/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
min Lærke er drægtig (marsvin)
Fra : cillesmor1
Vist : 1374 gange
120 point
Dato : 03-06-05 22:50

Lærke fødte dødfødte unger for ca 5 uger siden efterhånden og er nu gravid igen .. i 4.uge tror jeg. Jeg synes ikke hun tager nok på i sin drægtighed. Det er måske bare mig der forestiller mig det helt vilde vægtforøgelse eller noget i den stil, men hvad kan jeg gøre hvis det nu er mig der har ret?
Hun får marsvinblanding med c-vitamin, marsvin kugler med c-vitamin, mælkebøtter, græs, hø, æble,gulerod, agurk og nogle gange også appelsin, nogle gange ærter. Hun går sammen med hannen men han overlader alt det gode til hende og spiser først når hun er færdig.. (galant herre). Så det er ikke fordi han æder det hele.. Hun spiser godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 23:21

Hun tager ikke nødvendigvis mere på end det ungerne fylder.
og det er slet ikke sikkert hun får så mange unger denne gang.
Men hvis hun ikke taber sig, og du kan se at maven vokser, er det sikkert i orden.
Nu er hun også kun ca 4 uger drægtig, og da der går omkring 9 -10 uger, er det slet ikke sikkert du kan se noget endnu.
Når hun skal føde er det bedst at lade hannen blive hos hende indtil hun har fået ungerne, det kan hun sikkert bedst lide, og hannen vil ikke gøre ungerne noget. men så skal du tage ham væk umiddelbart efter, da hun ellers kan parre sig kort tid efter.

mvh dova

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 03-06-05 23:23

hej dova
tror du der er mulighed for at det var kuldets størrelse sidste gang der gjorde at de var dødfødte??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 00:11

Nej, ikke umiddelbart.
Det er svært at sige hvorfor de døde, men det er vigtigt at moderen så hurtigt som muligt får bidt hinderne af ungerne så de kan trække vejret frit, måske var det der det gik galt, og især når det var første gang hun fødte.
Det kan også være hvis ungerne måske har vendt forkert så de har været for længe om at komme ud.
Men du kan jo så håbe på, at det går bedre næste gang.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 02:34

cillesmor1 - Din Lærke er en hun, og du lader hende gå sammen med en han. Marsvin er som kaniner. De boller hele tiden hvis de har mulighed for det. Også selvom hannen er søn af, far til eller bror til hunnen. Det kaldes indavl og det giver som oftest sygt afkom. Blandt de fleste dyr resulterer det i aborter. Blandt mennesker resulterer det i mere eller mindre sindsyge og/eller misdannede børn. Lærke vil blive bollet i døgndrift så længe hun går sammen med en han. Hvis de er søskende, han er hendes far, eller hun er hans mor, er der tale om indavl. Og så vil hun abbortere igen og igen. Skulle hun gennemføre en drægtighed, vil ungerne formentligt være stærkt handicappede eller sindssyge.

Hvad er det du vil? Vil du avle marsvin? Så sørg for at have hanner og hunner der ikke er i familie. Hold dem adskilt og lad dem KUN mødes når de skal parres. Og sørg for at familemedlemmer IKKE parrer sig med hinanden, for det kan de ikke selv styre. LÆR noget om avl. Og vil du IKKE avle så hav 2 hunner eller 2 hanner. Det er squ synd for Lærke at hun skal voldtages i døgndrift, selv imens hun er drægtig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 02:45

Slap da af for f....... arne.jakobsen

Eller tag og lær noget om marsvin.

Det var da et gevaldigt møgfald at smide i hovedet på en spørger som du ikke engang kender alderen på.
Fy for f......

Du aner ikke en disse om marsvinene er i familie, og det er faktisk normalt at man har dem til at gå sammen han og hun, tilfældigvis er det en dyreart hvor man helst ikke har to af samme køn til at gå sammen da de vil slås, hvorimod han og hun er tydeligvis glade for hinandens selskab.
og der tænker man ikke kun perverse tanker som marsvinevoldtægt og bolle i døgndrift. For nu er det jo sådan med dyr, at de kun parrer sig på visse tidspunkter og ikke tænker på bolle eller voldtagt i mellemtiden.

Man kunne sgu efterhånden få den tanke, at du selv er et uheldigt resultat af indavl med den syge hjerne du fiser rundt med

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 02:47

Ude i naturen, f.eks. i en elefantflok bliver de unge hanner udstødt af flokken når de begynder at blive brunstige. Netop for at udgå indavl. Blandt ulve bliver de unge hanner (sønner) holdt i skak af deres forældre eller smidt ud af flokken. Alle dyr i naturen sørger selv for at undgå indavl. Det er kun når vi mennesker tvinger dem til at gå sammen, at de får lejlighed til at parre sig med mødre, fædre, døtre og brødre. Derfor har alle Zoo's også en aftale om at bytte dyr, og der føres journaler over dyrenes afstamning for at undgå indavl.

Et hold dødfødte unger tyder mest på indavl. Derfor: skild dem ad, så Lærke ikke længere skal udsættes for den behandling. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 02:55

Slap for fanden selv af dova. Du har squ så travl med at udtale dig om dyr at du glemmer at de ikke er mennesker. Det er jo en kendt sag at både kaniner og marsvin boller i døgndrift hvis de får lov. De har nemlig IKKE en kort periode hvert år hvor de er parringsvillige. Det er de hele tiden. Derfor bliver der tale, ikke om parring men om voldbolleri. Hvis du var lige så klog som du lader lyde, ville du vide dette. Min hjerne er IKKE syg, men din bemærkning tyder på at du er det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 03:00

Du skriver selv "men så skal du tage ham væk umiddelbart efter, da hun ellers kan parre sig kort tid efter." altså vil de bolle hele tiden.

Du skriver også "Det er svært at sige hvorfor de døde"

Gu er det ej, jeg har angivet den mest sandsynlige årsag.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 03:11

cillesmor1 - Med mindre du er 100% sikker på at dyrene ikke er i familie med hinanden, så har jeg altså ret. Er de i familie, er det næsten helt sikkert årsagen til abborten. At dova ikke vidste dette, må hun selv gøre rede for. Men hun synes jo åbenbart bedre om at skælde mig ud.

Kommentar
Fra : martens

Dato : 04-06-05 04:02

Hej med Jer

Jeg vil lige komme med en kommentar til denne debat : Marsvin opfører sig ikke som kaniner.... Kaniner boller hele tiden for at bevare tonen her ... marsvin gør det slet ikke så ofte og da kun for at replikere sig selv. Ofte forholder det sig således at marsvins første kuld er dødfødte, uvist hvorfor...
Jeg har slev haft adskillige kaniner og marsvin, så jeg ved hvad jeg taler om.

Så i denne debat har hr. Arne Jakobsen ikke ret, men jeg hælder mest til dova´s indlæg, marsvin og kaniner tænker ikke, det er en drift som sidder i rygraden...

Mennesker tænker på at bolle, vi er ikke kun interesseret i at replikere os selv, kaniner boller og æder og boller etc... marsvin boller æder æder æder æder og føder unger ... så er det sagt !

Held og lykke cillesmor1 med Lærke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 06:25

OK martens - så siger vi det, for at undgå yderligere debat. Men hvad med mine bem. om indavl? S.U:

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-06-05 06:39

martens - læs lige min kommentar kl. 03:00 Jeg har heller IKKE påstået at marsvin og kaniner tænker.

I øvrigt er ordet bolle ikke et grimt udtryk længere, det er et moderne udtryk der kendes og benyttes at ethvert barn. Har været brugt i børnefilm og sex-instruktionsbøger for småbørn. Om du kan lide det eller ej.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-05 07:08

Endnu engang viser monsteret lillearne sin afsporede syge hjerne frem.

For pokker hvor er du dog noget af det mest modbydelige, primitive, ondskabsfulde og nedladende der findes.

Kan du ikke henvende dig på en brækposefabrik og tilbyde dig. Så kunne du da i det mindste gøre nytte som et læs brækposer.

Kors jeg ville elske at vomitere i en lillearnepose LOOOL

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-06-05 08:52

Cillesmor, jeg synes du skal kigge lidt på denne side: http://www.marsvineklub.dk/

Meld dig ind og du får kvalificeret hjælp til alle dine spørgsmål.

Til ære for Hr. AJ citerer jeg lige fra Borgens bog om små kæledyr af David Taylor:

Hunnen kommer i brunst hver 16. dag og er kun modtagelig i nogle få timer. Når den er parret, bliver hunnen hurtigt uimodtagelig over for hannen. Brunsten indtræder kort efter fødslen af et kuld, og der er ingen skade sket ved at parre hunnen igen på dette tidspunkt.

Kommentar
Fra : Over_Professer_Svamp

Dato : 04-06-05 11:15

Problemet arne.jakobsen er løst med hans egen udtalelse i denne tråd
arne.jakobsen = indavl

Blandt mennesker resulterer det i mere eller mindre sindsyge
Gåden er løst
God Weekend

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 05-06-05 18:43

hej og tak for svarene .. mht hr. Arne jacobsen vil jeg sige at NEJ de er ikke i familie. Jeg er sguda ikke en eller anden lille unge og jeg HAR undersøgt hvad der er at vide om avl blandt marsvin og det jeg ikke kunne finde spørger jeg jo så om her.. og tak for de kvalificerede svar jeg fik af jer andre.. og lige en sidste ting .. marsvin voldboller ikke.. hunnen er ikke interesseret og holder hannen fra sig... og jo bolle lyder sgu ikke særlig godt og det er ikke alle børn der bruger den slags ord. Min gør feks ikke og synes det lyder grimt..

Kommentar
Fra : Ardnax

Dato : 15-06-05 21:30

Hej.. Jeg tror A.J. at du er meget lidt interesset i selve emnet, men mere i provokere. Hvis du på en eller anden måde havde en interesse i selve emnet ville du ha' skrevet parret som er det udtryk man bruger til dyr.
>Slap for fanden selv af dova. Du har squ så travl med at udtale dig om dyr at du glemmer at de ikke er mennesker.<
Det er dig der glemmer at det ikke er mennesker når du bruger udtrykket bolle. For mig lyder det underligt at snakke om at "bolle" når det er dyr. Jeg vil give Dova og de andre ret i at det ikke er det samme som med Kaniner og ulve.. samtidig med at du siger bolle. tror du også at dyr er ens.. men jeg kan forsikrer dig om at en kanin og et marsvin ikke er det samme dyr selvom de begge er gnavere.

Kommentar
Fra : Tonks24

Dato : 21-10-05 16:12

Det kan som sagt være mange ting der kan været gået galt og ikke behøves at være indavl som en vis A.J skriver.. mine marsvin har dog aldrig født døds fødte unger.. men det kan ske og skaden kan havde flere ting på sig end indavl så A.J synes du skulle styre dig lidt inden du fyre alt muligt af