/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hmm ... kold -> Varm
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1722 gange
410 point
Dato : 05-06-05 13:32

hej jeg har en Yamaha Jog Fs fra 98..
før i tiden når den var kold og man startede den og kørte... så kørte den rimeligt langsom de første 7 sec eller sådan noget hvorefter den så tog fat og var varm og kørte perfekt bagefter det var sket en gang... men så en dag faldte nålen ned i karbu'en tror aldrig der har været låsering på den den sad vist bare fast på en eller anden måde nå men så købte jeg en låsering men de havde ikke den der var beregnt til jog men han fandt en der skulle passe... men de viste sig så at den var lidt for stor så nålen kunne nogen gange hoppe mellem hakkerne men jeg kørte lidt med den og tog den ud, men den sad som den skulle....men problemet er så at nu .. noget tid efter jeg købte den nye låsering... at når man starter den kold og kører går der ca. 30 sec før den tar ved... men stadig kører perf efter første gang

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-05 13:45

Hvis den opfører sig sådan når den er kold, at den godt vil køre hvis man ikke giver for meget gas, så tyder det på at automatchookeren ikke virker, eller at et hul til denne er stoppet.
Men hvis det er tilfældet, så kører den vel godt selvom du slukker og starter igen medens den er varm, og problemet er der vel kun når den er kold. Er problemet ikke mindre her i sommerperioden.
Måske kan det hjælpe at hæve nålen ved at flytte låseringen længere ned, ellers må du skille karburatoren ad, og fjerne automatchookeren og de 2 dyser, og så gennemblæse ALLE huller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-06-05 18:44

ja det er kun når den er kold, og hvis jeg slukker og starter igen når den er varm så er der ingen problem...
men den vil skam nok køre hvis jeg giver fuld gas den kører bare kun omkring 30 hvor den normalt kører 58 ... men så når man har kørt lidt så kan den godt kører hurtigere igen.... hvor den før efter ca, 7 sec gav et ryk og kørte topfart

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-05 19:09

Nålen skal selvfølgelig sidde ordentligt fast, og somregel i midterste låseringshul, og så skal den holdes nede mod gasspjældet af en fjeder, tit selve gasspjældsfjederen.
Prøv at tage karburatoren af, og hold en finger ind mod nålen medens du giver lidt gas op og ned, for det kan være nålen sidder løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-06-05 20:33

nej.. løseringen holder nålen fint nok .. når den er i.. men når jeg piller nålen op kan jeg rykke ringen mellem hakkkerne .. men det ser ud til at den holder fint nok når den er i... jeg har nu prøvet at sætte låseringen et hak ned som du sagde men det blev det kun alt andet end bedre af .. nu kørte den bare endnu langsommere også når den var varm.. og jeg tror ikke helt på den med at hulerne er stoppet til da jeg rensede karbuen for kort tid siden.. jeg mener faktisk .. men er ikke sikker.. at problemet trådte i kraft efter jeg satte den nye låsering i.. men er ikke helt sikker det kan godt være det var lidt tid efter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-05 21:08

Ok når nålen bliver hævet bliver den dårligere? Hmm Svært/mystisk.
Vi er enige om at den de første sekunder enten får for meget benzin eller for lidt.
1.Hvis den får for meget, 4-takter den (Tænder hver anden gang), med ret kraftige bankelyde, og giver man for meget gas dør den. Hvis det er tilfældet skulle den trække bedre med det samme hvis du fjerner luftfilteret.(Det er måske ved at være beskidt)
2. Hvis den får for lidt benzin mister den trækkraft. Men så skulle det hjælpe at lægge en extra stof over luftfilteret.

Du har vel ikke for stor afstand på elektroden på tændrøret?
Du har måske skiftet strålespids, men har du rørt/renset tomgangsdysen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-06-05 21:45

den dør ikke hvis man giver fuld gas... og ja det er faktisk som om den har mistet træk kraft i sær i optræk der er den blevet noget sløvere end før og det lyder også nogen gange som om den er lige ved at gå ud når man holder stille og giver fuld gas... men det med at den blev sløvere i optræk... syntes jeg skete efter jeg lavede en del "burnere" i noget græs men det kan godt være det bare var ren indbildning.. og at det opstod på et andet tidspunkt,, og nej jeg har ikke skiftet strålespids eller renset tomgangs skrue

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-06-05 21:46

den dør ikke hvis man giver fuld gas... og ja det er faktisk som om den har mistet træk kraft i sær i optræk der er den blevet noget sløvere end før og det lyder også nogen gange som om den er lige ved at gå ud når man holder stille og giver fuld gas... men det med at den blev sløvere i optræk... syntes jeg skete efter jeg lavede en del "burnere" i noget græs men det kan godt være det bare var ren indbildning.. og at det opstod på et andet tidspunkt,, og nej jeg har ikke skiftet strålespids eller renset tomgangs skrue... og forresten så tror jeg at den de første sekunder der for for meget da chokeren jo går i gang der og så kobler fra bagefter...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-06-05 00:23

Burnere har jeg rørt set kan få bundpakningen til at blæse istykker, men så skal den jo skiftes, eller du skal spænde topmøtrikkerne lidt hårdere.
Så det passer meget godt med at den fiser noget ud og ind under cylinderen når den går langsomt, også i tomgang, så blandingen bliver for tynd. Men ved en varm cylinder som udvider sig, bliver den mere tæt, og ved de højere omdrejninger betyder utætheden ikke så meget.
chokeren er tit styret af luftens temperatur, omkring 8 grader, ellers står den lukket som den skal, som når den er varm.
Men hvis den er trådt i kraft, og har åbnet for extra benzin, så tager det mindst 20 sekunder før dens hoved er så varmt at det lukker igen, såå ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 06-06-05 18:54

ahh den der med bundpakningen den lyder noget overdrevet.... men jeg har opfaget at låsering ikke sidder helt så godt som jeg troede... nålen har faktisk gledet op og ned ... det kunne vel ikke have noget med det at gøre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-06-05 20:55

Jeps: 05-06-05 19:09 Tilykke
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-06-05 13:58

hvad er det for en data du flager sådan for... men det jeps det betyder vel at det kan have noget med låseringen at gøre...

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-06-05 14:01

nårhh nu fatter jeg det hvad du flager for det er din kommentar på det tidspunkt ... nå jamen jeg vil prøve at skaffe en ny låsering det tar ca. 3 dage ved den lokale yamaha forhandler når jeg har prøvet det vil jeg så give point hvis det virker og fortsætte emnet hvis det ikke virker... så på gensyn

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-06-05 20:07

hej ... nu har jeg sat en ny låsering som der passer... men det hjalp ikke så nu er sådan set i panik.. men du snakkede om bundpakningen på cylinderen hvis den er blæst i stykker som du siger hvor voldsomt er det så .. skal der en ny til eller kan man bare lige stramme mørtrikkerne på cyllen lidt mere.... og kan det skyldtes andre ting end bundpakningen... når jeg holder stille og giver fuldgas lyder dne meget svag ... og den er sværer at starte end før... og topfarten er også lidt lavere og optrækket er også en del lavere så den er sådan set blever svagere all around

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-05 21:51

Ja det kan skyldes andre ting som giver utæthed, simmerringene i hver side af krumtapsakselen eller membranhuset der er utæt, og trækker falsk luft.
Man kan ikke spænde den helt tæt når den først er utæt ved bundpakningen, men skal have ny pakning, og bør også skifte toppakningen.
Har du prøvet at se svaret: 05-06-05 21:08
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-06-05 22:17

kan det kun skyldes utætheder... og tegner det ikke meget på at det er bundpakningen altså det er det der er størst chance for og vi regner med er problemet... må jeg spørge hvorfor man også burde skifte top pakningen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-06-05 23:17

kan det kun skyldes utætheder, tja hvis du du har prøvet alt det jeg har skrevet, du svarer jo ikke på alt, og du mener der er fin gnist på?
Men det kan jo også skyldes knækket stempelring.
Så der er nok ikke andet for at få cylinderen af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 09-06-05 18:51

i dag den 9-06-2005 prøvede jeg at rense luftfilteret for at prøve om det hjalp derefter satte jeg det på og kørte lidt ned af vejen da det gav en underlig bang lyd jeg kiggede ned og tændrøret var hoppet ud så kom jeg efter at sidste gang jeg satte det i skruede jeg det bare løst i ... har jeg ødelagt noget eller skal jeg bare sætte det tilbage i.... og kan det være det der skylder at den kører så underligt at tændrøret ikke har sat ordentligt og så skruet sig selv mere og mere ud med tiden og så faldet af til sidst... jeg syntes også at tændrørshættet sad noget løst

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 09-06-05 20:37

jeg har nu skruet tændrøret tilbage i og den kører næsten perfekt igen nu.... topfart er den samme ... og det er optrak også hvis jeg linder gassen lidt og når den så er i topfart kan jeg bare give fuld gas uden noget ændre sig..... er det så bare låseringen der skal et hak op eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-05 20:55

Ja vi må håbe det kun er de yderste gevind der er ødelagt, hmm ikke smart vel?
Men fremover skal det spændes LIGE TILPAS, hverken for stramt eller løst, men skulle det ske at det ikke kan holde i gevindene, så kan du reparere med en fidus der købes ved thansen, selvom det måske er bedre at købe et nyt.
Nej det ændrer ikke noget der oppe ved bundgas at flytte nålen, men hvis den ikke giver noget at give det sidste gas, tyder det på at den skal have en strålespids der er lidt størrer, feks. hvis den er 58 nu, så skal du have 60 eller 62 jeg ville nok vælge den sidste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 09-06-05 21:30

jeg er sket ikke med nu... hvad er det for et gevind du mener er ødelagt.. jeg har jo skruet tændrøret tilbage i..
og hvad er en strålespids er det dysen eller hvad..?
og når den er kold og jeg giver fuld gas er den lige ved at gå ud... men hvis hurtigt linder gassen lidt så kører den..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-05 23:42

Gevindet i topstykket har da taget skade, når kompressionen knalder det op (Så har det jo kun haft ved få gevind)
Tændrørets gevind er jo meget bedre da det er af stål, så det tager ikke skade.
Ja strålespids= Dyse
Ja den skal bruge mere benzin når den er kold, og blandingen bliver for tynd når gasspjældet åbnes meget.
Så summa sumarum du skal have større dyse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-06-05 13:55

hmm en std. dyse er 72 ... har jeg fået oplydt hos en yamaha forhandler og min er slebet op til 76 af en makaniker som sagde den passede perfekt så er ret sikker på at det ikke er dysen .. den kørte også perfekt før....
men det jeg siger er at når jeg giver fuld gas fra start så hakker den lidt i det og tar ikke rigtig ved godt nok kører den over 30 men man skal lige linde gassen lidt før den tar helt ved.. og så når den når topfart med det gas og jeg giver lidt mere så sænker farten sig og den hakker lidt i det igen ... det er meget lidt den hakker...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 15:18

Ja det er lidt svært at forestille sig hvad der er galt, men du kunne jo prøve at fjerne luftfilterets skumgummi, for at se om det ændrer noget. Hvis den bliver bedre skal dysen jo et nummer ned.
Men jeg syntes der er noget der tyder på for lidt benzin (Men det får den jo også hvis der er falsk luft), så måske var det værd at prøve en 78 dyse.
Husk også at dit tændrør ikke må have for stor elektrodeafstand, prøv at slå den lidt tættere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-06-05 19:27

hmm det somom at den nu kører lgesom efter de burnere der.... jeg kan faktisk huske hvordan det hele hænger sammen nu.... alt var fint også starten altså den kørte de der 7 sec.. og tog ved bagefter. inden det med burnerne og derefter var det at den kørte som den gør nu(kører langsommere med fuld gas) og så lidt senere 2 dage efter eller sådan noget begyndte at blive helt underlig .. pga. af tændrøret men nu hvor det er i, er jeg tilbage hvor jeg startede med det hvor den ikke kan give fuldgas. kan det ikke være for at karbu'en skal renses hvis f.eks der sidder noget i dysen så den ikke får benzin nok... så at der var kommet noget i vejen efter de burnere der .....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 19:59

Jeg tror ikke på der er noget stoppet i karburatoren, men derimod at der er en utæthed.
En cylinder skal jo normalt efterspændes på topmøtrikkerne efter ca 500km kørsel, da alt udvides og sammentrækkes af varme og kulde, men det kan nok ikke klare det mere, men nu skal pakningerne udskiftes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-06-05 20:06

så din endelige konklusion er altså at der skal nye pakninger i cylinderen altså et komplet sod sæt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 20:33

Ja, og pakning mellem membranhus og krumtaphus.
Og se efter at tændrørets længde er rigtig, når du får topstykket af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-06-05 21:54

jeg tør ikke skifte den i krumtaphuset men har den stor indflydelse.. da jeg aldrig har haft skilt motorblokken af før og derfor ikke ved hvordan det skal side... den ved membran huset kan jeg måske nok skifte og ligeledes med den ved cyllen....
men i dag lavede jeg en række forsøger... jeg tog en lige strækning... og kørte af sted med fuldt gas den tog fint nok ved til den ca. kom til 25 km/t og begyndte så at miste fart så lindede jeg gassen lidt og den fik lidt mere fart på .. ved enden af strækningen var den oppe på 50 km/t så tog jeg samme strækning med bundgas hele vejen den tog fint ved til 25 km/t og mistede fart men efter lidt tid begyndte den så småt at køre lidt hurtigere og hurtigere (langsomt temp) men sjot nok nåede det også op på 50 km/t ved enden.... mener du stadig at det er pakningen .. hvis ja ... så vil jeg gerne vide hvilke pakninger du (mest) tror på at det er så jeg kan prøve dem i første omgang og vis det så ikke giver resultat så prøve det andet ... for jeg tror ikke det er alle dem du har nævnt ovenfor ( cylle, membranhus og krumtaphus... men vel kun en af dem så det er om at ramme den rigtige men hvilken er der størst chance for er den skyldige

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 10-06-05 22:18

<Bemærk kommentaren før denne>

jeg har læst dit svar på http://www.kandu.dk/dk/spg/59269
jeg syntes problemet minder meget om mit.. det kunne vel ikke også være mit tændrør der var opstået en fejl på lige som hvidtigers

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-05 22:43

Angående tændrør, så skal din motor bare køre med normalt tændrør beregnet til lovlig motor, da din ikke er tunet, og du har vel skiftet tændrør, eller i det mindste slået elektroden lidt sammen, så kan fejlen ikke være her.
Du påstår at den ikke skal have størrer strålespids, fordi den har kunnet køre med bundgas, uden at lave nykker, og det må jeg så tro på. Derfor er det jeg tror på falsk luft, og det er enten:
1.En af de 2 simmerringe yderst på krumtapakselen, mest sandsynlig den i variatorsiden, men så burde du kunne se en oliefilm drive ned bagved varioen.
For at skifte den skal varioen af.
2. Mellem membranhus og krumtaphus.
Membranhus skal af, men først karburatoren løsnes fra.
3. Mellem cylinder og krumtaphus.
Cylinder skal af (Og på igen uden at knække stempelringe)

2 og 3 kan tjekkes nogenlunde ved at fjerne blæserdæksel, og have godt med lys, starte og se om man kan se bobler eller benzin/luft/olie komme ud (Der vil somregel være oliefilm der driver fra stedet)
Alternativ kan man sprøjte skum (Vand med lidt sæbe i) på samlingerne, for bedre at se og høre om motorgangen ændrer sig (Fordi der suges lidt vand ind)(Lettest at sprøjte med en opvaskemiddelflaske)

Den mest sandsynlige er 1.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 14:36

ok.. så ved jeg at det er falsk luft der skylder problemet .. så det forholder vi os til...

jeg er forresten kommet efter at imens den kørte perf begyndte den på et tidspunkt at dryppe, neden under ved ikke om den helle tiden har gjort det og jeg bare ikke har lagt mærke til det .. men der gik lang tid fra jeg opdagede at den dryppede til at den begyndte at køre som nu.. men det kan jo være den utæthed der skylder problemet så har lige taget et par billeder af det...

og jeg har også fået lagt brikkerne sammen altså der den begyndte at køre underligt efter burnerne kørte den som nu men så senere begyndte den at køre mere underligt hakke hele tiden osv.. men det var jo så pga af tændrøret sad løst og nu hvor det er ordnet er jeg tilbage til det efter burnerne som du nu siger er falsk luft... ville bare lige informere dig :D

Billederne:

http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0025.JPG
http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0026.JPG
http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0027.JPG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 16:49

Jeg kan godt se at den drypper, men det kommer jo længere oppefra.
Det plejer at stamme fra en utæt spændering ved benzinhanen eller karburatoren:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=495332918&n=903569368&pn=768407456
Men kan selvfølgelig også være uforbrændt benzin der kommer ud af udstødningen, eller utæt bundpakning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 18:43

ja og så tænkte jeg at hvor end det stammer fra så kunne det også være der problemet stammer fra...
men jeg skal prøve at pilde blæserdækslet af og kigge efter det du siger... så snart jeg får muligheden ... men hvis jeg piller motorskjoldet af .. altså det kickstarteren sidder på ... kan jeg så olie bag varioen hvis det er den pakning det er galt med

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 18:45

og forresten jeg kan vel prøve at stramme topboltene for at se om det er pakninger på cyllen det er galt med... men er der ikke en grænse for hvor meget man må hive i dem ... tænker på for ikke at skrue dem over..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 19:04

Med blæserdæksel mener jeg den plast kappe der ligger over cylinderen.
Jo der er bestemt en grænse for hvor meget man må spænde, det er jo små gevind, og hvis det er rigtigt skal man bruge momentnøgle, og gevindene skal være smurt?
Såå det bedste er at tage cylinderen af, og starte rigtigt, men du kan da godt lige se om nogle af topmøtrikkerne er lidt løse.
Men hvis du tager sidedækselet (kickstarterdækselet) af, er det da rigtigt at hvis der løber noget benzin/olie ned bagved, så er den gal med simmerringen (Pakning ind til krumtaphuset/akselen)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 19:40

2. Mellem membranhus og krumtaphus.
Membranhus skal af, men først karburatoren løsnes fra.
3. Mellem cylinder og krumtaphus.
Cylinder skal af (Og på igen uden at knække stempelringe)

2 og 3 kan tjekkes nogenlunde ved at fjerne blæserdæksel,

Hvordan kan jeg se om det er pakningen på menbranen ved at tage skjoldet af cyllen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 20:00

Du kan bedre se ind og komme til at sprøjte sæbevand tæt mellem bunden af cylinderen og lige derunder hvor membranhuset sidder på krumtaphuset.
Hvis du gør det skal du jo have motoren gående i tomgang, men ikke alt for længe da der ikke blæses luft hen over køleribberne, når blæserdækselet er af.
Men hvis du skifter pakning bag membranhuset, så skift også membranpladen til en carbontype, eller i hvertfald tjek om membranen lukker tæt ved at suge i den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 11-06-05 22:38

I dag har jeg igen lavet en del forsøg...
jeg har selvfølgelig prøvet at slå elektråden på tændrøret tættere men det hjalp ikke så i dag har jeg købt nyt tændrør men det hjalp ikke...

nå jamen lads da komme til sagen... jeg mener at første gang jeg startede den og kørte med fuld gas fra start tog den fint ved men hakkede lidt i det og holdt sig tilbage ville ikke rigtigt tage helt ved de første 3 sek men så tog den ved men er ikke sikker på om det var første gang eller det bagefter hvor den havde stået lidt...men hvis det var først så er det jo blevet bedre end nogensinde hvor det før tog ca. 7 sek... nå men efter at have kørt lidt hvor den stadig hakkede med fuld gas lod jeg den stå i tomgang og tjekkede om cyllen osv. som du sagde jeg skulle dog pillede jeg ikke blæserskjoldet af men rev bare lidt frem i det så jeg kunne se... efter det hvor den stadig stod i tomgang gav jeg den fuldgas og den rykkede af sted ned af vejen helt ligesom i gamle dage altså den kørte rigtigt igen men efter jeg kom ned til enden af vejen og ville op af igen hakkede den igen.. så kørte jeg ind i indkørslen igen og lod den stå tomgang i et stykke tid og kørte igen nu kørte den perfekt igen.. men igen op af bakken hakkede den... så prøvede jeg at køre ned af vejen igen men 1/2 gas så den ikke hakkede og slap så gassen for enden af vejen og lod den rulle mens jeg svingede hen af sidevejen sådan lod jeg den rulle til den næsten stod stille det var somom tomgangen blev højere for den kørte temelig lang sådan og det føltes også som dne trak lidt nå men så da den næsten stod stille gav jeg den fuld høvle hen af sidevejen og sådan kørte den også perfekt igen indtil jeg slap gassen og vendte om...

udover det har jeg opdaget at der for studsen er skruet på løber der en stripe brunt stads ned af siden.. og der er også lidt langs kanten af studsen altså i bunden hvor der er skruet på

har lige taget lidt billeder af det så du kan se det, det er ikke alle billederne det er ligenemt at se det på, så jeg vil gerne at du ser alle sammen:

http://martinslab.users.whitehat.dk/derderder/IMAG0025.JPG
http://martinslab.users.whitehat.dk/derderder/IMAG0026.JPG
http://martinslab.users.whitehat.dk/derderder/IMAG0029.JPG
http://martinslab.users.whitehat.dk/derderder/IMAG0031.JPG

Ved godt at det er en stor mundfuld.. men det har været en lang dag...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-05 23:54

Ja jeg kan godt se lidt oliefilm der under studsen, og det kan jo så være der den tager lidt falsk luft ind/ud, det kan være at studsen som indeholder membranen er lidt utæt ved pakningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 12-06-05 12:15

ja så det er den jeg regner med skylder problemet foreløbligt og derfor også den første jeg vil prøve at skifte... jeg melder tilbage når jeg har skiftet den

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 12-06-05 19:07

jeg har ikke siftet pakningen endnu da jeg ikke har kunne skaffe en på en søndag
men jeg var igen i dag ude og køre en tur.. jeg startede knallerten men da jeg gav fuld gas første gang hakkede den meget så jeg lindede gassen og gav så fuld igen så lød den somom den var ved at drukne og var lige ved at gå ud... jeg lindede hurtigt gassen igen.. og kørte lidt sådan hvorefter jeg gav fuld igen.. sagen er den at efter at have kørt et godt stykke tid 7 min ca. stillede jeg den i indkørslen og trykkede lidt der hvor olien har løbet ud og kørte så igen nu kørte den næsten perfekt ned af vejen jeg troede det var ligesom alle de andre gange når dne havde stået tomgang så den kørte fint til jeg slap gassen og derefter hakkede igen me nej jeg slap gasen og kørte hen af sidevejen og gav fuld den kørte stadig fint så prøvede jeg op af vejen igen stadig fint jeg kørte lidt rundt den blev ved med at køre fint... jeg ved ikke om det var pga. jeg trykkede lidt.. eller det var fordi den var blevet varm

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 12-06-05 20:37

efter overstående lod jeg den stå i en times tid, og startede den så igen den hakkede meget første gang den fik gas og var igen lige ved at gå ud,, lindede gassen og gav den fuld hakkede lidt lindede og gav fuld og den lkørte fint den er lidt meget lidt træls i optræk men hvis man linder gassen til den når topfarten med så meget gas og så giver fuld så kører den godt nok endnu hurtigere nu.. men ikke hvis man giver fuld fra start i stedet for halv så er optrækket best med halv gas kan det være fordi jeg trykkede lidt på der hvor der løb olie ud som jeg sagde i tidligere kommentar.. eller hvad er det der sker...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-06-05 21:09

Ja den må jo være utæt der.
Den klarer det ikke selv, du skal have værktøj frem.
Det er også udemærket med flydende pakning fra feks. thansen, kun et tynd lag oven på den gl. pakning, og endnu bedre på begge sider, men ikke for meget, da det så løber ind og laver måske ulykker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-06-05 17:17

hvorfor er du så sikker på at det er der den er utæt...
og er det ikke bedre med en ny pakning... men jeg kan ikke rigtigt finde rundt idet skal der ikke to på membranen en neden under og en oven på ... og er det så bare den samme man bruger altså man køber to ens .. kan nemlig ikke finde nogen sæt med to men derimod en enkel er det så bare 2 ens af dem man bruger på begge sider

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 17:57

Jeg er da heller ikke så sikker, det er intet i verdn der er sikker.
Men en mekaniker vil også bare skille ad for at finde fejlen, der er intet andet at gøre.
Ja du skal købe 2, det er lige godt om du bruger flydende eller ny pakning.
Der er også 2 i sættet til det store pakningssæt:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=496879004&n=903434458&pn=282575725
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-06-05 18:16

ja ok... men de steder hvor de kun sælger en enkelt skal man så bare købe to ens oder was?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 19:38

Jeps.
Eller køb hele sættet, så har du jo også bund og top og udst.pakning + sidedækselpakning.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=496879004&n=903434458&pn=282575725
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-06-05 20:30

ja jeg køber ski bare hele sættet men jeg starter lige med at skifte membrans pakningerne hvis problemet så er løst ser jeg ingen gund til at skifte resten men de er da gode at have hvis man en gang skulle få brug for dem.. og hvis det med membranen ikke skulle virke kunne jeg jo også få brug for dem

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 15-06-05 22:44

jeg har i dag "skiftet" pakningerne på membranen men jeg opdagede at der slet ikke var pakninger i hverken over eller under
efter at have sat dem i startede jeg selvfølgelig knallerten og kørte, den kørte perfekt igen ingen problemer der
og efter noget tid da den var kold trækkede jeg den ud og startede den på vejen og lag af sted med fuld gas fra start så tog den ved med det samme hvorimod den inden jeg skiftede pakningerne hakede helt vildt og gik næsten ud.. men inden der overhovede opstod nogle problemer men stadig uden pakninge altså da jeg ikke troede at der var nogle problemer der kørte den lidt over 20 og hakkede lidt og tog så ved og kørte perfekt det hak fra start var det pga. af maglende pakninger også dengang....? men nu hvor der er pakninge i tar den fint ved fra start og kører også pænt hurtigt men den kan finde på at hakke lidt det første stykke tid man kører ca. 15 sek. hvor den hellere ikke kører helt så hurtigt som når den er varm og jeg syntes stadig også at den tar lidt mere ved i optræk hvis man linder gassen lidt hvad skyldes det? er det meget normalt.. at den opfører sig sådan når den er kold hvis ja.. hvorfor gav den så det ryk efter ca. 5 sek hvorefter den kørte perfekt før i tiden altså inde problemerne opstod.. altså det tog meget kortere tid dengang før den var varm end nu.. men der er helt sikkert stor forskel på nu og inden jeg skiftede pakningerne både i optræk og topfart samt når den er kold.. men jeg kunne bedre lide det før i tiden da det tog kortere tid før den var helt klar...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-05 00:19

Da en torsk har haft skildt den ad førhen, så ved man jo ikke hvad der ellers mangler, af pakninger mm.
Men det er klart at uden pakninger ved membranhuset, så har den taget falsk luft ind der, og kørt med en tyndere blanding, der godt kunne have resulteret i en stempelsætning, men godt det ikke skete.
Med al vores snak frem og tilbage kunne jeg næsten udelukke alt andet, end utæthed og med størst sandsynlighed ved membranhuset, det var der så også!
Men nu hvor den er tæt, vil jeg tro den skal have en dyse 78, prøv lige det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-06-05 11:44

jamen det kan jeg altså ikke forstå at den skal have større dyse når den kører helt perfekt når den er varm.. og i dag da den var helt kold og havde stået natten ovre gik jeg ud og startede den og lag afsted med fuld gas den hakkede meget og gik næsten ud.. derefter kørte den ikke flydende altså den hakkede de næste 15 sek dog kun med fuld gas hvorefter den kørte perfekt... men var det ikke meget normalt som den kørte før i tiden hvor den kørte lidt over 20 km/t og så tog ved og kørte perfekt derefter... og hvordan kan det være at den ikke gør sådan igen nu hvor den er tæt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-05 16:04

Faktisk er der ingen motor der kan lide og har godt af at få fuld gas lige fra start, hvor de er kolde, det giver et enormt slid. Selv en splinter ny scooter sætter ud, og vil ikke tage fuld gas, før der er gået nogle sekunder og der er kommet mere varme på motoren.
Men hvad fejlen er, er svær at sige, derfor er du nød til at foretage nogle test.
Prøv at slå tændrørets elektrode tættere, for at se om det er en tændingsfejl, hjælper det ikke, så bøj elektroden tilbage.
Prøv at fjern luftfilteret og test.
Prøv at læg en grov klud omkring luftfilteret.
De sidste 2 test skal fortælle om fejlen er henholdsvis for meget benzin eller for lidt.
Du er simpelthen nødt til at lave disse test før vi kan komme videre, men som sagt før man kan jo ikke vide om også bundpakningen mangler eller noget helt andet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-06-05 16:09

hmm hvordan vil du have at jeg skal lave alle de tests det er jo kun når den er helt kold at den opfører sig sådan.. skal jeg så lave en test og vente en halv dag og lave næste test.. eller hvordan og hvorledes

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-05 16:50

Jeps, men nu er den vel ikke 1/2 dag om at blive kold, men nok 1,5 time.
Der er desværre ikke andet at gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-06-05 17:19

ok helt i orden... jeg melder tilbage efter hvert forsøg

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-06-05 22:38

når du siger at jeg skal prøve at fjerne luftfilteret, mener du så at jeg skalle tage helle luftfilterkassen af eller bare pille filteret ud af kassen og så sætte kassen på uden filter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-05 22:45

Ja bare skumgummiet ud, og evnt. låg på igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-06-05 13:10

nu har jeg haft luftfilterelementet ude og prøvet...
da den var kold startede jeg den og lag ud med fuld gas den hakkede meget gik næsten ud jeg lindede gassen og prøvede fuld igen og jeg mener det også skete en tredje gang derefter gav jeg fuld igen ig den kørte men den hakkede stadig meget .. mere end med filteret og den kørte også meget langsomt .. langsomere end med filteret .. og jeg tror at dne kørte sådan i længere tid en med filteret på!!

det du snakker om med at ligge en grov klud over .. er det også over en af siderne af elementet og så på med låget

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-06-05 13:12

glemte lige at sige at da den blev varm kørte den præcis som med filteret i

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-05 17:08

Ja det også over en af siderne af elementet og så på med låget.

Men da testen allerede nu viser at den ikke kan lide at køre uden luftfiler, så skal den absolut køre bedre med en klud over, men det er svært at ramme det rigtige stof, der måske skal give 10% mere modstand på luften.
Men allerede nu kan man jo sige at sidste test ikke er nødvendig, da den mangler benzin.
Så problemet løses med en størrer dyse, da hakkeriet kommer af mangel på benzin.
MEN selvom en størrer dyse løser problemet, og du så er godt kørende, så tror jeg inderst inde at der er falsk luft under cylinderen (Pakningen). Så du har 2 muligheder:
1. Af med cylinderen og se efter den pakning (Det er den bedste løsning, og giver også bedst trækkraft og topfart)
2. Sætte størrer dyse i, og så leve med det
VH Palle Hansen
NB: Grunden til jeg tror at fejlen er under cylinderen, er at den før har været samlet forkert, og desuden at en 76 dyse som du kører med nu, plejer at være rigelig stor til en lovlig cylinder.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-06-05 18:18

hmm ok.. men tar scooteren nogen skade af at den får falsk luft nogen steder..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-05 19:16

Nææ, ikke hvis den ellers får en størrer strålespids.
Hvis den ikke får størrer strålespids, og jo så kører med for tynd blanding, så køler benzinen ikke nok, og der er riciko for stempelsætning, og tændrør/stempel kan brænde i stykker, men sandsynligheden er ikke så stor når den har kørt en del tid med det allerede, og du har enda kørt med endnu tyndere blanding, dengang membranhuset var utæt.
Men jeg er da ikke hundrede % sikker på den er utæt, men til gængæld sikker på den mangler benzin når den har det hakkeri. At hakkeriet skyldes mangel på benzin er der ingen tvivl om, men om det er utæthed, eller bare for lille strålespids er svært at sige.
Ja det er lidt af en gentagelse, men prøv også at se på om tændrørets elektrode ser hvid ud, og måske endda er der smeltet små dråber af elektroden, så mangler den alvorligt benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-06-05 19:39

tændrøret er fint brunt altså efter at den har kørt som varm...
men jeg tror jeg vil prøve at pille cyllen af og skifte alle pakninger i den samt den til sidedækslet og udstødnings pakning da jeg jo aligevel fik dem med i sættet hvis det ikke hjælper smækker jeg bare en dyse 78 i for jeg vil ikke til at pille variator osv. af for at skifte simmeringe.. og som du jo siger så er det ikke sikkert at den er utæt så jeg skifter ikke simmeringe da jeg syntes det er til for stort besvær til at det måske ikke gør nogen forskel men jeg skifter da lige alle dem jeg fik med i sættet... lyder det ikke meget fornuftigt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-05 19:49

Joo, hvis du lader være at knække stempelringe, så er det meget fornuftig.
Sidedækselpakning er nu ligemeget, da der jo ikke er olie eller lignende, så om den er hel tæt er ligemeget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-06-05 22:13

jeg har lige været ude og gøre klar til at skifte pakningerne på cylinderen så den nu står således:
http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0025.JPG

og jeg bliver lige nød til at spørge af nysgerrighed.. jeg ved at der sidder en simmering på ydersiden af hvert kruptaphus men hvor sidder de andre hvor sidder de??? og hvad med transmissionspakningen hvor sidder den ?? og hvad med den som jeg har markeret på følgende billede: http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/42.jpg og er der andre pakninger end dem jeg har nævnt...

og endnu et spørgsmål lyder således: er der alle disse pakninger jeg nemt kan tjekke udover dem i cyllen som den stor nu altså uden at lave nogen større indgreb... kan man f.eks skrue blæserhjulet af som jeg markert og så kunne se simmeringen på krmtaphuset eller skal der mere af for man kan se den.. er der evt. andre lettere indgreb der gør at jeg kan tjekke nogle pakninger nu jeg er i gang

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 00:20

Den du har markeret tror jeg er beregnet ind til bagtøjet, hvis man vil sætte en anden gearing der ind, så den får du ikke brug for. Man kan vel kalde den for: transmissionspakningen.
Hvis du tager blæserhjulet af, og også varioen lige indenfor kan du se ind på den ene simmerring som sidder på krumtapakselen.
Næe der er vel ikke flere simmerringe andet end dem i bagtøjet for at bagtøjsolien ikke kan løbe ud i bremsen og en for olien ikke løber ud i koblingen.
Nu du er der inde skal du se efter at der ikke kommer oliefilm ud fra krumtapsakselen, fjerne støv som remmen har sendt ud på dækselet mm, se efter remmen ikke er for slidt, give en oliedråbe på alle dækselskruer og lidt olie på kickstarterakselen og halvcirkelhjul og dets bøsning.
Se efter at rullerne ikke er for slidt evnt. veje dem, tørre huset hvor ruller kører af for støv/fedt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 11:37

hmm det er ikke det blæserhjul jeg snakker om men det i den anden side der blæser på cyllen altså den side hvor svinghjulet sidder.. så er det jeg spørger om man kan se simmeringen ved bare at skrue selvhjulet af eller om man skal til at pille hele svinghjulet af...?
jeg vil ikke til at pille hele variatoren af da jeg jo syntes det er til for stort besvær til at simmeringen måske er fin nok.!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 12:57

Nej du kan ikke se simmerringen før blæserhjul og svinghjul og tændingsbagpladen er fjernet helt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 13:08

ok...
jeg har nu pillet cyllen af og ja.. der er kun en halv bundpakning som er hel råden.... der er jeg i gang med at rykke af den er nærmest rådnet fast
og jeg tror slet ikke at der er nogen toppakning med mindre det bare er den ring som jeg markeret her: http://martinslab.users.whitehat.dk/Billeder/IMAG0026.JPG

kan du se ud fra billedet om der er nogen toppakning på...
og den nederste stempel ring er halvmånet formet i begge ender hvor den ander bare er skrå er det meget normalt eller er det to forskellige stempelringe og har det nogen betydning... og jeg skal lige spørge for at være sikker .. når jeg sætter det hele sammen igen er det så lige meget hvor knoppen på stemplet sidder imellem hullet eller skal den side i en bestemt side??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 13:37

Jeg syntes ikke din model skal have nogen ring som pakning, så hvis den kan fjernes så læg din nye pakning på.
Det kan også være det bare er et fast styr, men derfor skal der stadig være en ordentlig pakning.
Se nu også efter at dit tændrør har den rigtige længde, så det kun lige når i plan med topstykkets gevind, se også efter gevindet on det ser pænt ud.
Husk at tilspænd topmøtrikkerne over kryds så det kommer til at ligge helt til uden at vippe, smør også møtrikker/eller gevindene med en dråbe olie.
Se efter alvorlige ridser på stempel og cylindervæg.
Smør stempel ringe i 2 taktsolie når du monterer, og fremfor alt HOLD RINGENE INDE når du monterer cylinderen henover stempelet, ellers knækker de.
Knoppen på stempelet har nok noget med skyllekanaler/udstødning at gøre, og er ikke ligemeget, men det skal nok sidde som det sad, men prøv at se efter pilen:
Se også efter at pilen ovenpå stempelet peger nedad mod udstødningen, du skal nok pudse forsigtigt soden væk for at se pilen, som nok ikke er særlig tydelig.
Hvis du har stempelet af (Det behøver du jo ikke) så vær 100% sikker på at krydspindens låseringe er rigtig på, du behøver jo kun tage den ene af og så skubbe krydspinden den vej ud ved afmontering af stempel.
Jeg tror nu at stempelringene skal være ens, men hvis den lille pind i stempelet ikke sidder lige i sporet, skal enden være halvmåneformet.
Men den tidligere ejer har nok udskiftet en stempelring da han sikker har knækket en.
Sørg for at der ikke sidder pakning der ikke er kommet væk feks. tæt ved støtteboltene, da det forhøjer pakningen der og den så ikke bliver tæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 14:09

siger du at jeg skal pille ringen af topstykket eller at jeg bare skal sætte pakningen over der er nemlig lavet en bue ind i pakningen som passer med ringen kan gp ind så tror du ikke ringen skal blive sidden med pakningen over...og behøver jeg at smøre ringene i olie... og med den knop mener jeg den lille pind i stemplet skal den bare sidde i mellem hullet eller skal den sidde i en bestemt side... og jeg forstår ikke helt det du siger med det halvmånet .. men pinden sidder ikke lige i sporet den sidder i toppen ved begge to og algevel er den ene halvmånet og den anden skrå men tror du at det har nogen betydning... da jegt var ved at sætte bundpakningen i knækkede den over i det ene hjørne ved hullet men har det noget at sige... og man skla vel skrue den ene møtrik af der sidder i venstre hjørne på pind bolten før man montere pakningen og derefter skrue den på igen??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 14:30

Med hensyn til ringen på topstykket, så må den godt blive siddende, hvis det ikke er den der klemmes først, det skal jo være pakningen der giver sig, at ringen så tilsidst sørger for at pakningen ikke klemmes fuldstændig flad, gør ingen ting.
Nææ du behøver ikke at smøre ringene, men så skal der være lidt olie helt i bunden indvendig i cylinderen, det er simpelthen for at det er lettere at montere cylinderen nedover stempelet, og undgå at ringene knækker. Olietypen er ikke vigtig.
Hvis du med knop mener krydspinden der går på tværs i stempelet, er det ligegyligt hvad vej den stikkes ind, og hvordan den vender.
Put du bare begge stempelringe på, men den der ender i en halvmåne udskæring, skal jo vende sådan at den passer med den lille stift, ellers kan den jo ikke gå helt sammen.
Pakningen skal jo være hel, så den tætner for trykket indvendig fra i cylinderen, så hvis det kun er rundt om en af de 4 støttebolte den er knækket, så gør det intet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 15:29

jeg skal lige vide hvad jeg gør ved den den der sidder på den ene pindbolten det ligner lidt en møtrik der er skruet uden på nede i bunden af pindbolten. og der er også lavet et større hul i cyllen dertil så den passer men skal den af før man kan sætte pakningen på hvis den da overhovedet kan tages af eller skal man bare presse pakningen ned over...

jeg skal også lige være 100 % sikker på det der toppaknings halløj... hvis jeg kan pille den ring op hvilket jeg tror jeg kan er det så bedst uden den eller med den.. og hvis jeg piller den ud skal buningen i toppakningen så vende ned i der hvor ringen sad for der er en buning ind i toppakningen og jeg har forstået at hvis jeg beholder ringen i skal pakningen på så ringen ligger inde i buningen men hvad så hvis jeg piller ringen ud skal buningen så ligge ned i hulltet hvor ringen lå

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 18:25

Med hensyn til den møtrik der nede på pinbolten, så må det være noget uorginalt, men det er nok ikke godt at røre det, så klip pakningen væk dernede, men så den stadig er tæt ind til cylinderen, altså igen: Det betyder ikke noget om pakningen går rundt om pinbolten, så klip det helt væk, men der sker formodentlig heller ikke noget ved at lade være at klippe, hvis der er plads nok til pakningen, og den ikke trækkes i stykker.

Mon ikke det er en stålring der bruges til de vandkølede motorer der er lagt ovenpå:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=500430907&n=1393923324&pn=1393933585
Jeg vil tro den ring roligt kan fjernes, den laver nok ikke noget fornuftigt på en luftkølet motor, måske bliver kompressionen endda dårligere? Men du skal jo være sikker på at stempelet ikke slår imod topstykket når ringen er fjernet.
Hvad vej pakningen vender er ligemeget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 18:57

tror det at det vil skade noget at lade den ligge i

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 18:59

hmm den ligger jo nede i en bue ned i topstykket det ser nu ud til at den er beregn der til .. du tror ikke det gør nogen skade at lade den ligge og så sætte pakningen over

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 19:29

Nææ, jeg tror ikke den gør skade.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 19:35

jeg har nu pillet ringen ud.. den er lavet af gummi ændre det noget eller mener du stadig bare jeg skal lade den blive ude...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 19:52

Ja det syntes jeg ændrer en hel del, for så tror jeg din cylinder er en uorginal, måske en tunmodel, og de kører tit kun med en gummiring. Mærkeligt det lignede en stålring på dit billede.
Rens rillerne godt og hvis gummi-ringen er hel, så sæt den i igen, og nøjes kun med den, ALTSÅ ikke isæt den nye toppakning.
Prøv at mål om den indvendige diameter på cylinderen er 40mm for en orginal har:
Boring x slag 40 x 39,2 mm

Nu du er ved det, så skal du kontrollere dit rulleleje (Det skal være helt rent)
Når du har sat stempelet på, du må godt kunne rykke stempelet lidt til siden, men ikke kunne give sig så meget som et kussehår op og ned, for så SKAL du have nyt rulleleje.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 20:23

cylinderen skulle gerne være original ... ham jeg købte maskinen af sagde at det var en original fra en neos.. !! men jeg sætter gummiringen tilbage i og samler det hele og prøver

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 18-06-05 22:59

jeg har målt at cyllen godt nok er 4 cm/ 40 mm så det er ikke en tun om den så er original er en anden sag.. men kunne det ikke tænkes at det bare var topstykket der var uorginalt, da jeg så at der var graveret en lille sol med øjne på indersiden af topstykket??

jeg har samlet det hele igen med kun den lille ring som toppakning (jeg gik ud fra at det er ligemeget hvordan den vender ikke sandt??) men jeg glemte desværre at sætte hele luftsfilter kassen på og sådan kørte jeg til at den var varm og satte derefter kassen på med filter og jeg syntes da at den kører lidt bedre end inden jeg skiftede bundpakning men jeg har jo desværre ikke haft chancen for at se om problemet er løst altså når den er kold men det vil jeg da undersøge i morgen... og det er helt sikkert at der ikke skal andet end den lille gummiring i som pakning??? og behøver det værre en tun cylinder for at den kan have ringen som pakning eller kan den godt være lovlig bare uoriginal???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-05 23:16

Nej så er det nok ikke en tuncylinder, men så burde der stå på cylinderen et TUM nummer:
3XY-00 49 Neo
3kj-10 49 ccm Jog
Hvis der ikke står et tum-nummer så betragter politiet den som ulovlig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-06-05 11:40

tja så er den nok ikke original!!
og er det ikke ligmeget hvordan gummiringen vender i topstykket?
og er du sikker på at der bare skal være den ring som toppakning, og at den enten ikke skal pilles ud og så den anden pakning i eller at ringen skal blive i og så den anden over?
og den kan vel godt være en std cylle selvom den kun har en ring som pakning, den behøver vel ikke være tun, bare uorginal??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-05 14:20

tja så er den nok ikke original!! Nææ
og er det ikke ligmeget hvordan gummiringen vender i topstykket? Jo
og er du sikker på at der bare skal være den ring som toppakning, og at den enten ikke skal pilles ud og så den anden pakning i eller at ringen skal blive i og så den anden over? Nej kun en af delene, og denne cyl/topst. er jo nok født sådan.
og den kan vel godt være en std cylle selvom den kun har en ring som pakning, den behøver vel ikke være tun, bare uorginal?? Jeps
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-06-05 14:30

jeg har prøvet scooteren her til morgen.. jeg startede den og lag afsted med fuldgas fra start den kørte perfekt op til 15 km/t hvor den gav 3 små hak derefter syntes jeg den var lidt sløv i det det næste lille stykke men derefter var den helt varm og kører bedre end nogensinde!!! med hensyn til når den er kold så tror jeg ikke at der er flere utætheder tror du?? og jeg vil hellere ikke til at tjekke simmeringene den dyse jeg har nu er en 72 der er slebet op til et sted mellem 76 og 77 tror jeg skal prøve den 78 som du tidligere har nævnt??

et lille sidespørgsmål: hvis man køber et cylinder kit med topstykke der har toppakning altså en rigtig toppakning kan man så godt købe et nyt topstykke der anvender o rings pakning altså kan den type pakning anvendes på en cylinder der er født med alm. toppakning

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-06-05 14:31

glemte lige at nævne til overstående at der overhovedet ikke var noget med at den var ved at gå ud eller lignende da jeg lag af sted med fuld gas hvor den var kold

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-05 16:41

Hvis den kører godt med den opslebne dyse, så lad det være godt med det, du har brugt nok tid på reparationer, og nu skal du ud at nyde det gode vejr.
Hvis man køber nyt tunsæt, så bør man købe det topstykke der følger med da det har højere kompression, men der er sikkert intet i vejen for at bruge det du har nu til både alm og tuncylinder, så altså ja du kan godt blande dem, men du kan ikke være sikker på at kompressionen er perfekt, så jeg ville ikke gøre det.
VH Palle Hansen
NB: Tillykke med en mere stabil motor.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-06-05 17:03

skal det forstås som at den opfører sig meget normalt når den er kold nu eller hvad??
og jeg har en dyse 78 til at ligge så det er ikke noge problem hvis du mener at det ville blive endnu bedre med den!!
og det er da ligefør jeg syntes det var bedre inden at nogle af alle de problemer opstod altså dengang den kørte langsomt et lille stykke og så gav rykket og kørte fint.. nu hakker den jo tre gang og kører lidt sløvt i det et lille stykke og så kører perf.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 19-06-05 17:17

(se overstående besked først!)
jeg har lige været ude og prøve scooteren igen her nu...
og hvis den virkelig var kold så er det fantastisk.. men det må den jo næsten have været for sidst jeg kørte var klokken 12:00 men jeg startede den lag afsted med fuld gas den var godt nok lidt sløv i det men det var meget lidt men ingen hak eller noget som helst det er jo bedre end nogensinde osse den overnævnte med at den kørte lidt over 20 et lille stykke og så gav et ryk og kørte fint men det her overgår alt..... men tror du det ville blive endu bedre med en dyse 78 hvis det da kan blive bedre... jeg venter lige til i morgen hvor den har stået natten over hvis den igen går som nu så er problemet vel løst? og hvis den overfører sig lige sådan i morgen tidlig kan jeg så regne med at der ikke er flere utætheder??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-05 19:17

Jeg tror ikke der er flere utætheder, og hvorfor skulle den da ikke opføre sig godt også i morgen.
Om det vil blive bedre med en 78, måske, måske ikke. Måske skal den endda være mindre end den du har nu, men jeg tror ikke du kommer ret meget mere tæt på det perfekte end du allerede er nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 12:24

hej igen... jeg har lige været ude og teste "dyret" .. startede den og lag afsted med fuldgas den tog fint ved og kom op i fart og jeg vil ikke sige den hakkede det var i hvert meget meget lidt sådan nogle små ryk derefter var den lidt sløv det første lille stykke hvorefter den var varm og kørter perfekt.
jeg tror jeg her en af dagene vil ekperimentere lidt med dyserne jeg prøver at smække den dyse 78 i hvis det enten ikke ændre noget eller det bliver værre så smækker jeg bare den slevne tilbage i

men inden jeg lukker spørgsmålet er der lige 3 ting jeg lige skal have helt på plads:

1. sådan som den nu opfører sig når den er kold er det, det optimale altså er det sådan en scooter skal opfører sig når den er kold?

2. sådan som den opførede sig inden noget af alt det her skete, dengang den kørte og ligesom ikke ville kom ordentligt i gang og kørte lidt over 20 og så pludselig gav et ryk og kørte fint derefter var det også fordi den fik falsk luft?

3. vil du kunne tro at der er flere utætheder nogen steder når den kører så fint både når den er kold og når den er varm??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-05 15:24

1. Tja, både ja og nej. Rigtig mange, selv helt nye, kan ikke tage fuld gas, når de er kolde, og jeg har hørt mekanikerne stå og sige til kunderne med helt nye maskiner at det må de vænne sig til, og lade motoren køre lidt.
Det skyldes i de fleste tilfælde efter min mening at dysen er et nummer for lille da fabrikkerne jo skal bevise de kan køre langt på literen.
På den anden side har jeg da også oplevet de knallerter som når de havde den perfekte dyse, kunne køre fuld-gas fra start. Og andre som ikke havde problemet, så havde for stor dyse, de begyndte så at 4-takte når de nåede tophastigheden, og dermed manglede de sidste km i topfart. De trækker så godt op ad bakke, men løber ikke så stærkt henad og nedad.
2. Ja, det var kun derfor.
3. Nej den er tæt nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 15:34

jeg troede at sådan som den opførte sig inden alt det opsod var mere normalt end den opfører sig nu men det er ikke sandt eller hvad??

og med hensyn til om den er tæt nu så kan der vel altid være mindre utætheder som ikke rigtig gør noget men jeg kan godt regne med at der ikke ligefrem mangler nogle pakninger nu eller hvad?? f.eks manglende simmeringe??

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 15:38

og glemte lige at nævne med det du siger med at nogen ikke har problemet men ikke kunne køre topfart osv. min har jo kun lidt problemet og kører fint topfart så der er vel meget fin balance ikke sandt?? så jeg tror jeg dropper det der ekperimentering med dyser og bare beholder den jeg har nu

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 410 point
Dato : 20-06-05 16:51

Den opfører sig normalt nu
Jeg tror ikke der er mindre utætheder, og i hvertfald mangler der ikke simmerringe, så kunne den overhovedet ikke starte og køre, men selvfølgelig kan de være slidt lidt, som så vil give en lille utæthed, men åbenbar ikke noget der betyder noget.
Jeg syntes også du skal være tilfreds nu.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 18:19

Tak for svaret pallebhansen. jeg smækkede lige 70 ekstra point oven i, dem syntes jeg at du har fortjent pga. du gad at bruge så megen af din tid på af hjælpe mig igennem det her problem, tusinde tak for hjælpen "endnu en gang"

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 18:28

ahh nu glemte jeg lige at spørge... hvordan kan det være at nu jeg har skiftet alle pakninger at den ikke opfører sig som allerførst altså inden jeg skftede nogen pakninger dengang den kørte lidt over 20 og så tog ved, min teori lyder at bundpakning hele tiden har været lidt utæt altså så den opførte sig sådan at den kørte lidt over 20 og så tog ved og så efter de burnere blev den mere utæt og så skiftede jeg pakningerne i membranen også blev det lidt bedre og så skiftede jeg bundpakning så den slet ikke var utæt mere og så kører den helt fint kunne det være korrekt??

det er skønt det endeligt er blevet ordnet den har altid værer sådan når den var kold i den tid jeg har haft altså sådan lidt over 20 og tage ved , jeg troede det var normalt!!

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 18:31

en lille tilføjelse til min teori:
altså så efter de burnere blev den mere utæt så den begyndte at opfører sig værre og hakke når den var varm og derefter skifte jeg pakninger....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-05 19:26

Ja du har fuldstændig ret i begge indlæg.
Begge steder har den været utæt, men det mærkedes ikke så meget når den kom op på flere omdrejninger.
Burnerne gjorde den mere utæt i bundpakningen, men membranpakningen har været slem hele tiden.
Forøvrig er det den maskine der kan komme til at køre allerstærkest, med stort tunsæt, det skyldes også at den er lille og let. Men det er ikke noget man skal gøre på en gl. Jog, for så skal den have den store tur med ny krumtap mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 20:37

så det vil sige at hvis jeg bare havde skiftet bundpakning og ladet membranen være så ville den blive ligesom før i tiden med at den kørte det der over 20 og så gav rykket eller måske bedre da bundpakning kunne have været lidt utæt dengang osse??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-05 20:48

Tja, det er jo ikke til at sige hvormeget og præsis hvornår den blev mere utæt.
Men hvis du mangler lidt bedre acceleration, kan det jo nok hjælpe at gå lidt ned i rullevægt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 23:05

men vi er enige om at den var utæt i forvejen og så blev den mere utæt efter de burnere så den også begyndte at køre trælst når den var varm??

og vi ved da nok nogelunde hvornår den blev mere utæt det var efter de burnere??

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-06-05 23:49

og nej vi ved ikke hvor meget den var utæt det er derfor jeg siger at det nok ville blive lidt bedre end dengang da den måske var utæt ved bundpakningen dengang os... men lad mig prøve at spørge på en anden måde: da den blev underlig hvis jeg så lod membranpakningerne være og så gjorde bundpakningen præcis lige så tæt som den var før alt dette opstod dengang med de 20 km/t og så rykket (ved godt at det ikke kan lade sig gøre) så ville den vel opføre lige sådan som dengang med de 20 km/t og så rykket når den var kold

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-05 00:19

Ja det tror jeg du kan have ret i. Fordi burnerne gjorde cylinderen meget varm, så den udvidede sig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-06-05 12:39

er det alle tre ting du mener jeg kan have ret i??

1. men vi er enige om at den var utæt i forvejen og så blev den mere utæt efter de burnere så den også begyndte at køre trælst når den var varm??

2. og vi ved da nok nogelunde hvornår den blev mere utæt det var efter de burnere??

3. og nej vi ved ikke hvor meget den var utæt det er derfor jeg siger at det nok ville blive lidt bedre end dengang da den måske var utæt ved bundpakningen dengang os... men lad mig prøve at spørge på en anden måde: da den blev underlig hvis jeg så lod membranpakningerne være og så gjorde bundpakningen præcis lige så tæt som den var før alt dette opstod dengang med de 20 km/t og så rykket (ved godt at det ikke kan lade sig gøre) så ville den vel opføre lige sådan som dengang med de 20 km/t og så rykket når den var kold

Ved godt du ikke får points ud af det her da du allerede har fået dem men håber du lige gider at hjælpe mig gennem det sidste her.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-05 18:40

Det er jo kun hvad vi kan gætte og kan aldig være andet et gætværk.
1. Ja
2. Ja
3. Måske, Men jeg tror rykket der kom efter de 20 nok skyldes at cylinderen udvidede sig af varmen og så blev mere tæt, og så tog ved (Altså pludselig trak godt)
Har du nu prøvet fuld gas nedad bakke, for at se om den ligesom holder lidt igen, hvis den gør det, så er dysen lidt for stor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-06-05 19:30

ja jeg har prøvet fuld gas ned af bakkke og den holder ikke igen så det er fint

jeg er kommet til at tænke på at i en periode inden problemerne opstod så var det somom at når jeg havde lavet en burnere og derefter kørte afsted igen med fuldgas så ville den ikke rigtigt komme igang den kørte meget langsomt indtil man havde kørte et stykke så kørte den småt godt igen.. kunne det tænkes at det var pga. at det du siger med at cyllen udvider sig ved burnere så den har blevet utæt og så efter den har fået lov at køre normalt igen så har cyllen faldet stille på plade igen så det blev bedre??

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-06-05 19:36

og der ved 3. kunne det ikke tænkes at den utæthed der var ved cyllen på det tidspunk gjorde at den lige skulle igang før den kunne forbrænde den blanding med det falske luft fra bundpakningen ordentligt??... hvis ja så ville den jo også blive sådan igen hvis jeg lavede bundpakningen præcis lige så tæt som dengang igen.. ikke sandt??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-05 22:07

Det kan nærmere tænkes at rullerne blev varme og lavede spor i varioen, så de ikke lige ville slippe, så den ikke kunne komme op i fart efter de burnere.
Når cylinderen blev normalt varm, så blev den mere tæt, men den olie der var i benzinen kunne også stå og tætne lidt, når den blev kold.
Den vil alle dage køre bedst med helt tætte pakninger, hæ hæ, det er klart at man ikke kan få en knallert til at køre bedre med utætheder, og du ricikerer en stempelsætning med ødelagt stempel hvis du har utætheder, og det kommer som et lyn fra en klar himmel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-06-05 22:45

før mente du ikke at det var fordi at cyllen blev varm og derved mere tæt at den pludselig tog ved og nu skriver du "Når cylinderen blev normalt varm, så blev den mere tæt," og hvis olien i benzinene gjorde den tæt da den var kold hvorfor var den så utæt når jeg startede den kold altså så den kørte lidt over 20 og tog ved??
og det er ikke for at jeg vil lave pakningerne ligesom dengang det er bare for at jeg vil kunne forstå det, men jeg kan regne ud at hvis du siger at det var utætheden på cyllen der gjorde at den kørte lidt over 20 og så gav rykket så ville den opfører sig sådan igen hvis jeg lavede pakningen præcis ligeså tæt som dengang

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-06-05 23:14

jeg undskylder mange gange.. jeg havde læst forkert tidligere du ahr hele tiden sagt at det var fordi cyllen udvidede sig så den blev mere tæt.. så glem stykket "før mente du ikke at det var fordi at cyllen blev varm og derved mere tæt at den pludselig tog ved og nu skriver du "Når cylinderen blev normalt varm, så blev den mere tæt,"

men jeg er stadig ikke helt med på det sidste stykke: hvis olien i benzinene gjorde den tæt da den var kold hvorfor var den så utæt når jeg startede den kold altså så den kørte lidt over 20 og tog ved??
og det er ikke for at jeg vil lave pakningerne ligesom dengang det er bare for at jeg vil kunne forstå det, men jeg kan regne ud at hvis du siger at det var utætheden på cyllen der gjorde at den kørte lidt over 20 og så gav rykket så ville den opfører sig sådan igen hvis jeg lavede pakningen præcis ligeså tæt som dengang

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-05 00:41

Jeg forstår godt du vil forstå det, men da jeg ikke selv har kørt på den, før og efter, så er det jo andenhåndsviden jeg har. Og det med den først tog ved og gav ryk over 20, er jo også et vidt begreb. Jeg tror at hvis en knallert kører dårligt op til de 20, og så ellers begynder at køre mere normalt (Selvom det ikke er så godt som nu) så vil du opleve at rykket er fandens godt, selvom det ikke er så godt, men kun fordi det er rigtig skidt under de 20
Kan du følge mig?
Men jeg ser ikke noget unormalt ved at den først tog ved efter de 20, fordi:
1. Cylinderen når at blive lidt varm, udvider sig, og bliver "mere tæt"
2. Det er en simpel logisk naturvidenskab, at hvis du blæse (Ud/ind af et lille hul) og gør det tilstrækkelig hurtigt (Måske 3000 gange/minut) Så når der ikke at slippe meget ind og ud, fordi det går så hurtigt. Derfor rykkede den først rigtigt ved højere hastighed/omdrejninger.
NB: At benzinblandingen fordamper (Efter en tur) og efterlader en oliefilm som også sidder tilbage mellem utæthederne, har måske ikke så stor betydning, og er måske lidt vrøvl fra min side, for motoren var jo bedst når den var varm.
Men helt kommer vi aldrig tilbunds i "mysteriet" da der var 2 fejl med pakninger, og desuden, er fart og acceleration jo "lidt" udfra hvad du oplevede og vænnede dig til. Ligesom en der har kørt på en gl. Maxi jo ville sige at den går godt, og når han så har prøvet din, så vil han sige hans Maxi nok ikke går så godt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-06-05 12:32

ja jeg kan følge dig lige undtagen:
hvad mener du med desuden er fart og acceleration jo "lidt", mener du at det har ændret sig lidt som jeg så har vænnet mig til og så nu kan mærke at den gik dårligere før eller hvad?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 22-06-05 13:22

og med hensyn til det der jeg sagde med at lave pakningen præcis lige så tæt igen.. så lad mig lige prøve igen: hvis vi går ud fra at det udelukkende var bundpakningen der blev mere utæt efter de burnere og membranpakningen var lige så slem som hele tiden.. så efter de burnere så blev bundpakningen mere utæt så den også begyndte at køre trælst når den var varm.. så det vel kun logik at hvis jeg lavede bundpakningen præcis lige så tæt som inden burnerene så ville den også opføre sig præcis som inden burnerene altså med de 20 og så rykket, eller hvad?? (og igen det er ikke for at jeg vil gøre det, det er kun for at få det her på plads)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-05 23:38

desuden er fart og acceleration jo "lidt", Med det mener jeg at når du mærkede at den tog rigtig godt ved (Fart)lige ved de 20, så var det nok en almindelig acceleration som når den går godt, og ikke specielt kraftigt, men bare helt almindeligt som når den er i orden.

Til det sidste spørgsmål: Ja det er også min opfattelse at det kun var bundpakningen der blev dårligere efter burnerne. Så ja jeg vil formode at den ville opføre sig som før burnerne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 23-06-05 15:36

Fino... så har vi fået det hele på plads, så takker jeg af: Tusinde tak for hjælpen Palle

SLUT / END OF STORY