/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan sikre jeg mig
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 04-06-05 15:11

Sagen er den at min kæreste og jeg ønsker at renovere huset.Vi er ikke gift,hun har 2 børn fra tidligere ægteskab,som ikke bor hjemme mere..
Jeg påtænker at betale en ombygning af huset(300000-500000)huset er hendes.
Hvordan sikre jeg min andel hvis vi nu går fra hinanden eller hvis et dødsfald indtræffer..
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-06-05 15:25

Ned på knæ og en ring i lommen til hendes finger. Hun er vel det værd når du vil betale for ombygning. Det er gratis og så er alle formaliteter på plads

Ellers ved jeg ikke rigtigt. En advokat kan vel hjælpe, men money money money.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-05 16:06

Det er da så mange penge, at det er værd at ofre en advokat på, også selv om i følger rådet med at gifte jer

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-06-05 16:08

Ja, Fijala har fat i noget. Du ville løse en del problemer, hvis I blev gift, men jeg synes på den anden side, at det er en rigtig skidt grund til at blive gift. Og derudover er alle dine problemer ikke løst ved et ægteskab, for hvis hun dør før dig, har du ikke ret til at sidde i uskiftet bo, idet hun jo har børn uden for ægteskabet (såkaldte særbørn), og de arver 2/3 af hendes bodel. Så der skal nok laves testamente, medmindre din samleverske har rigtigt mange penge.

Det smarteste er nok, at du får pant i huset for det beløb du bruger på renoveringen. Hvis I går fra hinanden, kan du altid sælge pantebrevet, eller hun kan betale dig det skyldte. Hvis hun dør, vil du få hvad der tilkommer dig, når der skiftes.

Det er nok også smart samtidig at oprette et testamente, da I jo arver hinanden, og det er trods alt er de fleste samlevendes ønske at arve hinanden. Samtidig kan I sikre, at gældsbrevet bortfalder ved din død, så hun ikke ender med at skylde dine arvinger pengene (jeg går ikke ud fra, at det er dit ønske). Dette kommer an på om du har børn, for har du det, er det ikke sikkert, at det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 04-06-05 16:14

Skal ikke giftes overhovedet,jensen dine ord er hvad hun selv har sagt og jeg har ingen børn eller planer om at få..
Jeg vil bare ikke ståmed hænderne i postkassen...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-06-05 16:17

Øv nu troede jeg lige at vi skulle til brullup.

RyeJensen har fat i noget af det rigtige

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-06-05 16:18

bryllup. Tastaturfejl igen (Må det være)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-06-05 16:47

Hvis du ikke vil giftes, vil det bedste formentlig være, at låne pengene til din kæreste, og at du får sikkerhed i huset for beløbet.

Du bør nok gå til en advokat, så du er sikker på, at papirerne bliver udfærdiget på en korrekt måde.