/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Babyer og honning
Fra : Carsten_Poulsen
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 06-06-05 10:58

Er der risici ved at give en 4 ugers baby honning på sutten ???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 11:01

Ja, det må du ikke.....

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 11:02

Honning: Undgå helt og holdent honning så længe dit barn er under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer, der kan give kraftige maveinfektioner!

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 06-06-05 11:11

Og lad også være med sukker, det er en enorm dårlig vane, som er svær at slippe af med og som ødelægger tænder. Det kan godt virke som en løsning nu, men tro mig i vil fortryde når barnet skal på afvænning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 11:13

Læs her

http://www.voresboern.dk/siab.jsp?o_id=17211

og bedøm selv.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-05 11:22

Citat
Honning

Tidligere blev der ofte anvendt honning som sødemiddel i vand og kamillethe til spædbørn. I dag fraråder Sundhedsstyrelsen at bruge honning til børn, der er under 1 år gammel.

Det skyldes en mistanke om, at spædbørn kan få "pølseforgiftning" af honning. "Pølseforgiftning", botulisme, er en meget alvorlig madforgiftning, som skyldes et giftstof afgivet af bakterien Clostridium botulinum. Bakterien er også konstateret i honning.

Større børn og voksne kan sagtens selv slå disse bakterier ihjel ved hjælp af de normale tarmbakterier, vi har i fordøjelsessystemet, og kan derfor uden risiko spise honning. Men spædbørns tarm har endnu ikke dannet normale tarmbakterier, og honning kan gøre dem alvorlig syge.

ALTSÅ, INGEN HONNING TIL BØRN UNDER ET ÅR!

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=1900&article=850

Carsten_Poulsen

Hvorfor vil du give en baby på 4 uger honning?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 11:25

Ans, jeg kunne forestille mig, at det er et ældre familiemedlem, der har foreslået den løsning, den var jo meget brugt i min barndom.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 11:28

Jeg synes heller ikke at man skal vænne en baby på 4 uger til noget sødt. I dette tilfælde er det også farligt for babyen at indtage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 11:31
Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 06-06-05 11:32

Som de andre siger, giv aldrig dit barn honning, slet ikke når barnet er så lille.

Hvis det er fordi barnet ikke vil holde på sutten, er det bare noget du må have tålmodighed med, nogle lærer hurtigere end andre. En god ting kan nogle gange være, at bruge sådan en stofble, som du så kommer igennem ringen på sutten, og ligger ved siden af barnet, så har du mulighed for, at sutten støtter ind til munden. Men igen, her skal du også være forsigtig, så barnet ikke bliver kvalt.

Men som sagt, hold dig fra honningen, der har været rigtig meget igennem tiderne, med børn der er blevet alvorligt syge af det, fordi deres mave endnu ikke er klar til at fordøje dette. Nogle er endda døde heraf.

Godkendelse af svar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 06-06-05 11:34

Tak for svaret ans.

Så må vi jo vente med honningen - den har ellers en meget beroligende virkning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 11:44

Det er kun et forældrebehov at gi børn noget som helst på sutten.
Og en rigtig dårlig vane at give barnet, at det skal have noget der smager godt, at ligge og søbe i.

Og honning skal man blive langt væk fra, da det kan indeholde bakterier der kan give , jeg mener det er legionellaforgiftning eller boutulisme (det der også kaldes pølseforgiftning).

Hvis en baby på 4 uger hyler, er der 3-4 muligheder:
Den trænger til mad
bleen skal skiftes
behov for at blive nusset lidt
eller har ondt i maven.

mvh dova