/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
DUM udlejer!
Fra : calillemilla
Vist : 1424 gange
40 point
Dato : 26-05-05 23:02

Min udlejer, som jeg bor til leje i et værelse i en delelejlighed, har været inde på mit værelse og har kigget i mine private papirer. Han har taget min lejekontrakt og min Stofanet-kontrakt. Er der overhovedet noget man kan gøre? Det er vel mit ord mod hans, går jeg ud fra, men det er virkelig ikke noget jeg vil finde mig i....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 23:05

Hvorfor din Stofanet-kontrakt?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 23:06

Næh, det er ulovlig indtrængen og simpelt tyveri. Hvis din udlejer skal have adgang til lejemålet er der helt klart regler for, hvor lang tid i forvejen det skal varsles. Og under ingen omstændigheder må han fjerne noget, det er jo gement tyveri. OK, det er en delelejlighed, det gør det lidt sværere. Men principielt er det en politisag.
Jeg kender bare en der har været ude i det samme, hvor den anden lejer af delelejligheden endda brød døren op. Politiet gider bare ikke - i virkeligheden står du nok svagt. For det er en politisag, men fortæl politiet det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 23:07

Er det udlejer der bebor den anden halvdel af delelejligheden?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-05 23:10

Hvordan kan du vide at han har været inde og fjerne de papirer? Hvorfor har han det? Er du sikker så kan du da anmelde ham for tyveri.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 23:13

Et skjult kamera ville jo nok være fornøjeligt og effektivt omend ikke brugbart bevis.

hansen9 har ret vedrørende Politiets prioritering, de betragter det simpelthen som private uoverensstemmelser som man må løse selv (så meget for grundlovens §72).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 23:17

Det kan ikke være en delelejlighed hvis udlejer er den man deler med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 23:20

Hvis din dør har været låst er det simpelt tyveri - men det skal jo bevises.
Hvis du blot har lejet et værelse er det et spørgsmål om hvad I har skrevet i kontrakten vedr. adgang i lejligheden.
Hvorfor tror du udlejer har stjålet det omtalte?

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 26-05-05 23:43

Okay, det er fordi jeg har en sag kørende med ham, fordi han har lavet en ugyldig lejekontrakt og har opsagt mig uberettiget. Derfor er det logisk at han tager min lejekontrakt. Jeg tror han har taget min internet-kontrakt fordi han måske vil sige at jeg ikke havde ret til at få oprettet det (men jeg havde nu fortalt ham det først og der sagde han ikke jeg ikke måtte).

Og han bor her ikke, han ejer den bare og udlejer den. For øvrigt havde jeg ikke låst værelset, da jeg ikke kan se at det er MIG der skal sørge for at holde ham ude (hvilket også ville være nytteløst, da han jo har en nøgle). Jeg kan ikke huske hvad der står i kontrakten angående adgang til værelset, og kan ikke tjekke nu hvad der står i kontrakten af logiske grunde ;)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 23:49
Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 26-05-05 23:51

Okay, jeg vidste slet ikke det med nøglen... :/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 23:54

Ved ikke om du kender LLO tror det er www.llo.dk

De kan hjælpe dig, og selv om lejekontrakten er der, er det det der står i lejeloven der kommer til at gælde i sådan en sag, med hensyn til opsigelser, selv om der står noget andet i kontrakten.

Jeg er nu heller ikke sikker på, at han kan forbyde at oprette internet.

Og han har ikke lov til at gå ind i din bolig, og da slet ikke fjerne papirer, det kan anmeldes som tyveri.
Han må ikke engang have en nøgle dertil.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 23:55

Han har ingen ret til at have nøgle til din lejlighed og da slet ingen ret til at gå ind.
Din internetkontrakt kan du få en kopi af fra netselskabet.
Jeg ville gå direkte til politiet, det er ulovlig indtrængen - tyveriet kan selvfølgelig være svært at bevise med mindre du har vidner på det.
Han må jo kunne udvise en lejekontrakt og han må jo også have givet tilladelse til internettet ellers opretter de det vel ikke. Har du egen tlf. eller er det kabel. Der må jo være lavet en installation.
Hvis han har opsagt dig, har du vel også fået det skriftligt - og så har han jo derved anerkendt at der FINDES en lejekontrakt. Den må han jo kunne fremvise.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-05-05 00:01
Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 27-05-05 00:03

Dova - jeg har allerede en sag kørende vha. den gratis retshjælp, og det er jo nok det han er "sur" over... men tak for linket ellers :) )

refi - det er nu ikke så meget fordi jeg gerne vil have den kontrakt fra Stofa tilbage, men mere princippet i at han har taget den. Og jeg vidste godt at han har en nøgle, da lejligheden skal sælges (og det reelt er derfor han har opsagt lejemålet) og han derfor sagde at ejendomsmægleren skulle have en, så de kunne fremvise lejligheden når vi ikke var hjemme. Retshjælpen har for øvrigt også en kopi af min lejekontrakt, så det er ikke fordi jeg ikke har dokumentation... heldigvis :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 00:06

Tja - Hvis du kun har lejet et værelse og lejligheden skal sælges, så kan han opsige dig, men igen kommer det an på hvad der står i kontrakten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 00:07

Hvis retshjælpen har en kopi af lejekontrakten, hvorfor skulle han så stjæle din kopi - eller ved han ikke de har en kopi.

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 27-05-05 00:10

Det med om han har ret til at opsige mig eller ej er jo det jeg har snakket med retshjælpen om. Så det er ikke det der er mit problem :)

refi - det med kontrakten ved han nok ikke... det har jeg i hvert fald ikke fortalt ham og det har de ikke fortalt ham...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 00:25

Hvad er så problemet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 00:26

Du kan jo skifte din lås.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 00:30

Der er tale om indbrud og tyveri. Din udlejer overtræder også lojeloven mht. udlejers adgang til det lejet. Se at komme væk. Sådanne udlejere er skøre i skalden. Og de bliver ikke bedre med tiden.!!!!! Tag det for en der har ligget i retsager mod sin udlejer siden 2000 og netop startet forfra pga. en lejeforhøjelse fra udlejer.

Retshjælp er godt, men LLO er vant til lejelov og bruge advokater der også har tjek på LL. Så de 375.- om året eller hvor meget det er, er godt givet ud til LLO, hvis du bliver boende eller skal flytte til noget lejet igen.

Ellers besøg LLOs hjemmeside, der kan du læse lejeloven, lidt om nøgler, udlejers adgang til det lejede, telefon osv.

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 00:31

Orv, glemte lige... FÅ ALT TIL OG FRA UDLEJER PÅ SKRIFT!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 09:54

calillemilla

Da du i forvejen har kontakt til den gratis retshjælp, har du vel fortalt din advokat, at de nævnte kontrakter er forsvundet fra dit værelse/lejemål!

Advokaten kan råde dig til, hvad du skal gøre.

Det er da godt, at advokaten har kopi af lejekontrakten.

Hvad var det ugyldige i lejekontrakten?

Hilsen ans