/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan det lad sig gøre
Fra : viisholm
Vist : 298 gange
50 point
Dato : 09-06-05 19:31

Det er noget der har irreteret mig så meget at jeg har spekulere over det. sagen er at jeg har 2 pc i et rum efter utaligt råben og en skrigen og trusler med karantene om at slukke for de pcér når de ikke bruges. som i kan forstå har det ikke virket. Defor har jeg fået den lyse ide om at opsætte en bevægelseføler i rummet så vil strømmet i det minst være slukket når der ingen er . Men nu er der en der sige uha uha det må man ikke man kan smader rammen og processor. jeg er udemærket klar over at man kan lave en hvile på skærm og HD men det bruger stadig strøm.er det nogen der har prøven et ligne metode

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-05 19:34

Det er ikke sundt at slukke for en pc, med bare at tage strømmen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-05 19:40

Enig med Teil. Udover muligheden for fysiske skader på RAM, Processor, harddisk m.v. , så er der også risiko for at dit operativsystem og dine programmer bliver godt og grundigt molestreret hvis du bare klipper strømmen.
Du kender vel meddelelsen"Windows blev ikke lukket korrekt......"

Den "skudsikre" løsning er at forbinde PC'erne til en UPS (Uninterruptable Power Supply) der så sørger for nedlukning af PC'erne når strømmen afbrydes. Afbrydelsen kan du så lade styre af et ur, og/eller en bevægelsesføler med meget stor forsinkelse (PC'erne skal vel ikke slukkes blot fordi rummet forlades nogle minutter, vel? )

mvh berpox

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 09-06-05 19:41

Var der ikke en ide at indstille dit styreprogram til at slukke når der ikke har været aktivitet i eks. en halv time.

Kommentar
Fra : viisholm

Dato : 09-06-05 19:55

til Ansgard Jo men problemet er er man kun kan få den til at gå standby og der vil stadig blivet gnasket en del strøm
men som jeg kan se har jeg ikke hørt helt forkert men mht kappe strømmen æv

mvh Viisholm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 20:16

Som Teil siger, godt bakket op af berpox. Løsningen hedder opdragelse af ungerne.

Den dag opdragelse af børn skal erstattes af en elektronisk dims er en sørgens dag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-05 20:56

Min computer er tændt når jeg er hjemme. Det bliver til mange timer.
Det ses nu ikke på elregningen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-05 21:11

Det eneste rigtige er en STRØMSPARESKINNE M/USB STIK
Jeg har selv købt sådan en karl, og forbundet arkitektlampe skærm (Monitor), højtalertrafo, printer mm til den.
Det er alletiders besparelse, så når jeg vælger luk på min puter, så er jeg sikker på alt slukkes.
Så er der kun hvilestrømmen på bundkortet tilbage, og den koster ikke mange håndører.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6999&n=50100&KundeID=224580DswgAjB5OKn5s9ApYvH8D8j7F
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 21:21

OK Palle, men det kræver jo at du husker at slukke. Viisholms problem er hans børn ikke husker at slukke.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-06-05 21:36

Hvis man nu kombinere alle tingene - lader PC'en gå i dvale ved manglende aktivitet, og en USB-styret spareskinne, der forsyner skærme, printere osv, så er det trods alt kun selve pc'en's dvaleforbrug, der gnasker i el-måleren.
(Det kan godt være nødvendigt at flytte en jumper, for at PC'en afbryder spændingen på USB'en ved dvale - men det kan lade sig gøre på de fleste maskiner.)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-05 23:37

Ja det er nul og nix med strømforbruget når puteren er slukket eller i dvale, et meget almindeligt forbrug er:
On/sleep/standby: 139W/2,1W/1W
Og 1 - 2 W er vel til at betale, når alt andet er slukket, det er betalt ind bare højtalertrafoen er slukket få minutter.
http://it.sparel.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 23:45

Viisholm -> Den almindelige mening er at du skal prøve at spare penge på en anden måde. De der Komputtere bruger ikke så mange penge at det er værd at hidse sig op over. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-06-05 06:42

- vil bare lige sige, at Niederhofs' forslag er interessant - men ikke er meget værd hvis man har både tastatur og mus koblet til via USB....når strømmen er afbrudt (altså når USB portene er strømløse) så får man aldrig vækket computeren fra dvaletilstand igen.....

~ summa summarum:
Der er løsningen med UPS'er, ur, rumføler osv. der kan gøre netop hvad du ønsker - en kostbar løsning, der dårligt kan tjenes hjem i forhold til dvaleforbruget hvis du får indstillet tingene fornuftigt.
Og så er der Niederhof's forslag som sikkert også er brugbart, hvis man ellers kan finde den rette jumper

mvh berpox

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 10-06-05 07:22

Hvis du sætter din maskine til at dvale/hibernate efter den ikke har været brugt i kortere tid end rumføleren bruger inden den slukker strømmen, kan jeg ikke se noget problem. Når computeren går i dvale, tager den vel ikke skade af at blive slukket for. Hvis du højreklikker et sted på skrivebordet, trykker på properties, vælger fanebladet screensaver og trykker på power nederst til højre, kan du valge hvor lang tid der skal gå før maskine automatisk går i dvale. Dog skal dvalemuligheden være tændt (sæt flueben i firkanten under fanebladet hibernate på i samme vindue)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-06-05 10:18

Køb en spareskinne som palle anbefaler - hvis det er dine børn der ikke kan finde ud af at slukke computerne, må du finde på en straf. Det kan fx. være at du låse rummet af så de ikke kan bruge computerne eller trække dem i deres lommepenge for "ekstraudgift til el". Hvis de har en gameboy e.lign kunne det jo også være at der pludselig ikke længere er "råd til batterier" pga. el-regningen osv.

Børn lærer af konsekvens-handlinger og ikke af råben og skrigen.

Held og lykke!

AMP

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-07-05 01:00

Hvis du installerer et Deep Freeze program, kan du slukke på netafbryderen uden at skade
pcerens indhold, d.v.s. du kan begynde forfra som intet var hændt når du tænder igen.
Det kræver så at hvis du vil installere et blivende program skal du først slå Deep Freeze
fra imens. Mvh K.