen og vil hilse, men kvinden går helt amok råber og skriger, at jeg skal kalde dem til mig. Hundene er heldigvis meget lydige så de kommer straks hen og bliver sat af. Jeg går herefter derhen for at finde udaf hvad der egentlig sker, og får at vide at hvalpen er meget meget bange for andre hunde. Der er blot det ved det, at westien står med løftede ører, logrende hale, spillende øjene og i stram line få at nå over til de andre hunde. Hvalpen var tydeligvis meget interesseret i at nå over at snakke og lege med de andre hunde, men kvinden havde en helt anden oplevelse. Hun var bange for andre hunde. Jeg bøjede mig ned for at hilse på hvalpen, men den blev revet væk og jeg fik at vide den også var bange for fremmede mennesker. Jeg forsøgte at få hende til at se på hunden og forklarede dens signaler, men hun var ganske overbevist om sin egen opfattelse. Og for første gang nogenside blev jeg uforskammet overfor en fremmed og fortalte hende, at det var hende der var noget galt med og ikke hunden. Svadaen sluttede af med at hun skulle se at melde sig til et hvalpekursus.
Jeg var egentlig lidt flov over mig selv, men jeg er ikke i tvivl om, at det bliver en usikker gøende og i værstefald agressiv hund i fremtiden.

Ikke at jeg vil gøre en sammenligning med spørgerens hund, men her kunne man måske også tage det lidt roligt, ikke være så bange for hvordan hunden reagerer, blot lade den socialisere så meget som muligt, så løser det sig sikkert.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 16-06-05 06:42

Det er en meget normal reaktion, din hund udviser.
Der er højst sandsynligt tale om hunde der er ældre end hende selv
og hun vil derfor vise at hun accepterer at den anden hund er "Overhund)
hvilket den i naturen vil være. Hvis ikke den havde vist sig underdanig, kunne den risikere at blive bidt, hvis den anden hund var "æreløs" altså at den ikke kunne se at det er en hvalp det drejer sig om.

Altså helt normalt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-06-05 10:51

Ja det er en super god ide at starte til hvalpe træning. På denne måde kommer hun helt automatisk i kontakt med andre hunde inden for hendes egen aldersgruppe. Og her er en hundetræner der kan hjælpe dig med dette. Du kan evt finde ud af om der ligge nogle hundetrænigns steder nær dig og køre derud en dag og få snakket med en træner om hvad du gør. Ellers er min far hundetræner og så kan du da kontakte ham hvis det endelig er.

Mvh Bublebee

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-06-05 11:31

Spørgsmålet er om det ikke er dig der er mest nervøs for mødet med andre hund? Det kan hvalpen jo mærke!