/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Døde Marsvin unger
Fra : cillesmor1
Vist : 1328 gange
40 point
Dato : 01-06-05 22:59

Hejsa!
Jeg har en marsvinhun på godt og vel 8-9 mdr og hun har lige fået unger... for ca 3 uger siden... hun fik 5 og de var allesammen døde. De var fuldt udvoksede som de skulle, med hår og øjne og det hele , men maverne virkede slunkne. Kan det være fordi der var for mange fostre hos hende når hun nu var førstegangs fødende? Hun er nu drægtig igen, så jeg ville bare lige høre. Og NEJ det var ikke hannen der bed dem ihjel!!

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 01-06-05 23:21

Hej.

En førstegangsfødende kan godt være lidt i tvivl om hvad hun skal gøre når ungerne kommer og kan derfor være for længe om at fjerne fosterhinden fra dem. Der er mange muligheder, men det ses desværre en del gange hos førstegangsfødende at ungerne ikke overlever.

Det plejer dog at gå bedre anden gang de føder.

Man skal fjerne hannen inden hunnen skal føde, da hun ellers vil blive parret når hun kommer i brunst en time eller to efter fødslen. En hun der både skal opfostre et født kuld og en nyt i maven vil tære meget på sine kræfter.

Venlig hilsen

Johnny Ramm.
@marsvin.dk opdræt af Abyssinier - http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 01-06-05 23:46

Tak for svaret... jeg må dog sige at hun havde fjernet hinderne og slikket ungerne rene . Jeg opdagede at de var født næsten med det samme og de var vist døde fra fødslen. Det var nu ellers synd for de var kære. Jeg fjernede hannen hele natten efter hun havde født(han går ind imellem sammen med vores han dværgkanin) og satte ham først tilbage da hun havde fået hvilet og selv kaldte på ham igen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 13:36

Jeg håber, at du har sat dig ind i, hvad dit lille marsvin skal have af ekstra vitaminer og tilskudsfoder? Det er enormt krævende at få så stort et kuld! Marsvin får for det meste ikke mere end 2-3 unger af gangen.

Min datter havde engang et marsvin, som skulle have unger. Men vi vidste ikke så meget om, hvad det krævede. Marsvinet fik bare sin sædvanlige mad.
Og hun fik da også kun 2 unger. ---Den ene var blind, og den anden kom aldrig til at sige en lyd. Jeg er ret sikker på, at hvis vi havde sat os lidt mere ind i, hvad et gravidt marsvin har brug for, så ville ungerne ikke være blevet født handicappede....

Du må ikke lade forældredyrene gå sammen efter fødslen. De vil lynhurtigt parre sig, og moderen kan slet ikke tåle at få så mange unger. Og ungerne bliver også nogle skravl. Hvis moderen kalder på hannen, så må du sætte ham i et bur ved siden af. Du er alligevel nødt til at have to bure, for marsvin parrer sig selv om de er i familie. Og så får du endnu flere døde unger.. Så hanner og hunner skal gå hver for sig.

Er hannen og hunnen i familie?? Jeg mener, er du sikker på, at de ikke er søskende??

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 03-06-05 21:05

Jo jeg har sat mig ind i hvad et marsvin skal have ekstra i din graviditet. Har læst hvad der er at læse om marsvin og drægtighed og derfor gættede jeg også selv på at grunden til at de var døde var at kuldet simpelthen var for stort til at hun kunne ernære det i maven. Hvis ungerne havde overlevet havde jeg naturligvis ikke sat hannen tilbage til hunnen da jeg godt er klar over at hun er i brunst igen 2 timer efter fødslen , men i dette tilfælde hvor hun ingen unger havde, mente jeg det var ok. Han går meget af tiden i bur sammen med vores dværg hankanin som jeg også skrev tidligere og det ville han også komme til igen hvis og når hun får unger. Ja jeg er helt sikker på at han ikke er i familie med hende. De er fra 2 vidt forskellige opdrættere. Hun er drægtig igen nu og jeg håber og satser på at det går bedre denne gang ..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-05 15:02

Jeg ville tro, at det er alt for tidligt at blive drægtig igen. Hvis du har ret i, at kuldet var for stort første gang, så er hunnen jo helt tømt for ressourcer. Det havde været bedre at gå og blive fedet op i et stykke tid og komme til hægterne først.
Men snak evt. med dyrehandleren om hendes foder. Måske findes der noget med ekstra vitaminer til drægtige marsvin.
Og det er jo nu årstid for masser af grønt. -Persille er godt, og andre grøntsager med højt c-vitaminindhold. Og så er der jo masser af frisk græs og gratis mælkebøtteblade allevegne.

Så hvis du sørger for masser af grønt til hende, så kan det da være, at det går bedre denne gang... Det er jo ikke altid til at sige, hvad årsagen er, når unger dør- inden fødslen eller under fødslen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-05 15:02

Jeg ville tro, at det er alt for tidligt at blive drægtig igen. Hvis du har ret i, at kuldet var for stort første gang, så er hunnen jo helt tømt for ressourcer. Det havde været bedre at gå og blive fedet op i et stykke tid og komme til hægterne først.
Men snak evt. med dyrehandleren om hendes foder. Måske findes der noget med ekstra vitaminer til drægtige marsvin.
Og det er jo nu årstid for masser af grønt. -Persille er godt, og andre grøntsager med højt c-vitaminindhold. Og så er der jo masser af frisk græs og gratis mælkebøtteblade allevegne.

Så hvis du sørger for masser af grønt til hende, så kan det da være, at det går bedre denne gang... Det er jo ikke altid til at sige, hvad årsagen er, når unger dør- inden fødslen eller under fødslen.

Kommentar
Fra : wasabi74

Dato : 16-09-06 21:17

Jeg kan jo ikke tilføje ret meget mere ,end det der allerde er blevet skrevet! Men vil da nævne at det er bedste at fjerne hannen noget tid inden fødslen og sætte ham i et bur ved siden af! Men skal understreges at hannen aldrig æder sine unger,som fx kaniner godt kan finde på!

Marsvine er ikke kanibaler! Et godt sted for at få råd og hjælp er bl.a. "Dyrlægevagten" dyrlaegevagten.dk

Mange førstegangsfødende er ikke så gode til at tage sig af de nyfødte! Har ofte oplevet det samme probelem med kaniner! Har også selv lige haft et kuld a 4 marsvineunger, hvor af tre af dem ikke engang var ude af deres fosterpose og var døde! Een var tilbage, og vi måtte håndfodre ham, men døde dsv efter en uge!

Giv din hun et halvt års tid i ro og mag, evt kan man få p-piller til gnavere hos dyrlægen, eller lad hende være i fred! Så kan du prøve igen, og anden gang skulle gerne gå lidt bedre!

Husk at hannen ikke må sættes sammen med hunnen da hun skal ha ro til at dige, og ikke skal blive gravid! Held og lykke med det fremover!