/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
redskab til indsamling af blåbær?????
Fra : sisselogebbe
Vist : 5694 gange
178 point
Dato : 27-05-05 12:03

Jeg har længe ønsket mig et redskab der er beregnet til indsamling af blåbær - ligesom man kan en frugtplukker med pose, men jeg kan simpelthen ikke opdrive et sådant. Jeg har spurgt ad i diverse havemarkeder uden resultat.

Jeg håber meget at der er nogen her på siden som kan hjælpe mig, så vi i år kan samlet rigtig mange bær.

Venligst

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-05 12:16
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-05-05 12:21

sisselogebbe

Jeg ved at et sådan redskab findes. Jeg har for mange år siden haft en blåbærplukker, men kan ikke huske hvordan jeg fik fat i den. Det er en slags minigreb, med afrundede "tænder" monteret på en plastbakke til opsamling af bærrene.

Jeg er ikke klar over om dit sp. går på om dette redskab findes, så derfor får du lige denne oplysning. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med at anvise en forhandler.

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 27-05-05 12:29

Hej

Ja det vist lidt stærkt med at få oprettet spørgsmålet og jeg kom til at godkende i stedet for at ville rette.

Det er nemlig et supersmart redskab. Jeg har aldrig selv set det, men har hørt omtale og jo jeg vil gerne vide hvor jeg kan købe det :=)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-05-05 12:34

Sorry. Jeg ævler.

Det var en "tyttebærplukker" jeg havde, men den viste sig osse at kunne bruges til blåbær.

Klumme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-05-05 12:39

Tag på landet i Sverige og køb en (blå)bärplockare hos den lokale "järnhandlare" eller få nogen til at købe de, som har feriehus i Sverige. Og så ser blåbær- og tyttebærbuske i øvrigt afskyelige ud bagefter, så dyrk idrætten lidt væk fra veje og stier, så andre ikke går og deprimerer på det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-05 12:50

Citat
Han havde bl.a. en smart "tyttebær-høster". Jeg ved ikke, hvad sådan et redskab hedder, men det var en lille "skovl med fingre", så man let kunne plukke en hel håndfund tyttebær på én gang. Den var ikke så god til plukning af blåbær, der jo er blødere i det end tytterbær, og derfor ødelagde bærrene.

Ja, jeg kender den også, men ved ikke hvor man finder redskabet, hvis det da ikke er den samme man bruger til frugtplukning.
men som pbp_et siger, det ødelægger buskene, og det tager næsten lige så lang tid, at befri tyttebærrene for blade og grenstumper, end det gør at plukke dem på "gammeldags" facon

mvh dova

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 27-05-05 13:02

Hej
og tak for jeres svar og overvejelser - jeg søger nu stadig råd om hvor jeg kan anskaffe mig den.

Vi høster både tyttebær og blåbær i egen skov og begge breder sig hurtigt og kraftigt, så lidt udtynding vil ikke gøre skade.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-05 16:47

nåe - en tyttebærplukker - sådan en havde jeg da også - hun fik desværre ondt i ryggen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-05-05 18:28

Du kan se et billede af en dreng med en blåbærplukker i hånden her: http://www.edu.avesta.se/lundsskola/forsta.htm
Kan købes i Norge og Sverige
alimak

Kommentar
Fra : kaiGroth

Dato : 05-06-05 19:53

Jeg har to plukkere, jeg plukker både blåbær og tyttebær med dem. Når plukkeren er fuld ( ca. 1 liter) hælder jeg dem på en rund plastik rist og ryster eller kører risten rundt til alle blade er faldet ud.Plukker og rist købes i enhver svensk ICA købmand eller Konsum(Brugs) i sæsongen. Plukker man forsigtigt ødelægger man hverken bær eller buske.
Er det et godt område fylder du en plast spand (10 liter)på 3 kvarter, og så er de også renset.