/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorolie til 2,0 TDCI
Fra : Raines
Vist : 1404 gange
20 point
Dato : 30-05-05 22:48

Jeg ejer en Ford C-Max 2,0 TDCI 135 hk. Iftm. service skal der skiftes olie. Det skal naturligvis være fuldsyntetisk, men hvilken (mærke, viskositet) ? Denne Dieselmotor er udviklet i samarbejde mellem Ford og PSA og gør anvendelse i biler fra Ford, Volvo, Citroen og Peugeot. Jeg har via henvendelser til autoriserede værksteder forsøgt at skabe klarhed over om der findes en bestemt type olie som foretrækkes og anbefales til denne motor. Men svarerne er ikke entydige, for hver henvendelse har jeg fået et forskelligt svar. Man skulle dog tro at da denne motor gør anvendelse i så mange biler, så ville der være en fælles standard for motorolien, men det lader ikke til at være tilfældet. Er der nogen i dette forum som ejer en bil med denne motor, eller som på anden vis kan hjælpe med at afklare hvilken motorolie der er bedst egnet ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-05 22:54

Fyld på 10-40 Tror ikke det har noget at sige for motoren hvilket mærke oljen er, bare det er et anerkendt mærke.Motoren er ligeglad.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 22:57

Nemlig! Olien fra alle de kendte mærker er af så høj kvalitet, at forskellen er bagatelagtig.
Hvis du er i tvivl om en olie er god nok skal du se efter om den er klassificeret til turbodiesel.
Mobil har vel nok den fineste fuldsyntetiske olie på markedet, men som sagt er de gode alle sammen når der er tale om fuldsyntetsk 10 /40

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-05 23:01

Jeg har en ven der gik på Norges tekniske høyskole, der testet de mange forskellige olje mærker. De kunde ikke sige at et mærke var bedre en et annet mærke.
alimak

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 31-05-05 00:07

Hejsa..

Har selv en c-max, og olien er Shell helix ultra 10/40

Hilsen/gossip

Accepteret svar
Fra : pgl002

Modtaget 20 point
Dato : 02-06-05 14:52

Check en on-line smøretabel fra een af de store leverandører.
Jeg checkede lige din bil hos Castrol som anbefaler Performance A1 med viskositet 5/30.

Man skal ikke bruge for tyk en olie der giver dårligere smøring når motoren er kold og et højere brændstofforbrug.

Jeg har selv en Audi A6 2.5 TDI motor som kører på 0/40 olie.

mvh Groth

Godkendelse af svar
Fra : Raines

Dato : 02-06-05 21:01

Tak for svaret pgl002.

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 14:55

Prøv at se Petro Canada de udvikler verdens reneste baseolie. du kan se mere på www.absvejs.dk
der kan du også stille spørgsmål.
Mvh.Czanto