/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
BLODPROP
Fra : Industri
Vist : 1555 gange
120 point
Dato : 29-05-05 18:57

Min svigermor fik en blodprop for 3 år siden og siden er det gået ned ad bakke.
I dag kan hun næsten ikke gå, selv med rolator. Er der nogen der ved noget om , om det er muligt at gøre noget?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 19:04

Jeg har haft og har nok lidt endnu - en blodprop i lungen/lungerne.
Jeg fik en kur med maravan i et halvt år.
Nu spiser jeg hver dag en hjertemagnyl for at holde blodet lidet tyndt.
Samtidig drikker jeg et glas rødvin til maden hver dag (med tilladelse fra lægerne)
Jeg er ikke kommet helt over det, da jeg får åndenød ved eks. at gå op ad trapper.
Mine læger siger at det ikke bliver som før - så jeg må vænne mig til det.
Eyvind. 62 år.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 19:40

Nu er det jo et spørgsmål om hvilken form for blodprop det drejer sig om, men det er under alle omstændigheder noget kun læger kan svare på.
Har selv haft blodprop i hjertet med hjertestop til følge, men er i dag næsten uden men, og på livsvarig medicin.
En blodprop i f.eks. hjernen giver helt andre problemer, så mit råd er, at lade lægen afgøre hvad der kan gøres.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 19:51

Ja naturligvis er det bedste, at spørge lægen til råds.
Du kunne måske selv kontakte lægen.
Han/hun må jo ikke tale om andre patienter - men et hypotetisk spørgsmål kan der måske svares på.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-05-05 20:21

Spørgsmålet er stillet under alternativ behandling, betyder det at du har mistillid til lægestanden? Jeg føler mig sikker på(Lige som flere af svarerne)at netot blodpropper er en sag for lægen og ikke alternativ behandling

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-05 20:26

Her drejer det sig jo nok om en blodprop/blødning i hjernen.
Det er ikke nogen effektiv kur, men det eneste der giver en fremgang efter 3 år, er fysisk træning.
Problemet er jo at den slags patienter tit når de kommer op i alderen, sidder for meget. Der skal en tro på at bevægelse hjælper, og et træningsprogram, der optræner hele kroppen, og specielt det lammede ben og arm, som jo lammes i modsatte side af blodprop/blødning i hjernen, og patienterne har tendens til ikke at ville tage fuld vægt på det lammede ben, tit efter flere uheldige fald.
Træningsprogrammet kan fåes af kommunens Fysioterapeut, som har lært en del terapeutiske teknikker, som det vil føre for vidt at komme ind på her.
Endnu bedre er det at komme på kommunens daggenoptræningshold, hvis det findes i hendes kommune.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 20:58

Hvor gammel er din svigermor, og hvor sad blodproppen, har hun andre problemer end med at gå, og er det konstateret, at det er eftervirkninger af blodproppen der er skyld i det.

Sådan noget plejer ikke vise sig så længe efter, men ofte omvendt, så følgevirkningerne er værst lige efter blodproppen, og man så starter med at genoptræne.

At mange ældre får problemer med at gå, skyldes ofte at de rører sig for lidt, og derved mister muskelmasse.
Ofte kan bare en uges sygeleje have fatale følger for ældre/gamle mennesker.
Så fysisk træning er da en mulighed.
Hvad mener hendes læge om det?
Umiddelbart vil jeg ikke råde om noget alternativt, men at tale med lægen om det var en løsning med noget genoptræning, som også foreslået af andre.

mvh dova

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 30-05-05 17:02

Jamen det er da ganske sandt, at lægerne sikkert ved mest, men det udelukker jo ikke at nogen via alternative behandlinger har været heldige. Svigermor er 82 og gik meget fint inden blodproppen. Jeg håber stadig at nogen kan bidrage, men ihvertfald mange tak for alle svarene

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 17:37

Hej Industri! Det eneste, jeg ved noget om i denne forbindelse er akupunktur. Jeg ved, at franske læger har succes med auriculomedicin (øreakupunktur der virker via nervebanerne ind i hjernen) til at få hjernen til at skabe nye "veje" til informationerne. Desuden er der gode resultater med at få dele af hjernen til at overtage funktioner fra andre dele, der har fået skader efter slagtilfælde.
Med almindelig kropsakupunktur kan man hjælpe en genoptræning godt på vej, men desværre skal denne behandling indsættes med det samme, så det er for sent for din mor.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 17:37

Hov! Svigermor var det

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 30-05-05 17:45

sørg endelig for at din svigermor for gangtræning,sæt hende endelig ikke for meget ned hun har bedst af at gå,bare sådan lunte rundt for ellers ender hun i en kørestol,og det vil være sønd for hende. hvis det kan undgås.held og lykke med din svigermor.

Kommentar
Fra : shenpen

Dato : 31-05-05 08:53

Hej industri, der er kommet mange fine tips til dit spørgsmål. Men det kan godt undre mig lidt, at ingen har nævnt Padma 28, der er kendt for at klare smerter i benene forårsaget af blokkerede blodkar. Dokumenteret gennem forsøg bl.a. på Frederiksberg Hospital og Amtssygehuset i Gentofte. Filmen om produktet, Kunsten at Helbrede, dokumenterer ret klart, at det styrker karsystemet i kroppen. Padma 28 hedder sådan, fordi det er opskrift nr. 28 i den tibetanske farmakope. Det består af en snes krydderier og lægeplanter. Det kan købes både i helsekostbutikker og på apoteket. På recept indgår det altså i den alm. tilskudsordning. Prisen for en måneds forbrug er, så vidt jeg husker, ca. 350 kr.

Men, som det tidligere er nævnt, er det nødvendigt at kende den nøjagtige diagnose, hvis der skal sættes præcist ind med en målrettet behandling. Radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen, der selv er en stor tilhænger af supplerende (det nogen kalder alternativ) behandling, kan sikkert hjælpe dig med yderligere information. Han kan kontaktes gennem forskellige hjemmesider, bl.a. hans egen:www.carsten-vagn-hansen.dk, og P4's www.dr.dk/p4/p4panelet/ekspert.

Iøvrigt har vi også universitetsuddannede alternative behandlere i Danmark (København). En af dem er Ken Lunn, der er ekspert i kroniske lidelser, der kommer som følge af alderdom. Han kan kontaktes via hjemmesiden http://home20.inet.tele.dk/urtemedicin/

Der kan givetvis findes en løsning for din svigermor også. Som der står i skriften: Søg - og du skal finde.
Held og lykke med projektet.
Shenpen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 31-05-05 13:35

Hej,

Jeg kan kun sige, at hvis man ikke har så stor tiltro til lægestanden. Noget som jeg ikke har, efter adskillige uheldige oplevelser med læger, søger man efter andre som kan hjælpe.

Jeg fandt en uvurdelig hjælp hos to "alternative behandlere".

Den ene hedder Flemming Lockenwisz og er healer. Nu tænker du sikkert, hm healer, ja, ja ..... men tro mig, han kan gøre den umulige. Jeg har aldrig mødt en mand som ham. Hans hjemmeside hedder : Klinik LaViie Hellerup, Carolinevej 2E, 2900 Hellerup Tlf: 3940 6300.

Den anden jeg kan anbefale er en akupunktør, som er kineser. Jeg sad en dag hvor jeg skulle til behandling og ventede på at komme til. Da der kom en mand ind. Han kunne næsten ikke gå, og kom nærmest kravlende. Du godeste, tænkte jeg. Men i det samme blev jeg kaldt ind til behandling og lidt efter blev han det også. (man kan nemlig høre alt, da der kun er et gardin imellem de forskellige). Nu forholdt det sig således, at vi var færdige samtidig, og derfor kom ud samtidig. Jeg kan godt fortælle jer, at jeg var målløs. For der stod manden og fik en ny tid, stadig med sin stok, men han kunne da næsten gå normalt, da han sagde "farvel og på gensyn". Jeg har da også selv været ude for, at hun har gjort fantastiske ting. Hun har en hjemmeside der hedder: http://www.mao.dk
Hun hedder Qunhui Mao og bor på Amicisvej 25, 1852 Frederiksberg C, Telefon/fax: 33 26 33 08.

Nu må I altså ikke tro, at jeg hopper på alle mulige ting. Men de to her, har jeg selv oplevet på min egen krop og derfor kan jeg sige god for dem. (og tro mig, det skal der meget til). Men de er helt utrolige. Nu aner jeg jo ikke om de kan hjælpe din svigermor, men de tager en snak med den der søger hjælp og vurderer om de kan hjælpe.

Håber det bare er til lidt hjælp.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 31-05-05 21:00

Det er bare vidunderligt at nogle mennesker ofrer tid på andre mennesker. Jeg er meget taknemmelig for alle svar.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-08-05 19:56

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : fiatpanda

Dato : 19-08-05 00:51

Kommentar til industri

Har selv haft en blodprop i hjertet, det var i juli 2000. En arbejdsprøvning afgjorde, at jeg skulle have hjertet undersøgt, da jeg også blev forpustet ved at gå op ad trapper, så det endte med en by-pass i januar 2002. Jeg har det godt nu, men skal fortsætte med Selo-zok og hjertemagnyl, og er stadig forpustet af at gå op ad trapper. Men det er vigtig med motion, og gåture.

Mvh.
fiatpanda