/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hyldeblomst saft
Fra : miritdk
Vist : 3250 gange
50 point
Dato : 10-06-05 19:06

nogen der ligger inde med en MEGET NEM opskrift til en nybegynder der vil lave hyldeblomstsaft ????
(hun er kun lige flyttet hjemmefra og det lader ikke til der er hjælp at hente der)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-05 19:20

Citat
Ingredienser ca 3 liter:

30 stora fläderblomsklasar
1 liter krusbär
2 kvistar citronmeliss
50 g citronsyra
2 liter vatten
3 liter strösocker
2 krm natriumbensoat
Så här gör du:
Välj vita fräscha blomklasar. Skölj och låt dem rinna av. Skölj, snoppa och skiva krusbären. Skölj citronmelissen.
Lägg blommor, bär och citronmeliss i en noga diskad stenkruka eller rostfri bunke. Häll på citronsyran.
Koka upp vatten och socker. Häll det kokhett över ingredienserna i krukan. Rör om och bind över med smörpapper eller folie. Låt stå svalt 5 dygn.
Sila saften. Rör ut natriumbensoat i lite av saften och rör ner det. Fyll saften på väldiskade flaskor, ända upp. Sätt på kapsyler sköljda i hett vatten med natriumbensoat i, eller korka med kokta korkar.

Kommentar:
Krusbär ersätter citroner i det här receptet. De ska inte vara helt mogna, vilket brukar passa bra när flädern blommar efter midsommar. Använd annars frysta blommor. Röda krusbär ger en vackert rosaskimrande saft när den späds ut.
Om du väljer att frysa saften kan du minska på sockret.

fra denne side.
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=176

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-05 19:22

krusbär = stikkelsbær behøver ikke være med.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-06-05 19:36

ja,hvor var det nu lige, jeg lagde den.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 19:39

Hej Miritdk, her kommer min farmors opskrift som jeg bruger hvert år:
50 store hyldeblomstskærme /75 g vinsyre/2 citroner/3-31/2 kg sukker/(jeg bruger 3 kg) 3 l vand.
Sådan gør du:
Klip de grove stilke af. Skyl forsigtigt i koldt vand, læg dem i et dørslag til afdrypning, kom dem i ennkrukke eller palstspand der kan tåle kogende vand.
Opløs vinsyren i lidt varmt vand.Vask citroner grundigt i lunkent vand skær dem i skiver.
Kom venisyren og citronerne i krukken.
Bring vandet i kog og hæld det spilkogende i krukken. Læg et klæde over (eller låg) og lad det trække et køligt sted i 5 døgn. Du skal røre i balndingen 2 gange dagligt.
Efter de 5 døgn sies saften gennem et klæde eller saftpose, tilsæt en tsk. Atamon for hver liter. Hæld saften på rene flasker og bind til med det samme.
Nyd den kold og deu kan fortynde med vand efter din smag. God sommer.Mvh Kandit

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-06-05 19:44

Helt ærligt, jeg har også lavet hyldeblomstsaft og den er god, MEN økonomisk og tidsmæssigt kan det ikke betale sig, det er nemmee at købe den i Netto.

Ellers bruger jeg den her opskrift:

20 stk. store klaser hyldeblomster

40 g vin syre

¾ kg farin

¾ kg sukker

2 stk. citroner i skiver

1 l kogende vand

Blandes sammen.

Røres hver dag i 5 – 6 dage

Sies og hældes på rene tørre flasker.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 19:47

Jamen den i Netto smager ikke af så meget som den man laver selv.
Der er for meget sukker i og for lidt hyldeblomst.Mvh Kandit

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-05 21:32

så fandt jeg den.
20 hyldeblomstklaser (uden stilkene)
25 gr. citronsyre
saften af 1 citron
1/2 kg melis
1/2 kg farin
1 l kogende vand
det hele blandes og overhældes med kogende vand
1 tsk atamon tilsættes.
det trækker under låg 4-5 dage (rør i det en gang imellem).
dte sies og hældes på flasker skyllet i atamon.
blandes efter smag med vand evt. med isterninger.
hvis du fryser saften ned (i små portioner), kan du undvære atamonen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-06-05 23:23

Mange gode opskrifter SÅ jeg kommer lige med min bedste måde at bruge Hyldeblomster på:

1 fl. Vodka og 6 Hyldeblomstklaser trækker i 5 dage og filtreres.

Bliver IKKE bedre af at blive gemt., men kan gemmes i årevis.
Smager dejligt af sommereng og solskin.
Har lidt den samme blødhed som 12 år gammel Whisky.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 05:45

undskyld jeg ikke har givet lyd fra mig - har ikke været hjemme - skal lige høre hvad pågældende synes om opskrifterne før jeg giver point

Er det mon egentlig nødvendigt med så meget sukker ???????? Det burde jo kunne fryses - eller ?????

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-06-05 07:43

det er rigtigt, at der er meget sukker i mange opskrifter. jeg næsten halverer sommetider mængden ligeså, når jeg bager. hvis det trænger til lidt ekstra sødme bagefter, kan man sagtens tilføje et skvæt sødemiddel. jeg er mest til syrlige drikke, og har derfor tit haft en citron på bordet som et ekstra pift.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 11-06-05 11:54

sukkeret hjælper såvidt jeg ved til konservering.Som jeg skrev bruger jeg bare 3 kg , min portion er jo temmelig stor , den rækker til hele sommeren , men man kan jo bare halverer den eller tage en en fjerdedel.Kvh Kandit

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-06-05 12:46

kandit - det er rigtigt med sukkeret til konserveringen. men til nedfrysning egner for meget sukker i en blanding sig ikke. har prøvet at nedfryse rynkeby saft ufortyndet som terninger - ret smart ide - men den gik ikke. de er bløde som smør. fik senere forklaringen på, at det er sukkeret, som er årsagen.

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 14:24

Tak for svaret aasenissum. den faldt i hendes smag (mener hun og vil prøve det)

til jer andre - rigtig gode opskrifter som jeg også vil huske

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-06-05 16:53

det varmede på en lidt våd og kølig lørdag eftermiddag at blive godtaget.
tak for det miritdk og hendederligeerflyttethjemmefra

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-05 23:29

haha ja det er godt gjort at jeg skal "betale" for andre ikke ?? (intet nyt i det nu lol)