/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aprilia Sonic '03 Hjælp!
Fra : Ravensoren
Vist : 1172 gange
50 point
Dato : 13-06-05 14:18

Hej!
Jeg har en Sonic fra 2003, den har kørt lige omkring de 5000 km. Men den er har VIRKELIG dårligt optræk, og dårlig topfart, jeg har fået fjernet begge skiver (kobling og vario) og så har jeg smidt nogle 6 grams ruller i, istedet for de 11 grams der sad i som standard. Jeg har købt en ny udstødning, men det er som om at den ikke passer på :S så har jeg hørt et sted at man skal have en ny cylinder før den passer, også har jeg også hørt at for at skifte cylinder skal man fræse i motorblokken eller sådan noget? Hvad skal jeg gøre?

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 16:37

Du er nødt til at få den udstødning på, før den kører godt, og man kan ikke regne med at nye udstødninger passer 100%.
Når udstødningen monteres, er det vigtig at man ikke knækker udstødningsboltene, som skal smøres godt.
Man skal ikke spænde udstødningen for godt fast på stellet, før den er tilspændt på cylinderen, altså det kan være du skal lægge noget mellem stel og udstødning for at der ikke skal komme for meget træk i udstødningsboltene, du skal give dig god tid, og spænde lidt her og lidt der, og skulle det være nødvendig, så kan du godt lægge 2 udstødningspakninger imellem ved cylinderen, men sørg for de ikke kan falde ned og lukke for udstødningshullet i cylinderen.
Men tænk på at udstødningen ikke kan hænge i udstødningsboltene medens man spænder, da der kommer alt for stor bræk i dem og de knækker, så måske er det en ide at være 2 om monteringen.
Det er kun de helt store tuncylindre på feks. 80 cc der kræver udfræsning i motorblokken, dog er der nogle scootere af de nyerere typer der har lavet det sådan at kun orginalcylinderen kan gå på, men så er der til gengæld lavet tuncylindre der tager højde for det, så udfræsning ikke er nødvendig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 13-06-05 18:11

Hmm.. Det er underligt, fordi den passer overhovedet ikke på, den kan virkelig ikke gå på. jeg har prøvet alt. måske med 5 pakninger som alle sammen har lidt drejning eller noget i den stil :P
Men det jeg har hørt er at jeg skal skifte cylinder for at kunne få udstødningen til at gå på. Er det nemt at skifte cylinder på en sonic fra 2003? Bare en almindelig 45 cylinder. Hvor kan jeg evt få en 45 cylinder hvor der er taget højde for det med motorblokken?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 19:49

Jamen jeg tror at udstødningsporten sidder nøjagtig ens på 30 og 45, du må jo have bestilt eller købt en udstødning der ikke passer, for selv tuncylindre er lavet så orginaludstødningen passer, det er jo netop derfor at man skal ind under mærke på scooter for at få noget der har udstødningsporte-påskruning som orginal.
Er du sikker på der ikke sidder nogle afstandsstykker til stel på den gl. eller nogle der følger med den nye.
Ellers må du jo bytte den.
Der er jo sket en ændring af cylinderen i 2003 som du kan se nederst.
http://www.protuna.dk/products.asp?c=39984488&n=19081618#xy
http://speed-up.dk/group.asp?group=559
http://speed-up.dk/product.asp?product=2132&page=1 Techno Merlin 2003-----> Passer på de nye sonic med ændret cylinder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 13-06-05 21:57

det er præcist det jeg mener! at cylinderen er ændret, Men det er da dælens, den der udstødning er jo lidt halv dyr, mener jeg sgu ik lige at jeg har råd til.. hehe.. kan jeg ikke skifte cylinder så den passer?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 22:38

Kan du ikke få pengene tilbage for den udstødning.
Men at købe en lovlig cylinder nu, det bliver jo lige så dyrt, og din er jo næsten ny.
Men du kan jo købe en ved thansen, og hvis du ellers ikke monterer den kan du jo gå ind og få pengene retur, hvis den ikke passer: (Eller tage din med der ind, for at se om vinkelen på udstødningskanalen er anderledes, som den skal være)
http://www.thansen.dk/products.asp?c=497071866&n=282587154#xy
Ellers må du jo købe en tuncylinder:
http://www.protuna.dk/products.asp?c=39993740&n=19081264#xy
VH Palle Hansen