/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad betyder galvaniseret?
Fra : Helikoptermyg
Vist : 4987 gange
200 point
Dato : 12-06-05 19:42

Er der nogen der kan fortælle mig hvad "galvaniseret" betyder? Jeg tænker her på galvaniseret hegnstråd? Og er der nogle der kan fortælle mig hvad netop hegnstråd er for en type stål?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-06-05 19:45

Det er zink belagt og kan ikke ruste

Kommentar
Fra : Helikoptermyg

Dato : 12-06-05 19:48

TAK! Og ståltypen?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 19:59

galvanisering er en overfladebehandling der kan bruges til næsten alle ståltyper
der er 2 former for galvanisering
varmgalvanisering>>bruges mest til det udendørs
elgalvanisering>>mest til indendørs , da den ikke beskytter ret meget mere end alm maling

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 20:00

Hvad mener du med ståltypen?
Galvanisering anvendes ved at nedsænke stål i et varmt zinkbad eller ved at bruge en elektrisk proces (elgalvanisering)hvorved stålet bliver pålagt et meget tyndt lag zink.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 20:01

kikker du på feks søm, de er næsten altid galvaniseret
de blanke er elgalvaniseret hvorimod de mat grå er varmegalvaniseret

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 210 point
Dato : 12-06-05 20:04

Det er bare en almindelig sort tråd som er galvaniseret, den brugtes meget førhen til indhegning at husdyr, den kan få`s i forskellige dimensioner, og er meget velegnet formbar. Hvad mere kunne du tænke dig at vide om tråden. Jeg vil tro at den kan købes ved F.eks. Harald Nyborg butikker, eller steder som vil være naturligt for landmanden at handle.

Kommentar
Fra : susmer

Dato : 12-06-05 20:05

Det er en behandling der kan bruges ståltyper
der er 2 former for galvanisering
varmgalvanisering>>bruges mest til det udendørs
elgalvanisering>>mest til indendørs , da den ikke beskytter ret meget mere end alm maling
Det er ikke nogen ståltype, men behandling til alle ståltyper

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 20:07

susmer>>copy-paste er nemt, ikke *G*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-06-05 20:13

Det der er galvaniseret til hegnstråd kaldes normalt udglødet jerntråd, men rent teknisk er det stål med meget lidt hærdning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-05 20:27

Citat
1. galvanisere ngt give et metal som fx jern el. stål et overtræk af især zink for at forhindre det i at ruste. Udføres fx ved hjælp af elektrolyse. ! af fransk galvaniser afl. navnet på L. Galvani (1737-1798), en italiensk læge der 1780 først påviste elektricitet fremkaldt ad kemisk vej

fra Nudansk Leksikon.

Men hvad, der er under galvaniseringen, kan kun fabrikanten oplyse om.

Godkendelse af svar
Fra : Helikoptermyg

Dato : 12-06-05 20:32

Tak for svaret stilke.

Kommentar
Fra : susmer

Dato : 12-06-05 22:04

bredker>> skulle lige se om det hele fungerede... Sorry men din kommentar var den bedste... *S*

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 22:19

det er ok
hovedsagen er at du fik svar på dit spm