/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
delning
Fra : maxibon19
Vist : 498 gange
50 point
Dato : 06-06-05 13:31

R der en der kan hjælpe mig med og Dele min HD uden jeg sletter noget på den??????

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-06-05 14:07

du skal bruge et program der hedder partition magic

mvh Granslam

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 18:30

Hvad er formålet med deling?

Min er delt.
Og jeg synes det er pisse irriterende.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-05 18:41

Deling er en udemærket ide, det giver en langt bedre adskillelse og oversigt af de filer man har, frem for at RODE det hele sammen på et drev.

At dele en harddisk der er i brug, tror jeg ikke er en god ide, især hvis der er mange filer der er fragmenteret.
Lav en back-up af dit drev, og del den så i et antal partioner som du ønsker.
Når den så er delt kan du lægge din back-up tilbage igen.

Kommentar
Fra : kallikru

Dato : 14-06-05 18:18

Dele/partitionere en disk hjælper til at organisere sine data på en mere hensigtsmæssig måde. Og hvis man er lidt disciplineret og holder sine data adskilt fra system-drevet (typisk C), så har det den fordel at man nemt kan ominstallere sit system og programmer uden at skulle tænke på sine data (forudsat ominstallationen ikke skyldes disk-styrt og data er lagret på en anden partition på den samme fysiske disk - derfor er mere end een fysisk disk endnu bedre). Samtidigt vil en opsplitning af store diske i mindre (såkaldte virtuelle) diske også betyde en bedre udnyttelse af diskens plads, specielt hvis man benytter FAT32 som fil-system, idet den såkaldte cluster-størrelse (mindste allokérbare enhed på en disk-partition) bliver større med partitionens størrelse - derved vokser plads-spildet naturligvis. For store partitioner med FAT32 som filsystem kan spildet ligge helt oppe på 40-50 % under ugunstige forhold. En god tommelfingerregel (synes jeg) er at holde partitionsstørrelsen under 32 GB (giver cluster-størrelse på 16 kb i FAT32). NTFS lider ikke under helt samme skavank, men har den ulempe at man ikke kan komme til et NTFS drev under DOS - men selvfølgeligt er der andre metoder...
Hvorvidt det er irriterende med flere diske i sist system er en smags sag - men det er noget man hurtigt vender sig til. Jeg ville ikke undvære det for nogen pris. De fleste har jo da ikke nogen problemer med at der er såvel diskette drev som DVD/CD drev med egne bogstaver i deres systemer. Så hvorfor ikke 2-3 hard disk drev også? Og kører man netværk kan man hurtigt få brug for hele alfabetet når man begynder at mappe netværksdrev...

Til at dele/partitionere en disk med et eksisterende system på kan man som nævnt benytte Partition Magic. Man kan også bruge f.eks, Ghost til at lave en disk-backup, derefter partitionere sin disk som man vil have den, og endeligt restore backup'en igen til den nye system-partition. Men - som ligeledes nævnt - er det som hovedregel en god ide at undgå at ompartitionere en disk i et eksisterende system, og istedet starte fra bunden af.... partitionere, formattere og installere systemet igen. Husk at sikre data inden formatering.