/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
FLADSKÆRM 8 ELLER 20 MS ????
Fra : Traffic
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 09-06-05 09:33

Jeg har besluttet at skifte min PC-skærm til en fladskærm.
Størrelsen er bestemt til 19 tommer, men hvilken opdateringshastighed skal jeg vælge ?
I dag kan jeg se de ligger på alt mellem 25 og 8 ms. Hurtigere opdatering giver dårligere kontrast.

Hvad er nødvendigt og hvad er pop ??????

Send gerne link til seriøse PC magasiner og lignende !!

Nazgul

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-05 10:00

8ms - hvad skulle det have med kontrasten at gøre?

Jeg ville til enhver tid vælge en hurtig skærm, når blot den kan køre i den rigtige opløsning (jeg foretrækker 1280x1024 eller 1600x1200)

Personlige erfaringer med 16ms vs. 25ms - 25ms kan være lidt "træg" i det ved hurtige bevægelser, og/eller DVD kiggeri på monitoren - men pt. bruger jeg en almindelig 21" monitor

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 09-06-05 10:24

http://www.flatpanels.dk/ giver dig måske et svar på dit spørgsmål.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 09-06-05 10:33

Da opdateringen, arbejder meget i farverne sort7hvid vil dette have en betydelig indvirkning på kontrasten.
Denne forskel ses nemmest på tekst, men kan også fremstå som en mindre sløring i billedet.
Kan sagtens ses hvis skærmene står ved siden af hinanden.

Nazgul

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-06-05 13:41

du skal vælge en skærm med et godt panel. s-ips er bedst, TN og TN+ er dårligst. s-ips med 25ms er bedre end TN med 8ms. Så kig på paneltypen først!

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 17-06-05 19:25

jakjoe: Jeg kender til siden, og den er egentlig rigtig god.

Det jeg dog godt kunne tænke mig at vide er hvor meget har dette kontrastforhold egentlig har at sige... altså, er det værd for mig som bruger at ofre penge på et bedre kontrastforhold i forhold til prisen? Skærmen skal ikke bruges til pantone godkendelse eller anden form for professionel brug... bare som en normal skærm til privat brug - altså lidt tekstbehandling osv. samt spil.

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 18-06-05 08:23

Tak for svaret jakjoe.

Det var en rigtig god side, med forklaring på stort set alt hvad der behøves.

Derudover er Rasmus Larsen, der har siden, mere end villig til, at besvare spørgsmål.
Han vil endda gerne hjælpe med anbefalinger af skærm, til netop dit behov.
Jeg har skrevet til ham 3 gange nu, og svaret kom samme dag.

Tak til Rasmus Larsen for en god side, og masser af hjælp.

Tak til Jakjoe for henvisningen

Nazgul

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-06-05 08:34

Jeg takker mange gange.

Tak for din tilbagemelding, og anbefaling af siden....som jeg læste om i
http://www.comon.dk/
http://www.comon.dk/index.php/newsletter

mvh
jakjoe