/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hjælp palle
Fra : jenssj
Vist : 1073 gange
200 point
Dato : 11-06-05 13:28

Har du hørt at en cdi han have periodiske fejl.
Jeg syntes kun at det er når min knallert 45 er kold at problemet er størts.
Vi har skrevet om problemet før.
Den sætter ud men kommer igen med et pust ud udstødningen.
Du forslog det med tæningslåsen.
Afstand på tændrør.
Jeg har brugt wd 40 i tæningslåsen/tændingen alle steder jeg kan komme i tanke om.
Renset alt syntes jeg selv.
En ny cdi koster 1200 kr. Så jeg vil helse ikke prøve at køben en ny hvis det ikke er den.
Kan man teste en cdi for fejl.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 13:38

Hej, det er meget sjældent cdi eller tændspole går sig en tur,,,tror du har problemer andetsteds,,,,, havde selv de samme symptomer,,, hvor det viste sig det var en løs forbindelse til startmotor,,,, hvor mærkeligt det end lyder,,,ellers prøv at chekke alle forbindelser fra motor og ud af,,, det er kun en bagatel, men HVOR????????

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 14:13

Min starter har ikke virket i et års tid.
Magneter i starternen er revnet min starterrelæ er i stykker.

Hilsen jens

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 14:14

Og hvor lang tid er det lige du sagde du har haft problemer,,,,,,?

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 14:28

ca. 30 dage

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 14:35

Prøv at fjerne starteren og relæ,,,,,,det kunne være!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 14:37

Har lige fjernet relæ virket ikke.
Når relæet er fjernet får starter så strøm

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 14:42

øhhhhhhh
det gør den, men hvorfra ????
prøv at fjerne starteren, mener der sidder en stel ledning, prøv om den sidder ordentlig fast,,,
det var den der gav mig problemer,,,

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 14:45

Tak for dine hurtige svar.
prøver at tage stel fra er tilbage om to min.

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 14:52

Det hlælper ikke???????????????

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 15:10

en ny cdi kan nemt skaffes for 200 hvis den ikke skal være original...
nu ved jeg ikke lige hvilken model vi snakker om men prøv på thansen og se f.eks denne....
http://www.thansen.dk/product.asp?c=495247722&n=282575611&pn=282575692

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 15:20

Mit problem er at jeg har købt en sym jet 50.
Det er meget svært at få dele til den hvis det ikke skal værer orginal.
En cdi skal vel passe til den model at man har-

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 16:07

hej,,så kan jeg nok ikke hjælpe mere,,,men som martin skriver, er de ikke så dyre, og de fleste passer til alle modeller
men det er første gang jeg hører at en er stået af.
ellers se efter dine stelledninger. for alt tyder på en "løs" forbindelse
Du kan få en elektromekaniker, til at se på din cdi, og når du er ved ham, tag tændspolen med,,,,
det kan vel ikke koste en høstak
Hej og held og lykke
Det er træls, men---------

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 16:20

jeg tror ikke på at det er noget med el starteren at gøre den bruges jo ikke når du kører ... men tændingslåsen kan det nemt være har selv samme problem min tændings slår selv til og fra mens jeg kører og hakker helt vildt men det går væk når den bliver varm... men du kan teste om det er den ved at koble alle ledninger til tændingslåsen fra så kan du kre uden nøgle hvis den kører fint er det tændingslåsen der er problmet og når slukker sætter du bare ledningerne sammen så slukker den.... kører selv uden tændingslås til jeg får en ny

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 16:38

Jeg kan ikke lige huske hele dit spørgsmål, du kan evnt. skrive spørgsmålsnummeret, så kan jeg bedre forestille mig dit problem.
Selfølgelig har starter og startrelæ ikke noget med udsættere at gøre.
Ja, det er sjældent at en CDI har fejl, og det kræver en del specieludstyr at lave test.
Man kan godt få urorginale CDIèr som kan bruges, men problemet er mere hvilke ledninger skal til hvad, da de har forskellige farver og tit også antal ledninger.
Men en sym jet 50 har jo en begrænsning i CDIèn som jo også giver lidt udsættere når den er kørt helt ud, problemet løses ved at klippe den lysegrønne ledning ved den elektroniske begrænser, det kender de fleste forhandlere af sym jet.
Men din har jo disse udsættere kun når den er kold, og da udsættere typisk er fordi den får for meget at leve af, (4-takt)må man tro at fejlen ligge i den automatiske choker. Og andre med din model har oplevet at nålen i den automatiske choker der skal åbne og lukke for extra benzin, har været knækket.
Man fjerner den automatiske choker, ved at skrue en bøjle af i toppen af karburatoren, hvorefter hovedet med indmad trækkes op. Nålen står åben når der er koldt, så der er adgang til et lille hul der giver extra benzin. Når knallerten så startes, kommer der 12 volt på spolen i hovedet, som så flytter nålen til lukket position, det er kun få mm, og sker inden for 1 minut. Og man kan også mærke at hovedet er blevet lidt varmt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 16:53

68302

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 20:47

Kan det værer benzinfilter at der ikke er god gennemgang i.
Du skrev at det mugligvis kunne værer dækslet at der var for tæt.
Jeg kan ikke huske at lukke et spørgsmål da det er for længe siden at jeg sidst var på kandu.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 21:57

Du lukker et spørgsmål ved at klikke på accepter ud for det spørgsmål du syntes bedst om.
Ja det kan godt være benzinfilter, det kontrollerer du ved:
At rykke den vaccumslange der sidder tættest til cylinderen af nede ved karburatoren.
Og også rykke benzinslangen af nede ved karburatoren.
Begge slanger går op til en automatisk benzinhane, som indeholder en vaccumdåse, byt dem nu ikke om, når de monteres igen.
Så holder du benzinslangen ned i et glas, samtidig med du suger i vaccumslangen, så skal der kun komme benzin, når du suger.
Hvis det kommer i en fin stråle er alt ok.
Du kan også have et stort glas og lade meget løbe ud, så kan du se om det har svært ved det når der er løbet 1/2 l ud, for så er fejlen benzindækselet, og du kan så høre luft der suser ind når du åbner dækselet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 11-06-05 23:09

Jeg har ikke en hane.
Det er en benzin pumpe der er på vaccum.
Et lille tillægs spørgsmål.
I den side hvor chokeren sidder er der en lille studs som om at der skal en slange på. Når jeg sætter en finger for stopper knallerten.Hvad er det det????

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 23:15

finderr du ud af det KUN er vacum, den er gal med,,,,,,så har jeg en, næsten ny billig brugt 10 min,,,,, passer næsten til alle med sug/afløb/indløb, kan kontaktes på
http://medlem.jubii.dk/smxxx/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 23:47

Ok, men de fleste scootere har en tank der ligger over karburatoren, og så er det jo ikke nødvendig med en pumpe, men bare sådan en der er skruet op under tanken:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=495703517&n=520721521&pn=520721573
Men da du har en pumpe, kan slangen vel tages af karburatoren, starte og du kan så holde den ned i et glas for at se hvor meget den giver, i tomgang kan du nok holde den i gang 10-20 sekunder, før karburatoren mangler benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 12-06-05 00:01

Tak.
Det prøver jeg imorgen
Godnat.
Hilsen jens

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 12-06-05 12:44

Alt er som det skal værer.
Hvis der er strøm når jeg kører kan det så værer i svinghjulet.
Ellers er der da kun cdi/tændspole tilbage kan det ikke passe.
hilsen Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-06-05 13:33

Nææ det kan det ikke, og slet ikke hvis den eller starter godt.
Nej der er flere fejlmuligheder.

For at tage det fra begyndelsen:
Altså du har en sym, der kører normalt, men pludselig sætter ud, eller dør samtidig skyder den ud af udstødningen, men motoren går igang igen inden den holder helt stille.
Du har skiftet: tændrør/kabel/tændspole/tændrørshætte
Du har givet tændrørsledning og tændingslåsen og forskellige stik WD40, og renset karburatoren.

Ok, så siger jeg nu:
Der er ikke noget galt med benzintilførselen, da den jo får nok, da den skyder. (Den skyder netop fordi den sender uforbrændt benzin ud i udstødningen, og det antændes derude når gnisten kommer igen)
Altså den svigter på nogle tændinger.
Hvorfor gør den så det, tja:
1. Pickuppen svigter og sender ikke besked til CDIèn
2. CDIèn svigter (Måske først når den bliver varm)
3. Tændkabelet ligger tæt til stel og gnisten slår der over.
4. Tændrøret svigter, men hvis du har skiftet det efter fejlen opstod, så fejler det nok ikke noget. Men det kan hjælpe på flere af problemerne (CDI-fejl, og tændkabelfejl) at slå elektroden tættere til midterelektroden.
5. Tændingslås.
6. Det mest sandsynlige er en kontaktfejl, feks. at CDIèn ikke har ordentlig stelforbindelse.

Så er mit spørgsmål:
a. Er det kun når den er varm efter et par km`s kørsel,
b. Er det ligesom motoren bremser voldsomt ned i omdr. når det sker.
c. Og sker det altid/tit, eller er der langt imellem.
d. Der er jo 2 års reklamationsret hvis du ikke har tunet, og ellers overholdt service, men den er måske ældre?
e. Kender du nogen du kan låne en CDI af?
f. Er den tunet, udover fjernelse af begrænsninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jenssj

Dato : 12-06-05 13:48

a. den hart svært ved at starte. den stopper næsten med samme,
b. den sætter helt ud.
c. hele tiden nu.
d. Den er fra 1997
e. nej. kun fjernelse af begrænsningen

Tændrør er våd og jeg har svært ved at se gnist.
Har talt med nogle. Den ene siger at der skal værer en kraftig gnist, den anden siger at bare at der er gnist er det ok.????

Hilsen jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-06-05 14:01

Man skal ikke have svært ved at se gnist, når tændtøret ligger godt an mod stel.
Man skal huske på at det er langt sværere for tændrøret at slå gnist under kompression, end det er i fri luft.
En måde at kontrollere det rigtigt på, er at skrue tændrørshætten af, og holde ledningsenden (Med en isoleret tang eller handsker) 1 cm fra topstykke/eller andet stel, så skal den kunne slå den afstand, og kan den det så er gnisten ok, og fejlen må så ligge i tændrør eller hætte.
VH Palle Hansen