/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Feder cola light?
Fra : Gedden
Vist : 6188 gange
200 point
Dato : 06-06-05 12:47

Med lidt forvirring i det her spørgsmål:

http://kandu.dk/dk/spg/66831

Så er jeg blevet i tvivl om hvorvidt Cola light feder eller ikke gør.

Og se venligst bort fra det med at det øger sultfornemmelsen.

Det jeg vil vide er om at det kunstige sukker i cola light bliver optaget som energi og dermed som kalorier.

Altså med andre ord. Feder det fysisk?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-06-05 12:54

Det feder ikke så meget. Men til gengæld er der et stof i den som ved stort forbrug af light sodavand kan blive farlig. Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske hvad stoffet hedder ;)
Men ved stort forbrug kan det give maveproblemer, humørsyge, ondt i hovedet, soveproblemer mm.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 12:58

Synes nok jeg havde den liggende, smed den i hovedet af mine cola-unger:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=12&conference=27&posting=229563

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 12:59

Nu siger kloge mennesker at Cola light skærper appettitten. Er det rigtig, feder det derfor inddirekte. Men får du KUN cola light, er der stort set ingen energi i dette. Derfor feder det ikke i sig selv.

Accepteret svar
Fra : Dirty_joker

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-05 12:59

Hvis du kigger på dette link, skulle du meget gerne få det svar du søger..
Men der er mange forskellige menniger om det feder eller ej...
Min søster skulle på slankekur, og fik at vide at hun roligt kunne drikke cola light...
Og at man ikke blev fed at det.... Men har lægen så ret, eller har eksperterne i denne artikel?
Det må du vurdere når du har læst den...

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=218

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-05 12:59

Aspartam, Bubblebee?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-06-05 13:03

ja nemlig 3773. Det var lige det jeg tænkte på :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 13:06

Det har man spurgt om længe.....
Hvis ikke du har tendens til at blive fed bliver du det ikke ved at drikke light, men ikke litervis.
Hvis du har tendens bør du slet ikke drikke cola.
Der er jo klart færre kalorier i en light fremfor en alm. så light feder ikke i sig selv.

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 06-06-05 13:08

der er ingen forskel,det er en gang oppustet reklame.drik du hellere vand det feder nemlig ikke.

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:12

Citat
Det kan gøre folk med vægtproblemer endnu tykkere, hvis de snupper en fed mad i stedet for sukkeret. Fedt er altid mere fedende end sukker. Og de kunstige sødemidler i light sodavand hjælper, ikke en pind, hvis man er på slankekur.
Siger professor i ernæring, Arne Astrup.

Det er jo selveste Fedmefuskeren Arne Astrup der bliver betalt under bordet af sukkermafiaen.
Tag alt hvad han siger med et grand salt.

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:12

hov.. herfra Dirty jokers artikel:
http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=218

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:16

Jeg kan kun se ud fra den artikel ( http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=218 ) at hvis du er svag med hensyn til mad, så feder det indirekte, men....

Cola light feder overhovedet ikke på nogen måde.

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:19

Her er lidt mere om ham fedmefuskeren Arne Astrup:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=fedmefuskeren+&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:26

Den her debat er lam: http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=12&conference=27&posting=229563

Der er ingen der har dokumentation på hendes sørgsmål, kun på alt muligt hun netop IKKE ville have svar på.

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:27

Nu vil jeg gå ind og købe mig en IKKE fedende Cola Light.

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:31

mogib--->

Citat
der er ingen forskel,det er en gang oppustet reklame.drik du hellere vand det feder nemlig ikke.

Hvad skal gedden bruge det argument til?

Hvad er dit belæg for at sige det?

Har du læst det et sted? For så vil jeg gerne se det..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 13:39

Det feder, men ikke særlig meget.
Det der kan være et problem som bubblebee nævner, kan du læse om her:

www.kandu.dk/dk/spg/67577

Men generelt kan man sige, at den fælde de fleste falder i, er at tro, at lightprodukter nu også er light, så de ikke feder.
For det er de langtfra, nogen dog værre end andre efter hvilke kunstige sødemidler der bruges.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Gedden

Dato : 06-06-05 14:22

Tak for svaret Dirty_joker.

Det feder så overhovedet ikke kan jeg læse mig til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 14:52

Det har du i hvert fald ikke læst dig til i artiklen i Dirty_Jokers link, for der står da, at det feder, hvilket det også gør.

Men dog ikke helt så meget som fedt og sukker.

Nu har jeg ikke lige en deklaration på sukkerfrit Cola, men f.eks slik, Gajoler der er i sukkerfri 400 KJ/100 gram, mens der i det sukkerholdige er 1000 KJ/100 gram, altså kun 21 gange flere kalorier.
Og det er det samme med alle øvrige light eller sukkerfri produkter

mvh dova

Kommentar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 15:06

dova:

Jeg vil da også give gedden ret ud fra getbigs artikel.
Der står da intet om at det feder fysisk ud over at det sænker blodsukkeret, og evt. øger sult FORNEMMLESEN.
vis mig ET sted i artiklen hvor der står at det feder direkte.

Der står jo netop:

Citat
Når det ligefrem kan gøre dig tykkere at drikke light er det fordi, din krop bliver snydt af det kunstige sødemiddel aspartam. kroppen tror den får sukker, men den snydes af de kunstige sødemidler, og så falder blodsukkeret, og det ------>KAN<----- typisk resultere i øget appetit.

Prøv at se det her pis Arne Astrup lukker ud:

Det kan gøre folk med vægtproblemer endnu tykkere, hvis de snupper en fed mad i stedet for sukkeret. Fedt er altid mere fedende end sukker(JAMEN HR. FEDMEFUSKER: HVORFOR HELVEDE SKULLE MAN ÆDE FED MAD NÅR MAN PRØVER AT TABE SIG. SÅ ER DET FODI MAN ER SVAG OG IKKE FORSI DET FEDER.
INTET BELÆG--->Og de kunstige sødemidler i light sodavand hjælper, ikke en pind, hvis man er på slankekur.
Siger professor i ernæring, Arne Astrup.

En hollandsk undersøgelse viste at forsøgspersoner, der fik drikke med kunstigt sødestof, blev mere sultne end dem, der fik sukkervand. Hos en tredjedel af forsøgspersonerne, som fik aspartam, faldt blodsukkeret og de spiste mere og oftere i den otte timer lange periode, hvor de blev observeret. ---> IGEN KUN SINDET DER FÅR DET TIL AT FEDE.

Hjernen skal have blodsukker minut for minut. Synker det, vil kroppen gå i gang med at forhøje blodsukkeret, og appetitten stimuleres.
siger professor Charlotte Erlanson-Albertsson.---> IGEN ER DET KUN SULTEN DER STIMULERES, OG IKKE COLA LIGHT DER FEDER FYSISK.

Til folk med vægtproblemer er det altså ikke nogen brugbar smutvej at drikke light. Der er kun de gamle metoder. Spis mindre fedt og mere frugt (dog ikke alt for meget frugt) og grønt og sørg for motion. Man kan sagtens tage på, selv om man drikker light sodavand og endda tage mere på, end hvis man drak almindelige sodavand ifølge professor Arne Astrup.---> HOLD KÆFT EN GANG SNOT AT LUKKE UD. DET SIGER HAN KUN FORDI HAN FÅR PENGE FOR DET. HAN HAR LIGE SAGT AT DET IKKE FEDER DIREKTE LÆNGERE OPPE I ATIKLEN, MED MINDRE MAN TAGER EN MAD MED FEDT OG PROPPER DEN I KÆFTEN.

Vi bliver ikke slanke af at stoppe os med lightprodukter. Bedre kost og mere motion er et bedre alternativ. Siger Maria Nordlóf, informationschef på Coca Cola, til svenske Kvållsposten.--> NO SHIT SCHERLOCK. UNDSKYLD VI ALLE ER IDIOTER. VIL DET SIGE AT DET ER BEDRE IKKE AT INDTAGE NOGET END IKKE AT INDTAGE NOGET?

HER ER ENDELIG EN DER HAR EN HJERNE:
Man skal selvfølgelig tage højde for at de fleste mennesker på kur er bevidste om hvad man skal spise, og vil derfor ikke spise mere eller usundere af den grund. Det må derfor konkluderes at det bedste er at tage Light sodavand - I STEDET FOR en sukkervand - da du dermed undgår de mange 100 gram sukker som gemmer sig i normale sodavand. Pas god stadig på med ikke at spise mere!

Så gedden det feder slet ikke at drikke Cola Light.

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 15-08-05 17:49

Cola light er usundt fordi der er brugt sødestof i stedet for sukker, og derfor er det næsten ligeså usundt som cola med sukker. Glukose bliver omdannet til fedt hvis det ikke bliver forbrugt.