/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fødsel
Fra : elcid
Vist : 3243 gange
100 point
Dato : 10-06-05 20:39

Hejsa
Jeg har en kat der er startet på at føde killinger, den første er ude og død født, hvor lang tid kan der gå før alle er ude, hun er stadig rund og vader rundt,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-05 20:54

Hej, elcid.
Jeg ved ikke med katte, men jeg har været med til en førstegangsfødsel med en hund.
mellem 1. og 2. hvalp gik der næsten 2 timer. Og så gik der endnu 4 timer før den fjerde og sidste hvalp var født.

Men den første var nærmest livløs. Det var nødvendigt at suge slim ud af munden med en lille plasticflaske med en spids på, -sådan en jeg havde fra et hårfarvningssæt. Derudover måtte jeg nulre hvalpen ret hårdt med et håndklæde, og derefter puste den i hovede og mund. Og så pludselig gispede den og begyndte at røre på sig.

Hvis du har tid endnu, så find noget, som du kan suge slim ud af munden på killingen med. Og håndklæder. Fødsler går ikke altid så nemt som man kunne ønske sig. Sådan er det jo også for mennesker.

Det er bestemt også en god ide at ringe til en dyrlæge og få råd om, hvad du skal gøre. Og hvor du skal tage hen, hvis der bliver ved med at være problemer.

Ved du, hvem faderen er, -er han større end moderen? Og hvor gammel er moderen?

Jeg håber, at alt går vel for jer.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-06-05 20:56

der går ca. 15-20 min. mellem hver killing

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 10-06-05 20:56

Hej

Jeg har set mange katte fødsler.....

Og det er meget forskelligt, hvor langtid hun føder i
Men mon ikke ..ca gennemsnittet er 3 timer....jo alt ...efter hvor mange der kommer....
Hvis hun går " forvildet" rundt, så kunne det godt tyde på, at der er flere på vej....

Held og Lykke ,,,,med katte famlien

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-06-05 21:02

Ca. 63 dage efter katten er parret vil fødslen normalt indtræde.

En kat, der er ved at nærme sig fødselstidspunktet, vil ændre adfærd. Den vil hele tiden søge kontakt med sine mennesker, gå rundt og gnide sig op af bordben. Endvidere falder kattens normale temperatur (som er 38,5 - 39,0) ca. 1 grad et døgn før forventet fødsel.

Normalt vil katte selv klare at føde og en normal fødsel kan have en varighed fra 2 til ca. 10 - 12 timer. Er man nervøs for, om katten selv kan føde, er det naturligvis klogt, at man i god tid træffer telefonisk aftale med sin dyrlæge eller vagtdyrlæge, således at man er sikret hjælp, hvis der skulle opstå et problem under fødslen.

Kattens veer kan deles op i udvidelsesveer og presseveer. Det kan imidlertid være vanskeligt for lægmand at se udvidelsesveerne. Under disse kan katten virke urolig og gå rastløs rundt. Undertiden ser man ofte afgang af både urin og afføring. Dette iagttages tydeligst, hvis katten opholder sig i fødekasse.

Efterfølgende kommer udvidelsesveerne og når disse har stået på i et stykke tid vil der afgå fostervand. Dette er ofte klart og lugtfrit. Herefter starter presseveerne. Katten kan her vise tegn på smerte og kan undertiden udstøde nogle kraftige lyde. Der er selvfølgelig en del variation med hensyn til, hvor lang tid der går inden den første killing kommer til syne. Undertiden kan der komme en killing til syne i løbet af 5 min., men oftest kan der gå adskillige timer.

Hvis der er gået mere end 2 timer efter at fostervandet er afgået, vil det være naturligt at kontakte dyrlæge. Hvis man iagttager en killing, der sidder fast i fødselsvejen, kan man ved et let træk trække den ud. Skulle det vise sig, at killingen ikke er til at trække ud, sidder urokkelig fast, er det nødvendigt at kontakte dyrlæge.

Når killingen er født, ligger den i en ydre og en indre hinde. Moderen slikker efter fødslen killingen med sin ru tunge og dette gøres dels for at rengøre killingen og dels for at stimulere killingens åndedræt. Som regel bider moderen navlestrengen over og umiddelbart bagefter kommer moderkagen, som ligner et stykke kød. Moderen æder som regel moderkagen, hvilket man ikke skal forhindre hende i, idet moderkagen indeholder nogle hormoner, som dels får livmoderen til at trække sig sammen dels virker på mælkenedlægningen.

Nu må man afvente den næste killing, som skal fødes og igen kan der gå op til ca. 2 timer. Skulle det vise sig, at der er medgået mere end 2 timer, vil det være naturligt at kontakte dyrlægen.

Katten føder normalt 3 - 5 killinger. Når fødslen er overstået falder katten normalt til ro og ligger og slikker sine killinger.

Hvis ikke alle killinger er født, vil katten normalt være urolig, gå rastløs rundt og fortsat vise tegn på presseveer. Når fødslen er endeligt overstået, må man tilbyde mad og væske.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-06-05 21:26

Da vores kat fik killinger, (førstegangsfødende) var hun ca. 4 - 5 timer om det. Hun fik 5 killinger. Men jeg måtte klippe navlestrengen o.s.v. på den sidste, da hun var fuldstændig udmattet.

Hvor længe siden er det, den dødfødte killing ankom?? Hvis det er flere timer siden, ville jeg måske nok kontakte dyrlægen og høre hvad han/hun synes, nu den første var dødfødt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 11-06-05 00:07

Hvordan går det?

Accepteret svar
Fra : Innocent

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-05 01:29

Hvordan er situatonen nu? Vigtigst af alt er det at holde øje med missemor. Er hun afslappet eller stresset?Hvis stresset (og der ikke er sket mere siden du skrev), søg dyrlæge. Hvis afslappet - bare vent. Kender du parringstidspunktet? Hvis der er gået mindre end 63-65 dage, kan det forekomme, at hun har skilt sig af med et defekt foster og venter med resten til tiden er inde. Så den dødfødte fuldbåren ud, havde den
pels? I så fald er fødslen nært forestående. Jeg har set intervaller mellem 10 minutter og 30 timer for fødsler af sunde killinger, men det normale er 1/2 - 3 timer. Hører gerne hvordan det går. Guider gerne videre om nødvendigt.

Hilsen Else

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-06-05 14:08

På nuværende tidspunkt har din kat højst sandsynligt født flere killinger. Vær du glad for, at den døde killing kom først, da de normalt er sværet for moderkatten at få ud. Denne killing har så banet vejen for de efterfølgende killinger. De første to killinger bliver normalt født rimeligt hurtigt efter hinanden, f.eks. 10 - 30 minutters intervald, men dette kan naturligvis variere fra kat til kat. Der kan tit gå 1 time til nr. 3 fødes osv., men jeg har også oplevet der er gået 3 timer mellem to killinger fødes. Èn enkelt gang har jeg oplevet der gik 3 døgn fra nr. 1 blev født til de resterende killinger blev født. (I dét tilfælde var det en huskat der fødte, og den første killing var meget lille, men med pels). Sidstnævnte er naturligvis en undtagelse fra normalen. Hvis du har behov for at trække en killing fri af fødselsvejen, så husk endelig at trække når moderkatten har en ve, og at du trækker NEDAD mod bagbenene, brug en vaskeklud til at holde om killingen, så dit greb ikke smutter. Du skal aldrig klippe en navlesnor over, men der i mod nurlre navlesnoren og der efter nive den over med neglene, således bliver blodårene lukket i begge ender, og der vil ingen risiko være for blodtab, hvilket en killing ikke kan tåle. Moderkagen kommer ikke altid umiddelbart efter en killings fødsel, den kan godt lade vente på sig - også efter en senere killings fødsel, - så kommer moderkagerne bare senere hen f.eks. med 2 på stribe. Dét der er vigtigst her, er at der kommer lige så mange moderkager som der er fødte killinger. Når killingerne er født, er det meget vigtig at fjerne fosterhinden ved snudepartiet først, således at killingen kan trække vejret. Dernæst gnider/gnubber du den tør og varm med et frotté håndklæde. I de fleste tilfælde klare moderkatten dette selv, men man kan jo altid hjælpe lidt til. Moderkatten lægger sig i en beskyttende bue og helt afslappet rundt om killingerne når fødslen er overstået. Du kan give hende et tiltrængt energi tilskud i form af ½ piskefløde ½ vand + 1 æggeblomme + druesukker, piskes let sammen med en gaffel. I stedet for piskefløde, kan bruges kaffefløde. Er du rigtig samvittighedsfuld, så vejer du killingerne når de er nyfødte, og der efter 1 gang i døgnet, således ved du om moderen har nok mælk til dem alle. Killinger tager 10 - 25 gram på pr. døgn og skal fordoble deres fødselsvægt pr. uge (gennemsnitlig).

Tror vi alle her, er spændte påat høre fødselsresultatet.
Held og lykke med "børnene".

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-06-05 16:26

Har katten mon ikke født efterhånden?????????????????

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 29-06-05 21:01

Hej Jernlady, det får vi nok ikke at vide ,iriterende at "folk " ikke svarer igen og lukker spørgsmålet.Mvh Kandit

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-06-05 22:13

Hej Kandit.
Ja, det har du godt nok ret i. Men spørgeren kan selvfølgelig være blevet dement i mellemtiden - eller død!!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 29-06-05 22:26

Er et godt forum ved at blive ødelagt af flabede bemærkninger?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-06-05 22:38

Det lyder, som om du kan svare på det spørgsmål selv??

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 03-07-05 17:02

Tak for svaret Innocent.