/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
brusk-skive i ryggen
Fra : solgaard
Vist : 1589 gange
300 point
Dato : 08-06-05 18:17

Hej alle

det skete i søndag at en af mine brusk-skiver i lænden røg ud og det gør mega nas..! jeg er nærmest handicappet kan faktisk ikk andet end at ligge ned og gå lige så langsomt.

har været til kiropraktor 3 gange nu og synes egentlig ikk at det hjælper noget. jeg får at vide at jeg ikk må sidde, gå for meget, ligge for længe. hvad hulen skal man så gi sig til.?`jeg har fået nogle øvelser jeg skal lave men synes ikk at de gir mig noget mere..

nogen der har prøvet det samme som kan fortælle hvor lang tid der vil gå inden jeg kan gå normalt.?

jeg er murer så regner ikk med at skulle på arbejde lige foreløbigt..

ALLE er velkommen til at svare..!

alt off topic frabedes især interne skænderier blandt brugere.

Mvh

Solgaard

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 08-06-05 18:27

Det er noget værre lort, med din ryg Solgaard. Det er forløberen for en diskusprolaps (det var det for mig).

I mit tilfælde kunne en manuel mediciner (noget a'la kiropraktikere, bare uden ti-turs kort løse det). Desværre kun kortvarigt. Som kom den rigtige prolaps.

Der er nærmest kun at vente til du bliver rimelig smertefri, og så skal du igang med at træne ryg, rygmuskler, mavemuskler. Det er det eneste der hjælper.

Overvej eventuel din seng, om den er for blød. En midlertidig hård seng, f. eks en skummadras direkte på gulvet kan hjælpe hurtigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:28

Så vidt huskes er du murer?!?!? Du skal nok overveje arbejdsstillinger og tunge løft. Ikke mindst skal du undgå repeterende bevægelse!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:29

Der er en debatside på netdoktor. Søg på diskusprolaps - så kommer linket

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 18:42

ja kiropraktoren snakkede også om det men sagde dog at det ikk behøvede at komme til at gå sådan.. hvor lang tid gik der inden den kom ved dig.?

hvor længe gik du inden du kunne gå normalt igen.?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:49

Første gang det sagde bang - røg jeg til medicinmanden, og var gående derfra igen. Stort set smertefri dagen efter. Ca 1 måned efter gik det rigtig galt -> Ca en måned på de gode piller -> genoptræning 2 måneder. Gør mere eller mindre ondt hele tiden, men lever med det. Træning mindsker smerterne meget, selvom selve træningen gør ondt af helvede til. Det du skal træne er faktisk ligesom pigernes mave baller og lår-træning.

Havde ikke en eneste fraværsdag, men haltede slemt rundt i en rimelig lang periode.

Har du snakket med et rygcenter (din læge kan måske henvise dig til et sådant!)!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:51

Det amt du bor i, må have et rygcenter, hvor alle specialisterne er samlet! Der yder de ti gange bedre hjælp en kiropraktikerne.

Er det skiven helt ned ved lænden, der er røget ud?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 18:54

nej jeg ringede til vagtlægen søndag og tog så til kiropraktor mandag..

de havde også regnet med at det havde gået lidt hurtigere med mig end det gør.. men ville slet ikk kunne klare at tage på arbejde.. så det har jeg ingen intentioner om før det er 100% væk.!

har lige læst lidt på netdoktor.. udemærket side.!

min seng er måske lige blød nok så ligger på gulvet nu

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:55

Et råd jeg kan huske fra dengang:

Mister du kontrollen over urin & afføring, kravler du forsigtigt hen til tlf og ringer 112, så er det helt baldret deromme.

Du kan selv checke lidt af. Kan du stå på tæer - på et ben af gangen. Hvis nej, kan det være noget lort. Har du følelsen i begge ben/fødder? På rygcentret brækker de endvidere lidt i benene og checker hælrefleks + knærefleks - det plejer også at ryge. Iøvrigt skal der ikke sjældent en scanning til at se det er gået galt, idet røngtgen ikke altid viser skaden.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 18:55

min mor er faktisk hjælpetræner på et et svømmehold for folk der er ved at træne deres rygge op så hun må jo egentlig vide hvor man kan snakke med dem..

ved ikk om det er den nederste men det er en af de nederste ja.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 18:57

alt det der har de cheket hos kiropraktoren..

der var ikk noget af det galt..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 18:59

Jeg lå på gulvet i over en måned - det hjalp meget. Jeg får stadig ondt af bløde senge.

Prøv lige din almindelige læge. Få checket reflekser mv. Har de mistanke til en diskusprolaps, skal de henvise dig til et rygcenter. Fedter du lidt for lægen, burde han kunne ordne det så du kommer til med det samme.

Held og lykke med ryggen (jeg vil ikke sige knæk & bræk)!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 19:00

heh jow tak.!

men der er ingen mistanke til diskos.. heldigvis.!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 19:05

Svømning er godt. Når du er nogenlunde smertefri, kan du varme op med et par baner af hver slags. Bryst - ryg - crawl - rygcrawl. Så tager du svømmefødder på og nupper dig et par baner. Så snupper du ligeledes nogle baner med "delfinsvømning" altså begge fødder sammen - med svømmefødder - bentag som butterfly. Svøm butterfly hvis du kan. Ellers tag en plade og brug bare benene. En anden øvelse er en plade på hver arm. Flyd "stående" i bassinet, og roter dig rundt. Træn kun til smerter + 20%. Ikke overdrive - men lidt ondt skal det gøre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-05 19:07

Den med delfinsvømmetagene kører temmelig meget på musklerne i mave og på ryggen. Det er dem der skal holde dig oprejst.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-06-05 19:07

www.alternativinfo.dk
smerter er noget møg og de kan i mange tilfælde afhjælpes ved hjælp af akupunktur (kig i google - akupunktur).
har selv prøvet turen og føler med dig
...aase

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 20:36

Hvad med en trykaflastende madras :
http://www.tempur.dk/page238.asp
Har selv gode erfaringer og har fået afhjulpet rygsmerter og dårlig søvn ved hjælp af sådan.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 20:39

Hvis du klikker "seneste 25" og skriver "tempur" i søgefeltet, vil du finde flere tråde der handler om tempur.
God bedring.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 20:49

Ondt i ryggen handler ofte om, at den er blevet overbelastet gennem længere tid, fx dårlig madras og/eller eller der er blevet løftet tunge ting uden den rette løfteteknik, med at bøje i knæene når der løftes og sættes og holde tingen indtil kroppen og for meget vægt.
Jeg ville finde noget om løfteteknik, fandt meget passende dette : http://www.netfyssen.dk/generelinforyg1.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 20:52

Nå, det var forsiden der kom frem, men det var ved at klikke"din skade" og derefter "lænd" at jeg fandt noget info.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-05 20:56

det er meget muligt at min seng er dårlig.!

men synes at jeg altid så godt som muligt prøver at passe på hvordan jeg løfter på arbejde..

det er første gang det er sket så håber det er en enkelt tilfælde men hvad siger i.? er jo kun 23

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-06-05 21:03

http://www.netfyssen.dk/generelinforyg1.htm
Så nu tror jeg det link virker, handler om akutte smerte i lænden.
http://www.netfyssen.dk/generelinforyg1.htm
Ja, 23 er jo ingen alder og så restituere du hurtigere.

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 08-06-05 22:38

Hej
Først vil jeg sige jeg føler med dig for det gør nemlig mega nas,jeg har haft det en 5-6 gange og hver gang har en enkelt eller to behandlinger hos min akupunktør hjulpet.
Prøv det
Mvh Lex

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-06-05 12:24

undskyld mig men kan ikk helt se hvordan nåle kan sætte den på plads igen..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-05 13:06

Nåle kan fjerne smerterne, men ikke "trylle" skiven på plads. Den trykker kiropraktoren ind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-05 13:06

Nåle kan fjerne smerterne, men ikke "trylle" skiven på plads. Den trykker kiropraktoren ind.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 09-06-05 13:17

da jeg foreslog akupunktur, tænkte jeg på de ulidelige smerter, som sådan et "skivesmut" kan forårsage. jeg selv fik sideløbende kiropraktisk behandling. siden har jeg styrket mine rygmuskler så meget, at jeg stort set aldrig mærker noget.
MEN smerten glemmer jeg aldrig, derfor nålene.
...aase

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-06-05 15:33

ER DET IKKE ISKIAS DU HAR ???

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-06-05 15:52

hvad.?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-05 16:00

Hvis iskiasnerven kommer i klemmer gør det ondt. Men det er jo ikke det du fejler. Du er jo diagnosticeret.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 21:12

Hm! Vil bare lige sige at jeg i samme situation gik til Jydsk og købte deres madras, samme som Tempur men til halv pris og den hjælper.Mvh Kandit.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 18:00

Er rygger god igen Solgaard?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 18:00

?#&"%!¤##¤ Stavespasser - læs ryggen

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-08-05 00:11

har selv erfaringer med is på ryggen, lige det sted hvor det gør ondt...ca 3-4 minutter ikke mere....det letter for en tid..

og må ikke gøre ondt..udover at isen er kold...*SS* læg et tundt stogstykke imellem is og huden...

køb evt en ispose som sportsfolk bruger..

good luck, for det GØR ondt...

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-08-05 10:41

undskyld jeg ikk har svaret i lang tid men vi har skiftet net og har så haft en periode 2 måneder hvor vi ikk har haft net..

men ja den er fin igen.. heldigvis.. selvom jeg nogle gange lige kan mærke at jeg skal passe ekstra på.. det føles lige som om at det skal til at ske igen.. men jeg må jo se.. er lige komet hjem fra rhodos og har svømmet en del dernede.. det er som om at det har hjulpet lidt..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 10:50

Yes, pas på med hele tiden at få motion. Mangel på dette er ligeså slemt som overbelastning. Pigernes "Mave, balder og lår" er næsten perfekt til rygpatienter.

Skægt nok med den der "alarmklokke" man ligesom får i ryggen. Husk at lytte til den, Flyttede en stor sten for nyligt og "slukkede" lige for klokken imens. Det kostede en uges halteri.

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 18-09-05 08:36

Tak for svaret 3773.