/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Forladt lille killing.
Fra : Mirah
Vist : 3973 gange
200 point
Dato : 29-05-05 19:40

Hej. jeg er den lykkelige ejer af en hunkat som for 3 uger siden fik 6 killinger. Hun er kun udenfor, så jeg stillede en papkasse med halm ud i laden, hvor hun fik killingerne. I morges flyttede hun så de 5 af killingerne udenfor under nogle plader, men nr. 6 har hun stadig ikke flyttet her til aften, og det lader heller ikke til, at hun giver den noget mælk...den lille stakkel er jo helt fortvivlet over at ligge der helt alene. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe??? Kan lunken sødmælk gøre det eller modermælkserstatning....?? Hvad med de andre - kan de holde varmen udenfor om natten hvis der kommer nattefrost???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 19:45

De kan sagtens klare sig udenfor, men den lille der blev til overs skal du selv i gang med hvis den skal overleve. Du kan jo flytte den over til de andre og se om det går.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 19:46

Mon ikke du skulle overveje at få din kat neutraliseret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 19:52

Selv om det kan lyde hårdt, så er det naturens orden. Når moderen tager sig af 5 killinger, så er det fordi hun ved eller tror at hun kan klare 5 killinger. Den sidste vil dø og blive foder for Rovfugle o.s.v. Der er ikke mangel på katte i Danmark. Katte er ikke en truet art. Så overlad trygt problemet til naturen. Kattekillinger ER ikke små menneskebabyer, og de skal heller ikke behandles som sådanne. For pokker: de dyr i den danske natur der lever at katte og Kaniners overskudsproduktion, er vel også dyr der har lov at overleve? De har også børn, der har brug for noget at leve af. Er en kattekilling mere vigtig end en Musvågeunge?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 20:08

Du må under ingen omstændigheder give killingen mælk af nogen art.
Hvis den skal have noget, skal det være fløde blandet med kogt vand.

Dog alligevel, til sådan en lille en ville jeg anbefale noget mælkeerstatning uden laktose.
Katte kan som regel ikke tåle mælk.

Men hvis du ved hvor katten og de øvrige killinger er, hvorfor har du så ikke prøvet at sætte killingen derud.
Og ser den umidelbart ud til at fejle noget?
Hvis den har en fysisk defekt eller er syg, er det meget normalt at moderen forlader den, selv om jeg vil tro hun havde gjort det for længe siden.
Ofte bider hun dem ihjel når de er helt små, hvis de er defekte.

De kan sagtens klare sig udenfor nu, hvis de er i tørvejr, det har katten også selv tjek på, ellers havde hun ikke flyttet dem.

men prøv at sætte killingen derud hvis du ved hvor de er.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-05-05 20:08

Har du set hunkatten, siden den flyttede killingerne? Det kan jo være, den er kørt over eller blevet skudt. Hvis du ikke har, må du prøve at finde de sidste fem killinger og så se, om du kan finde en amme til dem, eller også tage dem til dyrlægen og få dem aflivet på en human måde. At lade den dø af sult og tørst, er for psykopatisk. Noget som jeg vil håbe, aj er den eneste der kunne finde på.
Hvis du HAR du set hunkatten, er der formodentligt noget i vejen med killingen som gør, at moderen ikke tror, den kan overleve. Du kan enten købe noget modermælkserstatning til den hurtigst muligt (nogle apoteker har nødåbent, så man bare skal ringe til det, så kommer der en og ekspedere mod et mindre gebyr). Eller også bringe killingen til dyrlægen og få den aflivet. Sandsynligvis kan den ikke overleve, når den ikke har fået noget siden den blev efterladt. En så lille killing skal have mad mindst hver 3. time. Og som BjarneD skriver, så skynd dig at få katten steriliseret. En ting har aj ret i. Der er for mange (vild)katte i landet. Og når killingerne er blevet store nok, flytter de. Og er så henvist til et liv som vildkat. Og det er et rædsomt liv med bylder, sygdomme, orm o.s.v. Enhver ansvarlig katteejer bør sørge for at deres kat ikke sætter killinger i verden, der skal leve som vildkatte. Og da der desværre findes så mange uansvarlige katteejere, så er der også et stort overskud af katte. En af de ting, der gør, at katte mange steder er faldet i miskredit.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 20:33

Det er lidt ligesom hvis man står med et stort gevær ude i en skov hvor en bjørn lige skal til at æde arne.jakobsen.... Hvorfor så skyde bjørnen - den skal da også have lov til at få mad.....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 20:34

for ER arne.jakobsen egentligt vigtigere end en bjørn?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 20:39

Mirah, du skal bare ignorere disse uvedkommende indlæg og nøjes med at læse hvad du selv finder fornuftigt. Sådan er det på Kandu - desværre!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 20:48

Flash77 - Dine kommentarer er som sædvanligt TOTALT uden værdi.

BjarneD -> Hvis du var klogere, KUNNE du jo fortælle at det er Flash77 der laver lort.

Men Tøsedreng som du er, tør du ikke at give udtryk for en mening/holdning. Har du en kone til det????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 20:51

Bjarne -> Så find dog ud af det. Hvor svært kan det være? Du opfører dig ikke som en mand, men som et fornærmet barn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 21:00

IGEN! Mirah, du skal bare ignorere disse uvedkommende indlæg og nøjes med at læse hvad du selv finder fornuftigt. Sådan er det på Kandu - desværre!
Måske skulle du stille spørgsmålet i et andet forum for det her går ikke.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 29-05-05 21:01

Hvis jeg var dig- som der også er blevet beskrevet tidligere, vil jeg flytte killingen hen til moderen og se hvad der sker. Hvis hun stadig ikke er interesseret i den, er den sikkert syg og hvis den er det, ville jeg gå til dyrelægen og få den aflivet. Det koster lidt, men man har jo et ansvar når man holder dyr, og det er du helt sikkert også enig med mig i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-05 21:01

Citat
...................Hvorfor så skyde bjørnen - den skal da også have lov til at få mad.....

LOOOOOOOOOOOOOOOOL

Glimrende metafor

Ja det da ved Gud den skal, jeg skal gerne håndfodre bjørnen, selv om det ikke er miljørigtigt foder, men noget indebrændt ondskabsfuldt lort, fyldt med oppustningsstoffer og ækel selvglæde

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 29-05-05 21:02

Mirah, jeg kan kun give jernladyen ret, prøv at sætte killingen tilbage til kuldet, kan den ikke klare det, så må du få den aflivet hos dyrlægen, det er og bliver nu det mest humane, når du nu har ansvaret for den.

Og ja, få neutraliseret den hunkat, en udekat bliver typisk kun 5 år, og de år er som regel fyldt med kvaler.

Du kan prøve at flaske den op, men jeg ville IKKE gøre det, jeg har opdrættet racekatte i en del år, og mit princip: Kan killingen ikke selv klare at få mad, vil moderen ikke flytte den med, så må den gå til.

Flasker du den op, så vil den alligevel mangle alt det, som moderen og kuldet kan give den, opdragelse, adfærd, træning i alt muligt og her stopper jeg

Vh Maj_britt

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 29-05-05 21:12

arne.jakobsen-har du ikke selv kat? ellers så husker jeg forkert

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 29-05-05 21:12

arne.jakobsen-har du ikke selv kat? ellers så husker jeg forkert

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 21:14

Bjarne -> Læs nu tråden. De eneste der er kommet med lorte-kommentarer i denne tråd, er som sædvanligt Flash77 og Klumme.

Hvorfor har du så svært ved at se det?

maj_britt -> man skal squ ikke bruge penge på at få killing nr. 7 aflivet hos dyrlægen, det koster en formue. Kræet dør helt automatiskt og bliver ædt af rovfugle eller rotter. Og sig så ikke at JEG er ond. Det er jo kattemoderen der har efterladt nr. 7. Sådan ER naturen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 21:25

Syllemus - Jo det har jeg, men hun får ikke lov at lave 7 killinger. Og hvis hun gør, finder jeg dem og afliver dem.

Ellers bliver vi omringet med katte, der dræber vore fugle o.s.v.

P.S.: Jeg har 2 katte. En han og en hun. De er begge Neutraliserede.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-05-05 21:34

Der er kun 6 killinger, det er nr. 6 der muligvis er noget med. det er korrekt i naruren ordner tingene sig selv , men vi har jo selv deltaget i at gøre dem til, familiedyr, det er et familiemedlem, så hvis moderen ikke vil have den er der 3 muligheder
1. førsøge at putte dem sammen med resten af kuldet
2. købe kattemælk og sutteklasker (det er et sort arbejde, det kræver en del tid)
3. få den aflivet hos dyrlægen ( så har du gjort hvad du magtede)

Uanset hvad du vælger så held og lykke

NB min tidligere svigerinde har flasket 1 killing op, og den blev MEGET tam.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-05-05 21:34

Der er kun 6 killinger, det er nr. 6 der muligvis er noget med. det er korrekt i naruren ordner tingene sig selv , men vi har jo selv deltaget i at gøre dem til, familiedyr, det er et familiemedlem, så hvis moderen ikke vil have den er der 3 muligheder
1. førsøge at putte dem sammen med resten af kuldet
2. købe kattemælk og sutteklasker (det er et sort arbejde, det kræver en del tid)
3. få den aflivet hos dyrlægen ( så har du gjort hvad du magtede)

Uanset hvad du vælger så held og lykke

NB min tidligere svigerinde har flasket 1 killing op, og den blev MEGET tam.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-05-05 21:41

Hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-05-05 21:50

Man kan godt flaske en killing op, men den bliver ikke normal. Den lærer ikke kattesprog, renlighed og jagt, som den ville have gjort det af sin mor. Hvis det bliver en enekat, der ikke kommer ud, gør det ikke noget, men ellers bliver den lagt for had af alle andre katte. Det ved jeg desværre af erfaring. Vi flaskede en lille moderløs killing op, men den kunne ikke finde ud af, at den var en kat. Hun var meget sammen med hunden, og det virkede, som om hun trodede, hun var en hund. De andre katte overfaldt hende konstant. Det endte med, at vi fik hende aflivet, fordi hendes nervesystem var totalt ødelagt. Hun turde ikke gå på gulvet, eller lægge sig rigtig ned og sove. Hun sov altid med benene inde under sig og hovedet opad, så hun var klar til at løbe. Det var simpelthen synd.

At aflive en kat selv er forbudt. Et dyr skal aflives så hurtigt, humant og smertefrit som muligt. aj, du burde måske overveje, om du overhovedet skulle have nogle dyr? Du hører åbenbart til dem der synes, at man ikke skal bruge penge på dyr. Men det skal man altså. Når man har taget ansvaret for et dyr, så må man også tage sig ordentligt af det. Og hvis dyret har fået afkom, så er det også ens ansvar at tage sig af afkommet. Enten på den ene eller den anden måde. Hvis man bare lader dem ligge og lide, kan man og bør man anmeldes for vanrøgt/mishandling
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 21:52

Syllemus: Jeg tror kun arne.jakobsen har fantasi venner og fantasi dyr. Manden er bund modbydelig og vil slet ikke have overskud til andet end sig selv og at dyrke sit ego.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 29-05-05 21:53

arne.jakobsen Ja, jeg mente nok du havde kat. Så vil jeg spørge dig- hvis dine katte bliver uhelbredelig syge, vil du så gå til dyrlægen for at få dem aflivet eller vil du lade dem dø naturligt, altså af sygdommen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 21:53

Mirah: Jeg kender til flere som har givet katte sutteflaske og har fået nogle vildt søde katte ud af det - men det er et VOLDSOMT krævende arbejde.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 21:54

Syllemus: Så vil han vel bare smide dem ud på gaden så de kan indgå i fødekæden på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 29-05-05 21:57

Flash77- ja, det er jeg nok også bange for, men lade os nu se hvad arne svarer.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-05-05 22:18

Jeg er helt enig med jernladyen, vi har da et ansvar, og vi skal da aldrig selv aflive vores dyr, når vi anskaffer os dyr har man klart et ansvar. det koster da penge at have dyr, ingenting er gratis, og vi har da et ansvar for dyrene. Mange har da katte eller hunde eller begge dele, nogle har det fordi de ingenbørn har, andre for at have lidt liv i huset.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-05-05 22:18

Jeg er helt enig med jernladyen, vi har da et ansvar, og vi skal da aldrig selv aflive vores dyr, når vi anskaffer os dyr har man klart et ansvar. det koster da penge at have dyr, ingenting er gratis, og vi har da et ansvar for dyrene. Mange har da katte eller hunde eller begge dele, nogle har det fordi de ingenbørn har, andre for at have lidt liv i huset.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 22:23

Nu håber jeg sandelig, at killingen for længst er flyttet hen til de andre og moderen ellers kan det nok være lige meget.
Nu behøver det jo ikke at være fordi moderen bevidst ville efterlade killingen, men katte tæller jo ikke særligt godt.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 30-05-05 02:13

Hvis ikke du allerede har fundet en løsning så prøv det nærmeste dyrehospital. De har ofte sådanne forladte unger inde og ind imellem tager medarbejderne gerne de mindste med hjem udenfor arbejdstiden og passer dem. Der er også forskellige værn som kattens værn som måske kan hjælpe dig.
Afliv ikke det lille dyr... Lad det få en chance for at leve.

Knus Fidus

P.S.
Jeg ville da gerne hjælpe dig...har hele livet plejet sådanne forladte dyr!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-05 02:29

Syllemus -> Hvorfor tror du at kattemor har valgt at tage sig af 6 killinger, og lade én ligge tilbage? Jeg har squ ikke tvunget hende til det. Det er naturens orden.

frk.fidus -> Plej dyr der har behov for overlevelse. Men squ da ikke overskudskatte. Tænk på at ræve og rovfugle også har unger der skal overleve.

Både du og Syllemus tænker på ALT levende (Tror I) og så glemmer i ræven og rovfuglene. De har squ også små unger der har lov til at overleve. Tænk jer for helvede lidt om.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-05 02:34

Mirah. Kattemoderen HAR besluttet sig til at hun ikke kan klare 6 killinger. Sådan er det. Den sidste dør og bliver ædt af et andet dyr der også har små. Det er naturens orden. Det kan du ikke gøre noget ved. Det må du lære at leve med.
Hilsen Arne

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 30-05-05 02:37

DET ER MENINGEN AT DU SKAL GIVE KOMMENTARER TIL SPØRGEREN OG IKKE TIL OS ANDRE. VÆR VENLIG AT STILLE SPØRGSMÅLET I EN KATEGORI HVIS DU ØNSKER DET BESVARET.

JEG ER OVERBEVIST OM AT MIRAH SPURGTE FORDI HAN/HUN EFTERLYSTE ET SVAR OG IKKE FORDI HAN/HUN VAR INTERESSERET I HVORDAN NATURENS GANG SKAL GÅ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-05 02:41

Du spørger også "Hvad med de andre - kan de holde varmen udenfor om natten hvis der kommer nattefrost???
"

Igen er det ikke dit problem. Overlad det til kattemor. Hvis kun 2 overlever vinteren, så er det de 2 stærkeste. Og de andre vil blive spist af andre dyr der har behov for mad til DERES børn.

Du elsker dyr, men hvorfor Katte mere end Ræve, Skovmår og Rovfugle? De har da alle lov at leve og finde føde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-05 02:53

frk. fidus, din løsning var
Citat
Hvis ikke du allerede har fundet en løsning så prøv det nærmeste dyrehospital. De har ofte sådanne forladte unger inde og ind imellem tager medarbejderne gerne de mindste med hjem udenfor arbejdstiden og passer dem. Der er også forskellige værn som kattens værn som måske kan hjælpe dig.
Afliv ikke det lille dyr... Lad det få en chance for at leve.

Hold da nu op og tænk dig om, en hunkat har fået 6 killinger. Katte er ikke en truet art. Kattemor vælger at lade en killing dø. Så lad dog Kattemor bestemme!!! Smid den døde killing på en mark eller eng, så fodrer du en ræv eller et andet rovdyr. Hvor svært kan det være.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 30-05-05 02:59

_____________________________________________
Fra : arne.jakobsen Dato : 29-05-05 21:25
Syllemus - Jo det har jeg, men hun får ikke lov at lave 7 killinger. Og hvis hun gør, finder jeg dem og afliver dem.

Ellers bliver vi omringet med katte, der dræber vore fugle o.s.v.
_________________________________________________________

okay.... men skal disse katte som dræber jeres fugle så ikke også have mad??? eller i det mindste få lov til at gøre hvad der passer dem siden det nu er naturens gang???

Svar bare tilbage...men dette gider jeg ikke længere diskutere. Desuden er det spild af tid at diskutere denne adfærd for vi er alle forskællige og jeg er sikker på at Mirah har fundet den løsning der passer Mirah!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-05 03:16

frk.fidus - Du behandler dine katte som om de var små mennesker. Det er de IKKE. De er dyr.
Hvis man som menneske vælger at have en eller flere katte som husdyr, skal de selvfølgeligt også have såvel mad, vand som kærlighed. Men hvis man tillader at sin kælekat bliver gravid og får 6 killinger, så er det altså også ens eget problem.
Og når Kattemor siger: Jeg kan kun klare 5. Så er det hendes beslutning, Og det skal/kan du ikke blande dig i,

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-05-05 07:33

Gennem opdræt af hunde har jeg kunnet se, at moderen går fra unger som ikke er korrekte enten fysisk eller psykisk. Som menneske vil vi kæmpe for de skal overleve, jeg har prøvet det, og set dem blive større. Men det er noget skidt, vi skal som mennesker ikke frembringe dyr, som ikke vil få et normalt liv. Vi skal hjælpe disse dyr så de ikke skal igennem naturens grusomme aflivning, ved at bringe dem til en dyrlæge.

Jeg er temmelig sikker på der er noget i vejen med killingen, så lad den derfor aflive.
Hvis du forsøger andet, er det jo primært for dig selv og ikke dyret.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 30-05-05 08:01

gfha: du har helt ret.

jernlady: jeg beklager, men du har ikke ret, man må stadig selv aflive sine dyr, hvis det sker på en ordentlig måde, at mange så ikke kan finde den måde, det er en anden snak.

arne: du er et fjols, men det er ingen nyhed jeg "omringer" ingen natur ved at min hunkat ligger med mange killinger, det er nemlig indendørskatte. NEJ, du skal IKKE vende tilbage til mig med en besked om at det er dyrplageri eller misforstået pysse-nyssethed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 10:14

Citat
Ifølge bekendgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5 §13 stk. 2 må aflivning af hunde og katte kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i aflivning. Dette gælder ifølge stk. 3 dog ikke for aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødselen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 30-05-05 10:32

Helt korrekt, Bjarne, og i den forbindelse bør lægmand nu stadig IKKE selv aflive hvalpe og killinger, det bør være en fagmand.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 10:49

Dyreværnsloven er ikke præcis omkring aflivning af dyr, men det skyldes jo at der skal være plads til nødaflivninger og andre aflivninger som foregår efter retningslinier der er udformet af Justitsministeriet i henhold til Dyreværnslovgivningen.
At man ikke kan læse i loven hvad man ikke må er ikke ensbetydende med, at det er lovligt.
Citat
Dyreværnsloven:
Kapitel 2

Aflivning, operative indgreb og lign.

§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om aflivning af dyr, herunder regler om slagtning og om forbud mod visse aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun må foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret person.

§ 14. Operative indgreb, der kan påføre dyret lidelse bortset fra uvæsentlig smerte af forbigående beskaffenhed, må kun foretages af en dyrlæge, medmindre indgrebet er uopsætteligt. Lidelse og smerte skal begrænses i videst muligt omfang.

Stk. 2. Operative og lignende indgreb, som har til formål at ændre et dyrs udseende, må ikke foretages.

Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om operative og lignende indgreb, herunder regler om kastration, afhorning, mærkning, fjernelse af kløer og andre legemsdele og beskæring af næb samt klove og hove. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om halekupering af visse hunderacer, der kan anvendes til jagt.

Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse typer indgreb kun må foretages af en dyrlæge eller andet særligt uddannet personale.

Stk. 5. Justitsministeren kan forbyde visse typer af operative og lignende indgreb.

§ 15. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at kraftmaskiner ikke må anvendes ved forløsning af dyr, medmindre maskinen er godkendt af justitsministeren. Justitsministeren kan fastsætte regler om typegodkendelse.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om udformningen og anvendelsen af elektriske drivstave, herunder regler om typegodkendelse.

Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at redskaber, der anvendes til beskæring af klove og hove, kun må betjenes af særligt uddannede personer.

§ 16. Der må ikke sættes ringe og andet i trynen på svin. Dog må der sættes en glat ring i for at hindre svinet i at rode i jorden.

Loven indeholder altså mulighed for specifikke vejledninger og har man ikke adgang til vejledninger og bekendtgørelser gør man klogest i, at henvende sig til en dyrlæge.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-05 11:01

Det er helt naturligt at en hunkat flytter sine killinger et stykke tid efter fødsel, dét er fordi hun ikke vil risikere andre dyr (rovdyr) at finde killingerne. Dette er et instingt, som katte også gør selvom de har født indenfor. At hunkatten efterlader en killing ved den gamle redeplads, behøver ikke nødvendigvis at betyde killingen fejler noget. Kattes evner til at tælle er normalt; 1. 2, 3, mange. I de fleste tilfælde vil en moderkat blive ved med at søge tilbage ved det gamle redested, for at sikre sig, hun har fået alle killinger med til den nye redeplads, - men nogle gange svigter dette stærke instingt alligevel, eller også kan hun have blevet distraheret af faresituationer f.eks. af hunde, der har jagtet hende. - så hun "glemmer" sit oprindelige forehavende, og efterlader en killing eller to. En efterladt killing, der er 3 uger gammel, fejler normalt ikke noget, da den har taget næring til sig i disse uger, og klaret sig på ligefod med dens søskende. Det meste naturlige, når man opdager en efterladt killing, vil i sådanne tilfælde være, at flytte killingen hen til dens søskende ved det nye redested moderkatten har valgt, - specielt når man nu ved hvor stedet er! Jeg håber for killingen, at du nu allerede har flyttet den til dens andre søskende, da en killing ikke kan klare sig så længe uden væske (modermælk). Skulle moderen afvise killingen, så tag et stykke blød papir, som du "tørrer" én af de andre killinger bagi med, således at den tisser. Dette gnider du den sidst ankomne med, over hele kroppen, så den kommer til at lugte som de andre. Jeg vil også anbefale, at du giver killingen noget modermælkserstatning, beregnet til killinger, således at den kan komme lidt til sig selv og få dækket sit væskebehov, samt få nye kræfter, inden den selv finder ud af at tage fat i patten ved moderen. Det er også nødvendigt for den lille killing, at den både får varme (ved dens søskende samt moderen) og kontakt, og ikke mindst at den bliver rengjort af moderen, både bagi og over hele kroppen, for at mave, tarmfunktion og blodcirkulation skal fungere.
Håber at du allerede har fået løst problemet, for ellers kan det være for sent.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : Mirah

Dato : 30-05-05 13:08

Puha det var en del at komme igennem. Prøvede at flytte den hen til resten af kuldet i aftes, men her til morgen var den blevet skubbet et godt stykke væk fra de andre. Har taget den med ind og giver den noget mælkeerstatnig og der virker absolut ikke til at være noget i vejen med den. Vil prøve at sætte den ud når den bliver ældre og kan klare sig uden mælkeerstatningen. Lige en ting. Jeg ser ikke min kat eller killingerne som vildkatte, hun har halsbånd på, og ved udemærket godt, hvor hun hører til og hvor maden kommer fra og er desuden MEGET kælen. Det er meningen at killingerne skal gives væk, og der er allerede flere som allerede har et nyt hjem klar, men ellers bliver resten her på gården.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 13:42

Hvis du kender nogen der gerne vil have en indekat og er parat til at gøre en indsats for det kunne de overtage den lille der skal hjælpes da der er gode chancer for at den prægning der sker ved at man mader den vil gøre den mere egnet som indekat, men det er et slæb.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-05-05 16:26

Mirah: jeg syntes det er en god ide at prøve med kattemælk, jeg må erkende at jeg selv ville have gjort det samme.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-05-05 16:26

Mirah: jeg syntes det er en god ide at prøve med kattemælk, jeg må erkende at jeg selv ville have gjort det samme.

Godkendelse af svar
Fra : Mirah

Dato : 31-05-05 08:45

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-05-05 17:49

Selv tak Mirah og held og lykke! (men prøv alligevel at sette killingen hen til dens søskende, med indgnidning af urin fra de andre, som tidligere beskrevet, - det at vokse op blandt de andre søskende har killingen dog bedst af i længden).

Kommentar
Fra : Aeg1

Dato : 05-06-09 19:10

arne.jakobsen FUCK DU SKULLE HAVE EN RØVFULD DU ER EN IDIOT VI ER FOLK SOM TÆNKER PÅ DYRERNE DU TÆNKER HVIS KUN PÅ DIT LILLE EGO HVIS DU KAN SIDDE OG SKRIVE LAD KATTEN/KILLINGEN DØ AF SULT JEG ER IKKE BANGE FOR AT SIGE MIN MENING MEN DU SKAL LÆRE AT HOLDE DIN FEDE KÆFT- .IM.OUT. NEJ FORRESTEN TAG NU DIN EU45 OG KØR NED OG HENT EN POSE BAJER MERE MÅSKE KAN DU KØRER ET DYR NED SOM DINE ELSKEDE ROVFUGLE KAN SPISE ..FUCKING SUT