/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Problemer med 2 katte.
Fra : Gogzi
Vist : 816 gange
220 point
Dato : 01-06-05 17:33

Jeg har en main coon kat, stereliseret og indekatte på 4½ år. Hun er rimelig sky, reserveret og pænt forkælet. Da hun ofte er alene hjemme i en del timer, besluttede jeg mig for at få endnu en kat. Fik d. 13. maj en 13 uger gammel abysienner han killing. Min gamle kat var de første par dage fornærmet og lå det meste af tiden under sengen, var vist bange for killingen. Derefter ændrede det sig, så hun begyndte at hvæse, knurre og slå ud efter ham. Hun slår dog ikke med kløerne og ryger heller ikke på ham. Spiser og bruger sin kattbakke som altid. Men kommer ikke ind i stuen om aftenen og lægger sig på sin vante plads. Ved sengetid bliver det helt galt, så tillader den gamle overhovedet ikke at den lille kommer ind i soveværelset, han bliver jaget ud i gangen.Men jeg synes situationen, som måske er blevet lidt bedre, men stadig fuld af knurren og slåen, er utrolig anstrengende. Jeg er usikker på, om min gamle kat nogensinde "gir" sig og accepterer den lille ny, eller om jeg ligeså godt kan give op nu og finde killingen et nyt hjem. Er der en med erfaring inden for dette, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Snøft........

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-06-05 17:54

Giv du dem bare lidt mere tid, hun skal nok overgive sig.

Giv den gamle mere opmærksomhed, så hun ikke føler sig overset, prøv at give dem godbidder sammen, først hende, så ham.

Hun kan da godt bruge en måned endnu, før hun tager ham til sig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-06-05 17:56

Der kan godt gå nogle uger endnu, før din "gamle" kat accepterer killingen. Det kan også være, at hun aldrig gør det, men jeg ville nu nok prøve mindst en mdr. endnu. 4½ år er jo længe at være alene med sin ejer, og så kommer der pludselig sådan en lille killing og vil have del i territoriet.

Vi har 4 indekatte. De to ældst er far og søn, men faderen var meget bange for killingen i starten. For godt et år siden fik vi et søskendepar på 8 uger. Deres mor var kørt ihjel. Det tog også sin tid, før de blev indlemmet i forsamlingen. Så jeg tror ikke, du skal opgive endnu. Bare husk at tage dig mindst lige så meget af din gamle kat, som du gjorde før.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 17:57

Ja det er jo ikke lige til at give et helt klart svar på.
Nogen katte accepterer aldrig andre katte på deres territorium.
Og nogen er komplet ligeglad, og så er der dem der lige skal have en uges tid eller lidt mere til at vænne sig til situationen.

Men bedst er det altid, hvis kattene selv finder ud af det.
og så er det vigtigt, at du giver den gamle kat mindst lige så meget opmærksomhed som før, så hun ikke tror, at den nye er kommet for at tage hendes plads.

Men prøv at give det lidt tid endnu, og som sagt, lad dem selv finde ud af det. det er positivt at hun kun slår ham uden brug af kløerne

mvh dova

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 01-06-05 18:45

vi fik også først en main coon killing, som skulle være indekat, men vi følte at den kede sig rigtig meget så vi købte en legekamerat til den ( og os :) ) men de kunne slet ikke enes og vi var meget tæt på at køre ned med den nye igen. men så skrev vi her inde og spurgte ad, og vi fik at vide at vi skulle give dem noget tid, men det var hårdt, og vi fik ikke vores nattesøvn de første 3-4 dage (vi fik da også nok og lukkede dem begge inde i stuen så de kunne passe sig selv) og ganske rigtig, de blev faktisk hurtigt venner og ligger nu ofte i samme kasse og ligger begge i sengen med os om natten. der kan dog stadig være lidt catfight ind i mellem, men det er ikke noget særligt.

vi synes helt bestemt at det virkede som, at hvis kattene var alene sammen så blev de meget hurtigere venner... så prøv at lade dem selv finde ud af det hele, så er jeg sikker på det nok skal gå!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-06-05 21:08

Ja, det kan godt være, de altid vil tage nogle "ture" ind imellem. Det gør vores. Både de to gamle imellem, og den lille hun og de gamle. Men de to gamle kæmper om pladsen som overhoved og den lille hun irriterer vist de to gamle, fordi hun snakker utrolig meget - meget højlydt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 02-06-05 20:58

Tak for svarene, det har da givet mig håb. Netop i går aftes var der ingen ufred, da vi skulle i seng. Og jeg synes også det går en anelse bedre i dag. Men ikke ligefrem "godt", men trods alt et fremskridt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-05 22:12

Hvis de allerede kan være i samme rum uden at "skændes", så tror jeg nu nok, du kan være rolig for, st det nok skal gå. Ellers ville de som minimum småknurre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 05-06-05 21:00

Min råd er ar når den "gamle" ndgriber den ny! Så tag den gamle op og snakker for den og fortæller hvor dejligt den er
kæle den rigtigt godt så forstår den at i stadig elsker den.
Men husk også at den ny skl også kæleds bagefter.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 08-06-05 16:42

Jeg takker for alle rådene. Men det går stadigvæk ikke særlig godt. Nærmere dårligere. Fra jeg kom fra arbejde i dag for 2 timer siden og til nu, har min gamle kat stort set ikke lavet andet end forfølge den lille. Jeg har forsøgt at give hende opmærksomhed som altid; bla får hun sin sædvanlige "luftetur" i haven, uden den lille. Hun er også blevet vildt aggressiv, når hun skal børstes, så jeg er ved at miste modet, og er så småt seriøst begyndt at finde et nyt hjem til lille-fyren.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-06-05 16:52

Det er ikke så godt, at den gamle forfølger den lille. Hvis det ikke hjælper at aflede hendes opmærksomhed når hun gør det, kan du prøve at give hende et strit vand. MEN, det kan resultere i, at hun kun forfølger den lille, når du ikke er der. Katte er jo som bekendt ikke dumme. Hvis den lille begynder at blive nervøs og ikke tør gå på gulvet eller hele tiden er på vagt, er det nok en god idé at finde et nyt hjem til den. Vi fik for et par år siden en kat aflivet, fordi dens nervesystem var fuldstændig ødelagt af en af de gamles. Den yngste blev simpelthen syg af stress og turde ikke gå på gulvet, og turde heller ikke ligge ned og sove. Til sidst blev hun syg af at være stresset. Og da du anskaffede killingen for at have selskab til den gamle, så er formålet jo ligesom løbet ud i sandet, når den gamle ikke vil have selskab. I hvert fald ikke af den killing, du har fået. Så hvis det ikke bliver bedre i løbet af en uge eller 14 dage, ville jeg nok finde et andet hjem til killingen, hvis jeg var dig.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Busseline

Modtaget 220 point
Dato : 09-06-05 13:42

Det skal nu nok gå i orden.
Men du kan hjælpe lidt til, ved fra Dyrlægen at få en recet på, et "apparat" du stikker i stikkontakten, i nærheden af de steder hvor kattene gennerelt kommer tættest på hianden.(Den udsender en duft, som beroliger kattene og får dem til at føle sig trygge)
De bedste ønsker fra Busseline

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-06-05 13:57

Det hedder Feliway. Du kan også prøve at købe noget Felifriend og smøre på killingen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 09-06-05 19:50

jeg vil prøve at få fat på enten feliway eller felifriend i morgen. Men jeg må sige at jeg blev forbavset i går aftes, for min gamle kat kom ind og lagde sig på sin gamle plads i stuen, i sin stol. Det har hun ikke gjort siden lille-fyren flyttede ind. Der har også været lidt mere fred i huset i dag, så der er håb.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 10-06-05 16:09

Har investeret i en Feliway i dag. Kunne købe den på dyrehospitalet, så det var nemt nok. Men virkningen indtraf først om en måneds tid, mente dyrlægen.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 18-07-05 21:44

Jeg vil først og fremmest sige at det bestemt går bedre med forholdet mellem mine to katte. umiddelbart vil jeg give feliway, som jeg har haft i hjemmet i en måneds tid, æren. Men her de sidste to tre dage synes jeg min gamle kat har været underlige sløv og opført sig mærkeligt. Spiser og drikker godt nok, men ja kunne godt virke "beruset". Nu er spørgsmålet skal jeg fjerne feliwayen, eller er det bare fordi min gamle kat lige skal vænne sig til virkningen ???

Godkendelse af svar
Fra : Gogzi

Dato : 19-07-05 11:32

Tak for svaret Busseline.