/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan takseres en sjælden stjålet bil?
Fra : Flash77
Vist : 1115 gange
100 point
Dato : 30-05-05 22:42

Hvis man får stjålet en bil der er rimelig sjælden og med et komplet udstyrsniveau og er i stortset fejlfri stand. Hvordan værdisættes sådan en bil af forsikringsselskabet?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-05 22:45

Den værdisættes ganske enkelt ud fra en vurdering af andre tilsvarende biler, og hvis det er svært at finde, beder man en speciel bilkyndig vurdere hvad bilen er værd.
Derudover, kan man så forhandle sig lidt til rette med evt. ekstraudstyr ud fra den dokumentation man har for at det var bygget på bilen, og hvor meget det har hævet bilens værdi.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-05 22:47

Glemte selvfølgeligt, at såfremt man har en slutseddel, tages prisen fra denne også i betragtning, og hvis det er en sjælden bil, formoder jeg at der er foretaget en speciel vurdering som er påtegnet forsikringspapirerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-05 22:50

Du skal vide at hvis det er dig der har fået stjålet din bil, så vil forsikringssælskapet altid prøve at tage røven på dig. Godtag aldrig det første bud de kommer med.
alimak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-05 23:13

Der er ikke betalt afgift af bilen og den er blevet stjålet ved et rambuk tiveri mod et værksted hvor den stod til klargøring til syn. Det gør den nok ikke ligefrem nemmere at taksere. Der er kun produceret 497 af slagsen og der er kun meget få af dem i DK...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-05 23:14

Dvs. at det er værkstedets forsikring der skal dække den. Bilen var slet ikke forsikret, men værkstede har påtaget sig ansvaret for den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-05 23:20

Okay, men så er det jo det du har givet for bilen der tæller, så enkelt er det jo bare.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 23:23

Værkstedets forsikring dækker normalt kun hvis de har udvist forsømmelighed. Det kunne være ved at lade nøglen sidde i bilen eller opbevare den på et let tilgængeligt sted.
Der er mange der har fået en bet ved indbrud på autoværksted, men det gælder forhåbentlig ikke i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 30-05-05 23:30

det er bilens kasko der skal dække,,,så hvis der ingen plader var på den så nul kroner,,,værkstedet har ik pligt til at dække tyveri..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-05 23:38

Værkstedet har taget ansvaret - nøglen sad i bilen. Men vi gjorde en MEGET god handel da vi hentede bilen i Tyskland - så god at jeg med sikkerhed ikke vil kunne finde en anden bil magen til til samme pris (bare det at finde en bliver svært nok....). Det bør da komme mig tilgode og ikke forsikringsselskabet...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 23:41

Det gør det helt sikkert ikke da forsikringsselskabet kan henholde sig til købsprisen og de skal ikke skaffe en anden bil, men kan endda give dig et lavere beløb hvis du har givet mere end de skønner passende.
Sælg nu ikke skindet før bjørnen er skudt for spørgsmålet er om forsikringsselskabet vil dække.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-05 23:44

Det har de accepteret hvis bilen ikke dukker op igen indenfor 30 dage efter den er blevet stjålet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 23:48

Det lyder godt! Et hæderligt selskab - nok mere sjældent end den manglende bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-05 23:53

Altså hovedreglen er at forsikringen skal holde en skadesløs, og dermed menes ikke, at man kan forvente at få mere end den værdi af tingen man har mistet.

Men hvis du ikke umiddelbart accepterer forsikringens tilbud, må du jo prøve at forhandle med dem.
Det er sådan set den eneste mulighed du har.
Om du så vil få svært ved at finde en tilsvarende bil til samme pris er en anden ting, men du kan i teorien aldrig forlange mere end det du har givet for bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-05-05 00:04

Hva slags bil er det? Du må lage en kvitering som viser mer en du gav for den:
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-05-05 00:09

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-05-05 00:13

Alimak "ryste-på-hovedet-smiley"

Det vil jo være bedrageri, dokumentfalsk og forsøg på forsikringssvindel

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 31-05-05 00:43

alimak:
En 1994 Audi S4 V8 4.2 Quattro, med følgende udstyr:

6 gear
Orig. Alufælge m. 245/17" dæk
El soltag - kan åbnes i 2 retninger
El spejle m. varme og hukommelse
El ruder
Læderkabine m. orig Audi/Recaro sports el sæder m. hukommelse og varme
Servotronic
Alarm
Startspærer
fj.bet centrallås
Fuldaut. klimaanlæg
Audi/Bose soundsystem m. 10 cd changer
Tonede ruder
Skipose
Kørecomputer
ABS
2x Airbag
S4 lygter m. indbyggede tågelygter
El solgardin i bagrude
Differentialespær

Fuld service bog

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 31-05-05 00:47

Det er TOTALT umuligt at finde en magen til med samme udstyrsniveau hvor der ikke er et eller andet der enten mangler, eller også er der stofkabine i, eller læderkabinen ligner noget der er til at smide væk... Hele bilen var i totalt iorden stand... Her er nogle billeder af den: http://flash77-audi.mypicgallery.com/ - nogen bud på hvad sådan en kan koste?

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 02-06-05 13:29

Surt show at få stjålet sådan en sprød vogn...
Jeg tror ikke at du skal regne med at se den igen... den er garenteret allerede ude af landet igen, og hvis den ikke er skal man da være mere end almindelig hjernedød hvis man køre rundt i sådan en bil. Den er jo forholdsvis nem at genkende...

Og med hensyn til forsikringen Så ved jeg at min den "gamle" fik mere for en bil der blev knust mod et træ end han havde givet for den kort tid for inden, og det var uden nogen form for fusk. Det er helt op til den enkelte skønsmands vurdering hvad din bil var værd. Og du har jo nogle rimelige gode fotos af den du evt. kan vise ham.

Håber det går iorden mvh. Bo

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 02-06-05 14:49

#flash77 - hvor mange kilometer havde dyret kørt?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-06-05 20:14

292.000 - så den var jo kun lige kørt til...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 20:56

Citat
nogen bud på hvad sådan en kan koste?

Nu tør jeg ikke gætte på hvad du har givet for bilen, jeg har kun kunnet finde priser på en årgang 2003 og den kostede 32000 Euro.

Men jeg tror ikke du har givet vanvittigt meget for den, jeg ved godt, at det måske er en dyrere bil end en BMW, men der kender jeg nogenlunde priserne på "tilsvarende" modeller med det der udstyr i, og de er ikke særlig dyre i Tyskland.

Men du ved hvad du har givet, så må forsikringsselskabet jo melde ud med et bud, og så kan du vurdere om det er godt i forhold til det du har givet.
Nogen gange kan man være heldig, at biler vurderes højere.
Men hvis du bliver spurgt hvad du har givet for bilen, har du pligt til at oplyse det rigtige beløb, ellers kan forsikringsselskabet ved mistanke om forkerte oplysninger, sigte dig for forsøg på svindel.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 17-07-05 00:33

Tak for svaret dova.

Vi ligger stadigvæk i forhandlinger, men prislejet er ca. 73.000 kr. som jeg tror jeg kan acceptere. Nu gik det jo sådan at lige inden de skulle til at udbetale pengene blev bilen fundet med stjålne nummerplader på. Den havde kørt 4000 km. siden den blev stjålet 5 uger inden og den lignede noget der havde været med i en krig.

Så trak forsikringen det hele tilbage - nu skulle den repareres selvom den havde været væk i 5 uger. Hvor irriterende når jeg få dage inden havde købt en anden - så nu har jeg altså 2 i øjeblikket. Den gamle holder ude ved Audi hvor den har stået i 2 uger nu uden der er sket noget som helst. Forsikringsselskabet har ikke sendt en taksator selvom det er 2 uger siden han blev bestilt. Audi mener at den er skadet for ca. ligeså meget som den er værd. Forsikringsselskabet vil reparere for op til 100% af bilens værdi, så nu håber jeg bare den bliver erklæret totalskadet.