/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Såning af grantræ
Fra : tomozy170758
Vist : 4733 gange
100 point
Dato : 05-06-05 13:48

Opskrifter på, og erfaringer med; hvordan man sår et grantræ søges. Fra frø - til udplantningsklar. Helst noget omkring Nobilis eller andre ædelgraner. Gerne links til relevante sites. På forhånd tak.
Vh. Tomozy170758

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 13:52
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 14:02

Jeg har ikke kunnet finde noget om "Fra frø til plante", men her en noget om udplantning:
http://www.skovdyrkerforeningen.dk/article.asp?menuID=22&id=254

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-05 14:02
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 14:04

Nå jeg kan se at Mirits link fortæller om fra frø til plante.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 05-06-05 14:06

>miritdk - tak for linket, men har været på sitet. Der er alt for lidt info. ;)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-06-05 16:04

hej
du laver et bed lægger frø overdækker med sand ca 1-2 cm
der efter vander og luger for ukrut indtil
du syntes de er klar til udplantning
alt efter hvor mange du skal lave kan du jo prikle dem over i potter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 16:09

Som der står i Mirits link går der 3-4 år fra frø til udplantningsklar plante, det er jo lidt lang tid at vente. I stedet kan man købe udplantningsklare planter bl.a. hos Hedeselskabet. De har yderligere den fordel at de er podet med svampemycelium der sikrer en god vækst samt at deres proveniens er kendt, altså at man er sikker på at de stammer fra førsteklasses moderplanter.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 06-06-05 18:35

>1133
-Er det ligegyldigt hvilken type gran der er tale om, er det samme fremgangsmåde. Skal Frøene "stratificeres"? Hvad med gødskning. Findes der evt. nogen brugbar litteratur, eller er det bare at prøve sig frem?
Vh Tomozy170758

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 06-06-05 18:39

> arne
Tak for din interesse, men spørgsmålet drejer sig udelukkende om frø og dyrkning af disse. Har selv gennemsøgt nettet for sider, men kan stort set ikke finde noget. Måske skyldes det en form for "faglig hemmeligholdelse"...
Vh Tomozy170758

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 19:11

Det er da OK tomozy, men kan du ikke bruge Mirit's link:

http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/46/

til noget? Jeg synes da det er ret instruktivt.

Ellers vil jeg da sige at Arboretet i Hørsholm og Hedeselskabet er de der ved mest om emnet.

Held og lykke med det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-06-05 21:20

hej
den helt rigtige opskrift kan jeg ikke lige finde her og nu
men det første år i et bed derefter bliver de plantet ud for at få mere plads
gødskning kan jeg ikke huske
men jeg skal lige kigge i nogle flere bøger
vender tilbage hvis jeg finder noget

m.v.h
ole

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-06-05 10:02

>1133 - tak for at du holder dampen oppe. Jeg vil se frem til at høre fra dig.
Vh Tomozy170758

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-06-05 10:07

hej jeg prøver
har ikke lige haft tid endnu