/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
lys på scooteren!! igen:D
Fra : bobby9000
Vist : 373 gange
100 point
Dato : 10-06-05 12:33

ja så er det mig igen:P hvor skal strømmen passere før den når lygterne??

har prøvet at koble mine lygter til en ledning hvor jeg var sikker på at der var strøm i, men det resulterede bare i at scooteren løb tør for strøm.. kan det være fordi den ikke lader? eller kan det være noget med den der laver strømmen?

på forhånd tak! mv bobby9000

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 13:08

Altså den strøm vi taler om, er vekselstrøm.
Den kommer fra generatoren som også kaldes statoren.
Strømmen laves kun når scooteren går.
Den passerer en spændingsregulator, og går op til tændingsnøglen, hvor den går videre når nøglen er drejet.
Derfra går den til en lystændingskontakt og videre til en høj/lav kontakt, de kan være sammenbyggede.
Lystændingskontakten sender strøm til baglys når den er tændt, men sender også strøm til høj/lavkontakten som sender det til forpærens høj eller lav tråd.
Statoren som laver strømmen har både en plus og minus, minus er forbundet til stel, ligesom alle pærer har fatningen til stel. Derfor løber strømmen fra generatorens plus og igennem lyskontakterne til pærens ben og igennem pærens glødetråd og til pærens fatning som er forbundet med stel (Samme som minus) og fra stel til generatorens stel.
Men hvis der er en kortslutning et sted, feks. så bagpærens plus rører stel, så er der ingen pærer der lyser, da strømmen løber den nemmeste vej, og ikke kun igennem bagpærens glødetråd.
VH Palle Hansen