/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Forsendelse fra England
Fra : aaroe
Vist : 1278 gange
50 point
Dato : 12-06-05 22:20

Hejsa.
Jeg afventer en pakke fra England. Afsenderen har brugt "royal mail parcels" - mit spørgsmål lyder så, hvilket fragtfirma bliver pakken overdraget til når den kommer til Danmark, er det automatisk Post Danmark eller hvordan fungerer det ?

Venlig hilsen,
Søren Pedersen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 22:22

Det kommer jo an på hvem de arbejder sammen med i DK - men sansynligvis PostDanmark

Kommentar
Fra : aaroe

Dato : 12-06-05 22:27

Ok, tak for det.
Jeg modtog desuden en pakke fra tyskland i fredags, afsenderen brugte DHL, som jo også findes i Danmark, men på pakken var der klistret en Post Danmark stregkode på, så pakken må utvivlsomt have været forbi Post DK på den ene eller den anden måde... Det underer mig bare når DHL også kører rundt med pakker i Danmark.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-06-05 22:32

På denne side kan du læse om "Royal Mail" og "Post Danmark".

http://www.livenirvana.com/postal/country.php

Jeg vil også gætte på at det kommer frem med Post Danmark.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 22:36

Al post fra udlandet går så vidt jeg ved gennem PostDanmark - og bliver derefter afhentet af de forskellige distributionsfirmaer.
UPS opererer jo også her, men det er nok et toldspørgsmål.
PostDanmark har dog endnu eneret på brevforsendelser, mener jeg, men det varer sikkert ikke ved.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 22:39

PS - Så lige at RoyalMails eneret forsvinder i 2006 og Deutsche Post står på spring i England

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-06-05 22:53

DHL ER ET TYSK FIRMA, SOM OGSÅ EJER POST DANMARK, SAMT DET GAMLE A POST.

HVIS DU SENDER EN PAKKE TIL F. EKS TYSKLAND MED DHL, ER DET POSTEN DER OVERTAGER PAKKEN OG LEVERE DEN, AKKURAT SOM OM DU HAVDE LEVERET DEN IND PÅ POSTHUSET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-06-05 22:59

AG112> DHL ejer ikke Post Danmark !! Det er et samarbejde.

http://kortlink.dk/trm/ud7

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 23:04

Godt nok er de dygtige de tyskere - men ligefrem at købe den danske kongelige post - naaaaa

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-06-05 00:21

Hm..........det kan lige godt komme med UPS. Jeg modtog pakke fra dem, da jeg bestilte fra USA.
Ikke godt.........der var stjålet fra pakken. Dog så fik jeg det hele erstattet, og nyt tilsendt uden beregning.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-06-05 08:18

Ag112, hvorfor bruger du altid caps?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-06-05 10:20

TIL JAKJOE

OK - ET BETYDELIG SAMARBEJDE MED DHL, JEG HAVDE HØRT DE EJEDE AKTIEMARIORITETEN, MEN DET ER SÅ IKKE SIKKERT, KAN JEG SE PÅ DEN HJEMMESIDE DU HENVISER TIL.

TAK.

Kommentar
Fra : ochriste

Dato : 08-08-05 11:23

Royal Mail er et statsligt organ, som pr tradition gennem mere end 100 år har samarbejdet med det danske tilsvarende statslige organ, Post Danmark

Der er ikke noget "toldspørgsmål" mellem Storbritannien og Danmark. Begge lande er EU medlemmer og var tidligere medlem af EFTA, European Free Trade Association og alle toldspørgsmål var afskaffet før 1973, hvor UK og DK samtidigt blev medlem af EF, som det dengang hed. Derimod er der et spørgsmål om dansk MOMS, men det er en helt anden og meget dyr historie på 25% af "landed cost" prisen (købspris + cif, cost, insurance and freight), som skal tillægges prisen på alle importerede varer. Derudover har Danmark en lang række punktafgifter på f.eks. biler, som i Danmark bliver 3 gange så dyre, som i de lande vi ellers sammenligner os med, parfume afgiften, tobaksafgiften, sæbe, elektriske pærer etc. I Storbritannien er momsen (som hedder VAT, Value Added Tax) 15%, og fødevarer, aviser, tidsskrifter og bøger samt børnetøj er undtaget for moms. I Danmark er der ingen undtagelser.

I Storbritannien har der i mange år været gang i privatiseringsprocessen. Tænk blot på British Rail, som blev opdelt i adskillige selskaber, hvoraf f.eks GNER yder en fantastisk service, som DSB kunne lære meget af, og kun optræder samlet overfor turisterne, som køber sig et "Britrailpass" som tillader dem at rejse uhindret med alle selskaberne indenfor det givne tidsrum (en uge, 15 dage etc.). Det købes inden afrejsen hos det tidligere BTA, British Tourist Agency, som nu hedder "Visit Britain" og har en glimrende hjemmeside i Danmark.

Også BT, British Telecom er blevet privatiseret, og der er nu flere selskaber i UK, bl.a. Vodaphone, som er partner med vores eget TeleDanmark i nogle tredielande. Tilbage i statsligt regi i UK er Offtel, som svarer til vores officielle statslige organ, Telestyrelsen.