/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Brun Retriever. Hvor kan jeg købe den?
Fra : Franksp
Vist : 5268 gange
100 point
Dato : 02-06-05 22:13

Jeg går på pension, til september og vil gerne anskaffe mig en hund. Jeg ønsker en Brun Retriver. Er der nogen her på KanDu, der kender en god og seriøs kennel, hvor jeg kan købe sådan en hund?

Jeg synes det er en meget smuk hund.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-05 22:46

Hej Frank.
Jeg kender ikke personligt kennelen, men hjemmesiden virker ok på mig: http://www.falkirks.dk/index-DK.htm

Det er de brune Goldens. Og de venter hvalpe i uge 21, tror jeg det var. Jeg ved ikke, om der er andre, der kender den??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-06-05 06:49

Når du taler om en brun retriever kan det være Flatcoated retriever som fåes i brun(lever) eller Labrador retriever som også fåes i brun.

Den eneste rigtigt lækre brune retriever er faktisk den brune labrador, så jeg tror det er det du mener.

Jernladyen>er findes ingen brune golden retrievere. Den er i givet fald uægte.

Hvid du går ind på labradors hvalpeside kan du se hvilke kenneler som har brune hvalpe http://www.labradorhvalpeliste.dk/ Besøg de enkelte kenneler og dan dig et indtryk af ejerne. Så kan du også høre hvornår de forventer endnu et kuld. Det kan være svært at få en brun lab, idet der er efterspørgsel på dem.

Held og lykke med det.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : piche

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-05 06:53

Hej Frank
Kennel LabMagic venter hvalpe i uge 23. Det er en lille meget seriøs kennel. Jeg har selv en dejlig tæve på 2 år derfra. Det skal siges at det er meget aktive og kærlige hunde, der nok har det bedst med at blive trænet og få opgaver, som de kan bruge energien på. Hele kuldet er muligvis reserveret, men prøv evt. at kontakte Tina Frølich 5918 6867. Der er også en hjemmeside: www.labmagic.dk

Hilsen
Flemming

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-05 06:58

Der er også en rødbrun Golden Retriever. Men det eneste sted jeg har set dem, er på den vildt berygtede kennel Hof Joy, hvor det nærmest kun kan kaldes en hundefabrik, og så endda en fabrik, der er fuldstændig ligeglad med deres varer. De sørger bare for at lyde dyrevenlige, og så tror de, at alt er i orden. Jeg har hørt den omtalt som en amerikansk Golden Retriever, og de er utrolig flotte. Men ikke godkendte herhjemme p.g.a. farven i hvert fald. Om der også er andet, ved jeg ikke. Men jeg ved, at man ikke skal købe sin hund hos Hof Joy, med mindre man hader hunde og hurtigt vil af med dem igen. Det burde forbydes, det såkaldte avl, de foretager sig. Og så burde de anmeldes for dyremishandling.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 13:37

Narh, jeg må give qfha ret, Jette.: Dem du kalder brune goldens, de er altså røde... Jeg har jo selv én af slagsen...
Silke kunne forøvrigt være i nær familie med den, der er på falkirk-hjemmesidens forside...

De mørkeste er nærmest kobberfarvede, og man ville vel aldrig kalde kobber "brunt"?

Det er nok en brun labrador, Frank drømmer om...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-05 18:49

Ja, det kan da godt være, i har ret. Men jeg synes altså stadig, at mindst en af dem fra kennel Falkirk er rigtig brun ud. De røde kaldes amerikansk Golden, og er ikke godkendt her i landet, selv om de er rigtig flotte.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 19:23

Jette, kennel Falkirks hunde er stambogsført i DKK og derfor også godkendt i Danmark. Ligesom Silke.

En golden må ikke være "mahoni-farvet" -altså rødbrun. Men gerne kobberfarvet. Tendensen hos udstillingshunde går dog mod lysere hunde. Mange goldens er helt flødefarvede, -næsten hvide...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-05 19:36

Ja, det ved jeg godt Birgitta. Jeg troede bare, at de ikke måtte være så mørke som Faklirks. (de har kun hanner tilbage af deres hvalpe). Jeg havde godt set, at de var stambogsført i DKK, men de kan jo godt have nogle ved siden af, der ikke bliver brugt til avl, fordi de er for mørke.

De to steder, vi er skrevet op til en hvalp, er den ene næsten helt hvid, den anden er forældrene nærmest nikotinfarvede. Men hvad, det er jo ikke det ydre, der giver en god hund.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 20:45

Hvalpene er jo altid ret lyse. Silke var også lys gylden, da jeg fik hende. Men ørerne er som regel mørkere, og hunden ender op med at have den farve, som hvalpens ører har. Men det ved du jo sikkert, Jette.

Jeg mener altså -på trods af, hvad andre siger, at de mørke retrievere for det meste er nærmere de oprindelige jagthunde. Så hvis man skal have en "nem" hvalp, så skal man nok vælge en efter lyse forældre... Men selvfølgelig skal man snakke med opdrætteren om, hvorvidt det er fra jagtlinier.
En rød golden er perfekt, hvis man har planer om at bruge den, -til jagt, til lydighed på højt plan, til servicehund, eller lign.
Hvis det er en god hund, der først og fremmest, -eller måske udelukkende- skal passe ind i en familie, så skal man holde sig fra jagtlinierne.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-05 20:45

Undskyld, det er mig der har skrevet forkert. Som qfha skriver, mener jeg brun labrador.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-05 20:48

Undskyld, det gør Birgitta også. Jeg synes det er en meget smuk hund.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 20:53

Så er det måske "labmagic" du skal have fat i... Hvalpe i uge 23 --plus 8 uger... Hvordan passer det?

Ellers er der DKK's hvalpeliste:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/page.php?menu=424

Håber, linket virker...

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-05 21:15

Hej Birgitta, linket virker. Om det passer. Det håber jeg. Min sidste arbejdsdag er fredag, d. 26. august. Tror du ikke, jeg kan købe hunden, og aftale, at den først bliver hentet, en dato efter den 26/8, hvor jeg så er hjemme hos den?

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-05 22:10

Det kan du sikkert godt, Frank. Ellers er det en dårlig kennelejer. Den ene kennel af dem vi har forbindelse med, har en hvalp fra et af de andre kuld gående, der venter på sit nye hjems ferie. Selv om kennelejeren ikke er vildt begejstret, for sådan en hvalp giver jo en del ekstraarbejde, og hun lægger virkelig noget i arbejdet. Når man henter en hvalp, har den lært at omgås katte, den har lært at køre i bil, den er så godt som renlig og hvad ved jeg. Hun (Newluck) gør virkelig noget ved det, synes jeg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-05 14:35

Hey, Frank. Bor du i nærheden af Kennel LabMagic (Tølløse), så du evt. kan besøge din hvalp rigtig tit?
Om du kan vente med at hente den, kommer an på kennelens planer. Hvis de lige regner med sommerferie i den uge, hvor hvalpene rejser hjemmefra, så kan de måske ikke beholde den.
Men ellers kan de måske ligefrem være glade for at få lov til at beholde en enkelt af hvalpene et par uger ekstra. Det må være træls, altid at være nødt til at tage afsked med hvalpene når de er 8 uger.

Det er bare vigtigt, at kennelen er helt indstillet på at passe hvalpen de første uger. For der er meget, der skal læres i alderen 8-10 uger.

Skynd dig at kontakte dem og hør, hvordan det går med den vordende moder... Det er ved at være lige oppe over.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 09:34

ÅH Jernladyen, du kan da få een til at få morgenkaffen galt i halsen.

Citat
De røde kaldes amerikansk Golden, og er ikke godkendt her i landet, selv om de er rigtig flotte.

For det første så er kennel Hof Joy ikke en kennel under DKK, de blev under et andet kennelnavn for ca. 10 år siden ekskluderet af DKK.

De har som du siger amerikansk importerede goldens. Altså golden som opfylder den amerikanske standard.

Der findes to typer goldens den amerikanske og den engelske som har hver sin standard (facitliste på udseende).
Det er ikke på nogen måde forbudt, at have den pågælde type som udstillingshund, men man vil næppe stå sig godt på udstillinger, idet dommerne som oftes tillægger den engelske standard betydning.
Der har dog være dommere fra eks. australien, der grundlæggende dømmer efter den amerikanske, men disse tilpassede sig tydeligvis de europæsiske typer i deres bedømmelser. De var samtidig all-rounddommere, som mere ser på hundens bevægelser end typer.

Indenfor golden i DK er der flere farver, som går fra lys(ikke hvid) til mørk gylden(ikke rød) alt er lige tilladt, blot et smags og modespørgsmål. Derfor kan man finde hunde som har farve og de somer helt lyse af hhv topkvalitet og bundkvalitet.

Dårligere kvalitet ses oftest blandt de som dyrker markprøver, måske fordi de ikke kan andet med hunden, og derfor påberåber de sig at være "jagt og markprøve hunde", men i bund og grund er det et spørgsmål om hvor hvalpekøberen lægger sin ernergi. At det tilfældigvis er mørkere hunde skyldes avlen køres lidt i ring i visse af disse kredse. Det kunne ligeså godt have været lyse hunde.
Farven har ingen betydning for hunden arbejdstalent. Såvel som det heller ikke har indenfor labrador.

Købte en person som interesserede sig for markprøve en topkvalitets hund og brugte den med samme energi på markprøver, som de såkaldte markprøvehunde, vil den også vise gode takter der. Der er faktisk set før.

Men mennesker hævder sig jo på forskelleig vis.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 05-06-05 10:39

Jeg ved ikke hvor meget i skal tro på den dårlige omtale kennel Hofjoy har fået, mine forældre har købt en golden derfra og han er hverken forsømt, bidsk eller hvad man nu har fundet på at skrive om deres hunde. Han er en dejlig og glad hund, så slap lige af med den dårlige omtale. Jeg har selv været ude og se kennelen og alle hundene virkede glade og tilfredse, og jeg kunne ikke se nogle tegn på "masseproduktion". De kan selvfølgelig have skjult noget eller lignende, men det så nu meget fint ud efter min mening. De har også skrevet et langt og fint brev til alle der har købt hund hos dem efter de fik den dårlige omtale, hvor jeg synes de forklarer deres sag meget godt. Undskyld at det var off topic.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 11:01

Jeg ved ikke hvor gammel du er, men vi som oplevede Kennelens misrøgtsager for ca. 10 år siden, med efterfølgende politianmeldelse og eksklusion af DKK, husker udmærket billederne derfra i TV.

Mig bekendt er det deres børn, som nu kører en del af kennelen videre under navnet golden-jive, jeg mener også der har været misrøgtssager efterfølgende.

Men det står selvfølgelig enhver frit at købe hvor man vil.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-05 14:46

----------------Hva' sker der, qfha...?????????

Hvorfor hiver du pludselig kennel Hof Joy frem??? Er det det samme som kennel Falkirk?? Jammen hvorfor er Falkirk så medlem af DKK? Og Falkirks hunde er uhjælpelig røde, -ligesom Silke. Og det er -officielt- ikke nogen fejl. En golden må ikke være rødBRUN, men gerne kobberrød. ---Selv da Silke fik sin 3. præmie som unghund, så blev hendes FARVE ikke nævnt som fejl.
Og hun var RØD!! allerede dengang!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-05 17:18

Falkirk er helt sikkert ikke den samme kenndel som Hof Joy og Golden Jive. Sidstnævnte er den samme, men opdrætter både Hovawart og Golden Retrievere. De ligger ved Haslev. Falkirk ligger i Jylland.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 18:27

Birgitta> Jamen der sker det, at du lige må læse indlægene ordenligt.

Det var Jernladyen som trak kennel hof joy alias golden Jive og alle de andre navne denne kennel har haft i årenes løb.

Jeg har ikke blandet kennel falkirk ind i dialogen, det er kun dig.

Jeg kender kennel falkirks avl og en del af hundene er relativt mørk gyldne, men ikke mahogni, altså ligger de indenfor standarden.

Men om de hermed er markprøvehunde eller bare kaldes det, ja det kan diskuteres. For hvor godt skal hunde klare sig på markprøve for at være gode, og hvor mange fra kennelen skal vise talentet, er det kun de som ejeren fører frem? Men det er en anden diskussion.
De vil sikkert sætte pris på, at du ikke kaldte deres hunde røde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-05 18:37

Nå, jeg siger bare: Min hund er rød... Min hund har samme farve som hunden på Falkirks forside... --Men det betyder selvfølgelig ikke, at deres hunde er røde, de kan jo have manipuleret med billedet..

Jeg havde ikke set jettes andet indlæg hvor hun nævner hofjoy..

-----------Frank gør vist klogt i at holde sig til en brun lab.

Vi venter altså spændt, Frank, om du har fået lovning på en hvalp??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 18:40

Iøvrigt Franksp, vi glæder os til at byde dig velkommen i retriever verdenen.

Et godt råd er, at du melder dig ind i retrieverklubben, så har du mulighed for at få en oversigt over de mange tilbud der er. Måske bliver du bidt af det som mange af vi andre.
Et forslag til gaveønsker på din kommende fødselsdag er gode støvler, en god jagtvest og evt en oilskins jakke. Man får et nært forhold til det danske klima når man roder rundt i terrænnet på alle årstider, og der er behov for noget at stå imod med .

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 18:44

Birgitta> labberne er meget værre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 18:48

Birgitta> Har lige kigget på kennel falkirks forside. Den røde hunde er mørk gylden !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-05 20:45

Jo, men "mørk gylden" er ikke det samme som brun. Silke er samme farve, men ikke brun, ifølge DKK dommer, Heinric Fryckstrand, Sverige... Mørk gylden er ok. --Det er det, jeg personligt ville kalde "kobberfarvet".
En anden sag er så, at de mørke goldener nok ikke har så tyk og lang en pels som de lyse. Og det trækker ned i bedømmelsen. Men det er altså ikke farven, der er noget galt med.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 06-06-05 11:45

Ja, det er så fair nok, jeg vidste ikke at kennel hof-Joy har været omtalt i medierne for ti år siden, og det kan da også godt være at mine forældre har været heldige

Ja Frank, glæd dig til at få en lab, min er lys næsten hvid og han er bare dejlig, og han er lidt over et år nu Som de andre siger, så bliver man helt vild med labber, hehe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-06-05 17:22

Birgitta> det lyder da ok med din hunds farve, og så må du da kalde den hvad du vil.
Hvad angår pelskvaliteten på hhv lyse og mørk gyldne hunde er der over hovedet ikke ingen sammenhæng med farve. Du kan sagtens finde top hunde med gylden pels, som kan måle sig med de bedste lyse goldens. Glem dog alt om den farve, hundens kvalitet har intet med farven at gøre.
Du kan både finde lyse champs og mørk gyldne champs. At du ser flest af de lyse er kun en modesag.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-05 19:17

qfha, jeg er uenig med dig, men det skal vi jo også have lov til at være...

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 12-09-05 18:49

Tak for svaret piche.

Kommentar
Fra : livkeshtkar

Dato : 30-12-12 13:20

Vi har selv en fantastisk Amerikansk Golden Retriever, 4 år gammel, sund og rask, legen og kærlig - og jeg forstår slet ikke den omtale Hof Joy/Golden Jive har fået.
Hector har gået til valpetræning, og vi hyggede hver søndag i familiens hjem, mens hundene legede udenfor.

Jeg så intet andet end glade og sunde hunde.

Mvh Liv