/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
omdrejninger suzuki
Fra : kuurd
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 28-05-05 22:39

hvilken omdrejninger skal min suzuki gsx750f have for ar motoren kører bedst. syntes selv når jeg kører ca4000-4500r/m at den kører godt men andre mener den får for mange omdrejninger og vil have den skal kører på 3000 r/M. men er også bange for at den kommer til at sejtrække.
hvilken r/m kører i andre med ???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-05 22:45

du skal op over 20.000 rpm før den går rigtigt godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-05 23:18

Altså omdrejningerne hænger jo sammen med hvor hurtigt du kører, og den sejtrækker bestemt ikke ved 3000 omdrejninger.

Så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med spørgsmålet, for så snart du har sat i gang og kommer op i fart, skal du ikke køre og pine den i høje omdrejninger i lave gear, men i højt gear så hurtigt som muligt, og selv om du skal tage farten af, accellerer den udmærket i højt gear fra noget mindre end 3000 omdrejninger.

Nu kører jeg selv på en gammel 2 cylindret Susuki 400, og den går med knap 3000 omdrejninger i 6 gear når jeg kører 100 km/t, så 4-5000 omdrejninger lyder ret vildt.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-05-05 00:08

Du skal finde ud af, hvor motoren har henholdsvis max moment og max hk.
Når du bare triller, skal du vælge et gear, så omdr. er nær max moment; og når du accellererer skal du være nær max hk. det skulle give bedst økonomi og mindst slid.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-05 00:37

Motorens max moment ligger på 7,5 kgm ved 9500 o/m
Og max effekt er 106 hk ved 10500 o/m.

Og alt efter køremåde går den mellem 12 og 17,5 km/l.

fra 6.gear kan man uden nedgearing accellerere fra 12-1300 o/m uden problemer med 2 personer (160 Kg) .
Ved 2000 o/m kører den ca 50 km/t i 6 gear.
Ved meget "sportslig kørsel" (læs: race) forstås omkring 7000 o/m.

Fra en test i Touring Nyt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : kuurd

Dato : 29-05-05 14:08

Tak for svaret dova. det må jeg ud og teste på den. min suzuki får ca 5000 o/m i 6 gear når jeg kører 80 km/t lyder det rimiligt ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 15:18

Ja, jeg synes det lyder af meget, men nu har jeg så lige besøg af sønnike, som netop havde en GSX 750 F fra 94, for et par år siden.

Han siger, at det lyder meget rigtigt, og at når begrænseren slår fra i højt gear, (nogen lunde når man når det røde felt på omdrejningstælleren) går den 265 efter speedometeret.

mvh dova