/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustarbejde
Fra : Jimmy17
Vist : 1469 gange
100 point
Dato : 01-06-05 20:56

Et par spørgsmål om rustarbejde.

1. Bildøren er i hjørnet så rusten, at den stortset er gennemtæret.
Hvad gør man ved det? Gerne uddybet svar!!

2. Ved nedslibning af rust, hvad er da bedst at bruge?
Har kigget på noget, der hedder tectyl.

3. Kan man spartle ovenpå rustbehandlermidlet?

4. Kan man få spartelmasse, der fungerer både som masse og rustbeskyttelse?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-05 21:39

Hvis døren er meget rusten, var det måske en ide at undersøge om der findes færdige reparations-pladestykker til den model døre.

Ved nedslibning af rust, skal den ren-slebne plade have noget grundmaling og helst automaling ovenpå, for at sikre det ikke ruster endnu mere. Men sørg for, at al rusten er væk først.

hvis der skal spartles gør man det allerførst, så grunder og så maling.

spørgsmål 4 : Nej

mvh dova

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-06-05 21:55

Vil det sige spartles direkte på den slebne flade?

Skal der grunder på, hvis der bruges spraymaling?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-06-05 22:22

jimmy17>>ikke for at tage modet fra dig
men hvis du ikke ved mere om det , end det lyder til , så er det bedst at du ikke starter på de ting selv , det vil helt sikkert gå galt
det bedst du kan gøre , er at finde en der kan klare det , og vil du gerne lave det selv næste gang , så vær med så du får det lærdt
med så lidt viden du har , kan du ikke lære det godt nok , ved hjælp her

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:51

Hvis du putter plasticpadding eller andet snask i hullet vil det se pænere ud, men det hoder ikke særligt længe og slet ikke på en dør der bliver smækket i mange gange.
Hvis du alligevel vil gøre det skal det slibes helt rent og du skal banke en lille bule i det friske metal omkring rusten så der bliver plads til at filleren får fat i sundt materiale, bagefter skal du så smøre en tokomponent filler i. Når filleren er tør skal den slibes helt ned og finspartles med spartelfarve til autolak.
Der grundes, mellemslibes og til sidst sprøjtes den rigtige farve på.
Hvis du vi rustbeskytte skal det gøres indefra med en rustbeskytter til hulrum der er penetrerende.

Bare vær opmærksom på, at det er et stort arbejde med relativ kort holdbarhed så jeg vil i stedet bede dig følge dovas råd om at få sat en skarringsbund på og selvfølgelig af en der kan svejse mm.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-06-05 00:40

Jeg har prøvet at spartle direkte på renslebet plade, hvilket har ført til ny rust ret hurtigt.

Jeg har siden det slebet pladen og påført et tyndt lag zinkgrunder før spartling og oplevet, at det giver et langt mere holdbart resultat, og det har ikke givet den frugtede afskaldning.

H-J

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-06-05 06:01

BjarneD<<spartek kan godt holde på døren , hvis du ikke kan få det til at holde , er det fordi at du ikke har fået slebet bunden HELT ren , og det er ikke nødvendigt at banke den lille bule
men det er rigtigt , det du siger , med at den bedste løsning er at få en ny skaringsdel, især hvis det er helt ude ved kanten

hjkofoed>>at det begynder at ruste igen er for at du ikke har slebet helt rent
bare der er 1 lille sort prik tilbage , så begynder den at ruste indefra igen med det samme

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-06-05 08:57

Har set det blive gjort, har bare glemt om hjælpemidlerne.
Jeg er frisk på modet og prøver så godt jeg kan.
Det er en gammel bil, så har ikke det store at sige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 10:52

Bredker her er du IKKE ekspert.
Slibe rent har jeg beskrevet.
Hvis du ikke banker en bule vil du enten få filleren slebet væk fra det blanke metal ved efterslibning eller du vil få en bule udad.
Metoden med rustbeskyttelse indefra er denmest effektive fordi den fugt der angriber pladen kommer indefra hulrummet.
(Hvorfor kommentere på noget man ikke ved nok om?)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 11:19

Ved døren er det en god ide at få sat et nyt stykke på.
Og med hensyn til anden rust skal du slibe ned til rsuten er væk (normalt siger man ned til den blanke plade) . Hvis der herefter er brug for at blive lappet lidt hvis overfladen er ujævn kan du bruge plastikpadding eller glasfiber. Dette lader du tørre helt hvorefter du sliber dette så overfladen er glat og ensformig med resten af bilen. Herefter tørrer du evt støv af og maler så med en grunder. Når denne er tør kan du så spraye med bilen original farve ovenpå og igen ovenpå dette en klar billak.

Mvh Bublebee

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 11:34

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-06-05 12:41

>> Dova.

Skal der spartles direkte på den slebne flade?
Ville have at der skulle sprøjtes noget rustbeskyttende på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 12:48

Det er du selv ude om!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-06-05 12:53

>> BjarneD
Må man selv om det??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 13:25

Du kan godt spartle direkte på pladen, det vigtigste er, at al rust er væk.
men nu skriver du i spørgsmålet, at døren faktisk er gennemtæret, og hvis den er det, bliver der jo hul når du sliber rust væk.
Så hvis du ikke vil til at svejse pladestykker i, kan det ikke holde med spartel, ikke hvis der er huller.
Dem skal du lukke med glasfiber. Jeg er normalt ikke tilhænger af at lappe en bil med glasfiber, men nu siger du selv det er en gammel bil, hvor det næsten er ligemeget.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 13:26

Grundmalingen er det rustbeskyttende lag. Du skal bare sørge for, at slibe alt rust af først!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 18:32

Du vælger selv svarene og det er ikke altid man vælger rigtigt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 02-06-05 19:26

>> BjarneD

Det mener du ikke jeg har gjort?
Dova var først om at svare og har tilmed delt svaret op på
den måde, som jeg har stillet spørgsmålene.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 19:33

Jamen det er da et strålende kriterie- Velbekomme.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 14:11

Hvorfor er den nu pludselig ikke besvaret???

Har da accepteret svar en gang.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 15:03

Tak for svaret dova.