/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Indstilling af tænding?
Fra : SoerenSkyggebjerg
Vist : 5187 gange
250 point
Dato : 13-06-05 22:44

Jeg vil godt have en komplet vejledning til at indstille tændingstidspunkt og platinafstand på min Kreidler Florett! Knallerten er lige blevet tunet med et 9,5 hk kit. Er tændingstidspunktet fra starten af platinerne begynder at udløse sig eller midt-vejs?? Platin afstanden skal vidst være 0,4-0,5 mm standard, men skal platin-afstanden ikke passe til det nye ngk b10hs tændrør elektrode afstand?? Håber der er nogen der kan give mig en vejledning!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-06-05 23:29

Hej
tændingstidspunktet er fra starten af platinerne begynder at udløse sig

Kører/starter den som den skal, så lad være at pille for meget, det giver bare ærgelse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 23:35

Nu har jeg selv flere modeller (2 Kreidler) så mon ikke du kan få en forklaring.
Nej platinafstanden skal stadig være som foreskrevet, det vil sige at platinafstanden skal når den er størst, være de angivne mål, og har ikke spor med tændrøret at gøre. Tændrøret har sin egen elektrodeafstand, som normalt er 0,6 mm men de passer som regel når man får dem fra nye.
Når platinerne er indstillet til den rigtige afstand, så passer det også med at gnisten kommer x antal mm før top.
Gnisten kommer når platinerne lige begynder at åbne, og fladerne slipper, men det kan du være lige glad med.
Den ene af mine, med stort tun, målt med bil til over 100: http://scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12514
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 14-06-05 20:39

Tak for svaret.. Men man kan jo også dreje ankerpladen, hvilket jo stiller på tændingstidspunktet! Mener vidst den skal tænde 2mm før top.. hvordan måler jeg præcis når stempel er i top?? Platin afstanden har da ikke noget med tændings tidspuntet at gøre eller hvad?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 14-06-05 20:43

Tror nu den nærmer sig 9 mm, ellers er der ingen kompression, så står den STILLE,

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 14-06-05 22:38

2 mm før top, men der er som regel et tændingsmærke på ankerpladen, og når den står lige ud for et mærke på krumtaphuset, så passer det med de 2 mm før top, vel og mærke hvis platinafstanden er 0,4-0,5
Men hvis du ikke tror på det kan du forbinde et ohm meter over platinerne gennem en ledning der kommer fra tændingen og til stel. Så kan du høre hvis der er lyd på, eller se udslag når platinerne slipper.
Men samtidig skal du bruge en skydelære og have ned gennem tændrørshullet for at se hvor meget stempelet er før top. Skydelæren, kan dog være svær at bruge da den skal holdes helt lige for at ramme stempelet "rigtigt"
Mere nøjagtig er: http://www.thansen.dk/product.asp?c=498031744&n=317992332&pn=317992429
(Tryk teknisk info nederst på siden)
VH Palle Hansen
PS: Hvis du kører tunet, skal du op i flere omdr. og tændingen skal ske før, (2,5-3,5 mm)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-06-05 00:40

Jo før tænding, des mere compression, men den kan begynde at banke, hvilket giver mere slitage,,,,, gad vide hvorfor du egentlig vil stille den så præcis for,,,,,,, kan den ikke starte.
Har selv hjemmetunet knallerter fra 1963, og jeg har endnu ikke set en knallert, der kører hurtigere, hvad enten du køber spec tændrør eller platiner,,,, det er noget man selv justere,,, og kan føle, det er det, der er det sjove,,,, ikke noget man kan læse sig til, da hver kanllert er forskellig, selv om der står at SÅDAN skal man gøre det for at få mere fart,,,,du kan instille det efter fabrikantens ønsker, og køre som det står,,,, eller du kan selv prøve dig frem, få og 3-5 km mere ud af det, men det er ikke bøvlet værd,

Godkendelse af svar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 15-06-05 16:33

Tak for det præcise svar pallebhansen.