/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Renovering af fliseterrasse
Fra : piche
Vist : 3124 gange
100 point
Dato : 08-06-05 10:19

Jeg har en stor fliseterrasse med gamle grimme 50x50 betonfliser. Jeg har ikke den store lyst til at fjerne de gamle og lægge nye. Kan man mon lægge nye ovenpå de gamle? Eller hvad med at lægge et lag sten (perlesten eller granit)?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-06-05 10:20

hvis du annoncerer om at nogen kan afhente fliserne gratis mod at fjerne dem/ grave dem op - så er du hurtigt af med dem

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 08-06-05 10:26

Selvom det er et slid, så ville jeg dog ligge en ny terrasse, det er meget bedre. Jeg ville gøre som miritdk siger, sæt en annonce i guloggratis eller dba med gratis fliser. Skriv længe x brede x højde, så er du fri for fejlopringninger
Og hvis du ikke orker at lægge en ny terrasse, så ring til din lokaler entreprenør el.lign og hør hvad de skal have for at lægge en ny.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 11:13

En anden løsning er at rengøre fliserne med en mild saltsyreopløsning, rense imellem fliserne for ukrudt og derefter fjerne nogle enkelte fliser hist og her. I nogle af de fremkomne huller kan du så lave f.eks. et lille urtebed ved siden af grillen, et lille vand bassin m. vandplanter eller læg nogle dekorative klinker eller småfliser ned. Et lille bed med roser er også en mulighed. I et andet hul kan du lægge store strandsten og så plante sten planter. Du kan lave det hele selv og det giver virkeligt liv på terrassen. Kun din fantasi sætter grænserne.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 08-06-05 12:06

Jeg har lagt en træterrasse oven på min gamle fliseterrasse. Det er blevet super godt !!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-06-05 12:41

Du kan godt lave en træterrasse på dine fliser, men denne skal hæves en lille smule op så den ikke ligger direkte på fliserne. Men du skal ikke lægge nye fliser ovenpå. Dette kan godt se pænt ud i starten men bliver hurtigt grimt, da stenene ikke vil kunne give sig på deres meget hårde underlig. Min kæreste arbejder med den slags til hverdag. Du kan få hans mail adresse hvis du vil spørge ham til råds ???

Mvh Jane

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 08-06-05 16:10

Hvis der er plads, kan jeg ikke se at der noget i vejen for at lægge nye fliser ovenpå de gamle, du skal have 3 cm. sand til afretning, og så kan du snildt lægge nye fliser ovenpå, og de vil endda komme til at ligge rigtig godt.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 08-06-05 19:59

>arne.jakobsen< Der er du lige lidt forkert på den, du må ikke rengøre fliserne med saltsyre eller hørtryksrenser da du ødelægger overfladen på betonet !!!!!

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 08-06-05 20:03

Når du skal ligge nye fliser skal du fjerne de gamle fliser og lave en ordenlig bund til de nye. Når du graver af skal du grave ned til fast bund. Derefter fyldes med 15 cm stabilgrus og 10 cm 0/6 grus. Husk og stampe det hele for hver 10 cm...
HUSK: Det vigtigste når du lægger fliser er bunden, er den ikke rigtig bliver det noget lort med tiden !!!

Hvis du vælger og lægge granit eller andet ovenpå de gamle fliser skal du sørge for at vandet kan løbe væk derfra (underlaget under granitten).

Mvh.

Knudsenfyn
Entreprenør

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 20:04

Ja Knudsenfyn, men det er også det der er meningen for at ændre den kedelige struktur og skabe liv. Der skal selvfølgeligt stoppes med en basisk væske.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 08-06-05 20:05

arne.jakobsen, det er en meget dårlig idè og rengøre sine fliser med syre, hvorfor skal man belaste naturen med det LORT :D

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-06-05 20:09

Lad nu være Knudsenfyn. Du ved da lige så vel som jeg at murere gør det hver eneste dag og har gjort det i 100 år.

Jeg skrev jo IKKE syre, men en MILD syreopløsning.

Jeg melder mig lige ud lidt, der er BOLD.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 08-06-05 20:14

Hvis der kommer syre på beton vil betonen blive misfarvet (brun)

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 10-06-05 15:09

arne.jakobsen, det er rigtigt at murerne bruger syre, men det er til rengøring for det opløser beton...... !!!! :D

Knudsenfyn